הבלוג של ינון פרק

טיפים קצרים וחדשות למתכנתים

באמת צריך לדעת לענות על השאלה הזאת?

09/11/2024

יש המון בעיות שאפשר לפתור גם בלי להבין כל שורת קוד בפרויקט. ואפילו לא מעט בעיות שאפשר לפתור בלי להבין את שורות הקוד הרלוונטיות לבעיה.

ויש מספיק שאלות שיהיה מאוד מעניין ולחלוטין לא מועיל לגלות את התשובה להן. כמה עמוק שווה לצלול בקוד של ספריה חיצונית רק בשביל למצוא באג בקוד שלה, כשאפשר במקום לשדרג גירסה של הספריה החיצונית ולהתקדם עם הפרויקט? לא חבל על הזמן שלנו?

איך נדע כמה עמוק צריך לחפור בתקלה מסוימת כדי להבין אותה עד הסוף? זה תלוי בפרויקט אבל ככלל זה סוג השאלות שלא הייתי מוותר על למצוא להן תשובה במערכות Full Stack:

  1. מה מחובר למה? מאיפה מגיע המידע ולאן הוא הולך? איפה המידע נשמר?

  2. למה אוביקט מסוים נשלח ברשת? למה תוכן מסוים חוזר? איזה חלק בתוכנה אחראי לכל חלק ב HTML?

  3. מה קורה כשאני לוחץ על כפתור או מבצע אירוע אחר? איזה חלקים בקוד לוקחים חלק בטיפול באירוע.

  4. מה הספריות החיצוניות בהן אני משתמש? מה תפקיד כל ספריה? באיזה גירסה כל ספריה? מתי היא שודרגה לאחרונה? מה הגירסה העדכנית ביותר שלה? מי מתחזק את הספריה החיצונית הזאת?

  5. איזה שרתים יש לי במערכת? מה קורה אם אחד מהם מפסיק לעבוד? מה התוכנות שרצות על כל שרת? מה תפקיד כל תוכנה?

עכשיו אתם- מתחזקים מערכת Full Stack? על איזה שאלות לא תוותרו לעצמכם ותתאמצו למצוא את התשובות?

עשר שנים של פרונטאנד

08/11/2024

אפאל שה כתב על הפרויקטים המובילים ב JavaScript לפני 10 שנים ואיפה הם היום. פוסט מרתק ומלא נוסטלגיה ואני ממליץ לקרוא אותו. בקצרה הוא מחלק את הפרויקטים לנושאים הבאים:

  1. פרונטאנד

  2. בקאנד

  3. באנדלרים

  4. מריצי משימות

  5. כלי בדיקות

אני לא יודע למה הוא בחר בחלוקה הזאת, אבל כן רוצה להוסיף על הניתוח המעולה שלו כמה מילים על מה השתנה בכל נושא.

המשך קריאה

דוגמת ויו: משחק איקס עיגול

07/11/2024

לפני כמה שנים כתבתי מדריך על Vue ואחד הדברים שאז לא עבדו מספיק טוב היה מנגנון הריאקטיביות. רוב הזמן זה היה בסדר אבל היה יחסית קל להגיע לקצוות מבלבלים. לאחרונה אני מרענן את החומרים על Vue לקראת קורס שאני מעביר בנושא ושמח לגלות שהריאקטיביות עובדת הרבה יותר טוב היום. הנה דוגמה קצרה לפיתוח משחק איקס עיגול ריאקטיבי ב Vue, עם כל הפינוקים של הפרדה בין קובץ לוגיקה לקומפוננטות.

המשך קריאה

איזה סוג של מכוער

06/11/2024

כשאנחנו אומרים שמצאנו פיתרון מכוער לבעיה אנחנו מתכוונים שאנחנו לא מאוד מרוצים מהפיתרון, אבל עוד לא אמרנו מה בדיוק אנחנו לא אוהבים. כל אחת מהאפשרויות האלה יכולות לקבל את התווית "פיתרון מכוער":

  1. מצאתי באינטרנט דרך שפותרת את הבעיה והעתקתי בלי להבין.

  2. כתבתי קוד שפותר את הבעיה בכמה מקומות שונים, אבל לא הצלחתי למצוא דרך לאחד אותם למקום אחד.

  3. היו לי כמה רעיונות איך לפתור את הבעיה ובחרתי בפיתרון שפוגע בביצועים של המערכת כי היה יותר קל לממש אותו.

  4. הפיתרון שלי מטפל רק ב 90% מהמקרים.

  5. פתרתי את הבעיה בצורה שיש סיכוי טוב שתישבר כשיהיו עדכונים לפלטפורמה או לספריות אחרות.

  6. פתרתי את הבעיה בצורה שתפריע לכל הוספת פיצ'ר חדש למערכת.

  7. פתרתי את הבעיה בצורה שמוסיפה אילוץ חדש למערכת שלא היה שם קודם.

כשאנחנו ברורים לגבי הבעיות בפיתרונות שלנו הרבה יותר קל לנו להתקדם לפיתרונות טובים יותר.

לפעמים כפל קוד דווקא יכול להיות יותר קריא

04/11/2024

בואו נראה דוגמה פשוטה מ vue לצמצום כפל קוד ואז ננסה לראות מה דעתנו על השינוי. אני מתחיל עם משתנה בשם seconds ושני משתנים מחושבים בשם minutes ו hours:

const seconds = ref(0);
const minutes = computed(() => {
  get() { return seconds / 60},
  set(minutes) { seconds.value = minutes * 60}
});
const hours = computed(() => {
  get() { return hours / 3600},
  set(hours) {seconds.value = hours * 3600}
})

ואז אני שם לב ש minutes ו hours בעצם חושבו באותה צורה אז אני מארגן מחדש את הקוד:

function deriveTime(start: Ref<number>, factor: number) {
  return computed({
    get() { return Number((start.value / factor).toFixed(2)) },
    set(newValue) { start.value = newValue * factor }
  })
}

const seconds = ref(0);
const minutes = deriveTime(seconds, 60);
const hours = deriveTime(seconds, 3600);

יותר מזה, מאחר ו deriveTime לא באמת קשורה לקומפוננטה אני יכול להעביר אותה לקובץ אחר ואז יש לי רק:

const seconds = ref(0);
const minutes = deriveTime(seconds, 60);
const hours = deriveTime(seconds, 3600);

והשאלה - איזה API טוב יותר? כמה מחשבות:

  1. הפונקציה deriveTime משנה התנהגות. בזה שהיא מחביאה קריאה ל computed היא מחזיקה בתוכה מטען סמנטי משמעותי. כל מי שיקרא את הקוד יצטרך לדעת שפונקציה זו מחזירה ערך מחושב ושומרת על ריאקטיביות, ושאת הערך המחושב הזה אפשר גם לשנות.

  2. במילים אחרות החוזה של פונקציית deriveTime עם הקוד החיצוני כולל יותר התחייבויות ממה שרואים ברשימת הפרמטרים.

  3. אם הפונקציה נמצאת בשימוש בהרבה מקומות בקוד המערכת יש הגיון להוסיף לה את המטען הסמנטי הזה. ממילא כל מי שיקרא את הקוד צפוי להכיר אותה. ככל שהיא פחות נמצאת בשימוש היא עלולה לבלבל.

  4. פיתרון טוב יהיה להוסיף תיעוד באתר הקריאה שמסביר מה קורה פה, משהו כזה:

const seconds = ref(0);
// create reactive modifiable computed refs for other time units:
const minutes = deriveTime(seconds, 60);
const hours = deriveTime(seconds, 3600);

מצד שני ככל שההסבר בתיעוד יותר ארוך אולי עדיף להישאר עם הקוד המקורי.

פיתרון ביניים נוסף שיכול לעזור כאן הוא להעביר רק את יצירת האוביקט לפונקציה אבל להשאיר את הקריאה ל computed באתר הקריאה כלומר:

const seconds = ref(0);
const minutes = computed(deriveTime(seconds, 60));
const hours = computed(deriveTime(seconds, 3600));

כתיבה כזאת משאירה את "מילת המפתח" computed במקום בולט וכך אנחנו יודעים מה אנחנו יוצרים. עדיין גם גירסה זאת מסתירה את העובדה שהאוביקט כולל גם getter וגם setter ולכן אפשר לשנות את הדקות והשעות.

הוצאת קוד לפונקציה כדי למנוע חזרה היא הרבה פעמים רעיון טוב. היא מאפשרת תחזוקה טובה יותר של הקוד ותיקון בעיות רק במקום אחד. מצד שני כשאנחנו מסתירים קריאה לפונקציות ליבה של הפריימוורק בתוך פונקציית עזר שלנו התוצאה עלולה להיות קוד מבלבל יותר ורק להקשות על התחזוקה.

מה דעתכם? במצב כזה הייתם משתמשים בפונקציית עזר, נשארים עם הקוד הכפול או בוחרים פיתרון אחר?

משחקים עם Embeddings

03/11/2024

חוץ משיחות, ChatGPT גם יודע לחשב משהו שנקרא Embedding לכל טקסט שניתן לו. אמבדינג זה בעצם וקטור של מספרים שמייצג איפה במוח של ChatGPT הטקסט הזה יושב, כי אפשר לדמיין את המוח של ChatGPT בתור מרחב רב מימדי של טקסטים. בעזרת וקטור כזה אפשר לפעמים למצוא דברים שקשורים אחד לשני, כי הם כנראה יהיו "קרובים" באותו מרחב רב מימדי.

בפוסט היום הלכתי לנסות לחשב Embeddings ולראות אם זה יעזור לי לזהות פוסטים מהבלוג שקשורים לפוסט מסוים. המסקנה אינה חד משמעית אבל אני מקווה שהדרך תהיה מעניינת.

המשך קריאה

ניסוי React - ואם היו Directives?

02/11/2024

אחד המנגנונים החמודים של Vue הוא ה Directives שמאפשרים לכתוב פחות קוד בקוד התבנית ולקחת חלקים של קוד שמשפיעים על ה DOM כדי להשתמש בהם בכמה מקומות. בשביל המשחק בואו ננסה לבנות משהו דומה בריאקט.

המשך קריאה

ואז זה נגמר

01/11/2024

מישהו ברדיט שאל- יש לנו אלפי בדיקות אנזים לפרויקט ריאקט ואני רואה שאנזים כבר לא נתמך ורק בגלל הבדיקות אנחנו תקועים עם גירסה ישנה של ריאקט. מה עושים?

ואותה שאלה חוזרת כל הזמן ובאינסוף גירסאות ... מה עושים עם אפליקציית אנגולר1? מה יקרה עם אפליקציית ה next.js שלי במעבר ל App Router? מה עושים עם כל הקלאסים כשיצאו React Hooks? מה עושים עם אתר הפלאש? הסילברלייט? ה Java Applet?

ובדיקות זה עוד החלק הקל. לא נעים אבל אפשר למחוק את כל הבדיקות ולהתחיל לכתוב מחדש ב React Testing Framework. לפעמים צריך לעדכן קוד ולפעמים לכתוב מוצר חדש מאפס.

יש שיגידו ששינויים כאלה הם הסיבה לכתוב Micro Services. אני לא בגישה הזאת. שינויים דרסטיים (פריימוורק שלם לא עובד יותר) אינם פתאומיים, וכמעט תמיד אפשר לשכתב דברים בהדרגה או רק חלק מהמוצר. בסוף אנחנו חיים בעולם דינמי וכדאי לזכור החדשים נוצרו מסיבה - הרבה פעמים כתיבה מחדש של אותו קוד עם הכלים החדשים תהיה הרבה יותר מהירה מהכתיבה בפעם הראשונה, גם בגלל שאנחנו יודעים יותר טוב מה לעשות וגם בגלל שהכלים החדשים פשוטים וטובים יותר.

ריאקט או Vue - הדגמה דרך הוק קצר

31/10/2024

הרבה אנשים מדברים על עקומת הלמידה של ריאקט בהשוואה ל Vue ויש בזה משהו. נכון לריאקט 18 (כלומר לפני ש Suspense יהיה דבר גדול ולפני use והבעיות שלו), האתגר הכי גדול עם ריאקט היה useEffect. בואו נראה דוגמה קצרה של אפקט בהשוואה בין שתי הספריות כדי להבין קצת את הרוח והייחודיות של כל אחת.

המשך קריאה