להסתכל מסביב

17/05/2024

זמן לא שווה ידע. אפשר לעבוד 20 שנה בריילס ולהכיר רק חלק קטן מהיכולות, ולפעמים אתה אפילו לא יודע איזה דברים אתה לא מכיר. ״אני כבר יודע הכל על X״ זה האויב הכי גדול של אנשים שרוצים ללמוד.

הצעד הראשון בשביל לצאת מהבועה הוא להכיר בכך שחשוב להסתכל מסביב. לא רק בשביל למצוא דרך יותר טובה, אלא אפילו בשביל להבין את הדבר שאתה עושה טוב יותר. החיפוש הוא נקודת ההתחלה.

הצעד השני הוא לפרוט את החיפוש לצעדים אופרטיביים. בדוגמה של ריילס:

  1. מתחילים עם ה APIs של הפריימוורק שעדיין לא נגעת בהם. אולי זה Active Storage או Action Cable או Stimulus או Route Constraints. אפשר למצוא כאלה בקלות - פשוט קוראים את התיעוד ומחפשים דברים שעדיין לא מכירים. כדאי לרשום את כולם על פתק.

  2. ממשיכים את הפתק עם ספריות שמשלימות את הטכנולוגיה המרכזית בה אנחנו עובדים. פה ה AI הוא ממש חבר טוב. זה מה שהוא ענה לי כששאלתי "מהן 10 הספריות החשובות ביותר למפתחי ריילס": Devise, Pundit, ActiveAdmin, CarrierWave, Sidekiq, RSpec, Capistrano, Delayed Job, Nokogiri, Rails Admin. צריך להגיד - אני לא מסכים איתו בכל הנקודות. אבל הדבר החשוב כאן זה שאפשר להרחיב את החיפוש בקלות, או לבקש עוד 10 או לגוון בבקשה, למשל השאלה השנייה ששאלתי את ChatGPT היתה:

I'm a Rails developer and I want to expand my knowledge with new techniques while still using Rails. What gems or techniques do you suggest?

ופה כבר קיבלתי ג'מים ממש מעניינים כמו simple_command, wisper, versionist, graphql-ruby, whenever, searchkick, any_cable, bullet, brakeman.

  1. ממשיכים את הפתק עם פריימוורקים אחרים אבל עדיין ברובי, למשל Hanami, Padrino, Ramaze, Sinatra ו Cuba. אני לא יודע עליהם כלום בינתיים. לאט לאט אלמד.

  2. ואז משנים קצת - למשל מנסים כל מיני סוגים של בסיסי נתונים או שירותי איחסון.

(וכל זה בלי שדיברנו על עולם ה Front End).

הרעיון שלא משנה על מה אתם עובדים היום, תמיד אפשר להסתכל מסביב ולמצוא טכנולוגיות נוספות ברדיוס קרוב, בינוני ורחוק. חשיפה לכמה שיותר כלים היא כשלעצמה שווה את המאמץ. זמן לא שווה ידע אבל לאורך זמן כשמסתכלים מסביב אפשר לצבור לא מעט ידע.