הפקודות debounce ו deferred בריאקט
בואו נדבר על שני מנגנונים פופולריים ביישומי ריאקט עם סינון רשימות ונבין מה ההבדל ביניהם ומתי נשתמש בכל אחד (או בשניהם יחד).
טיפים קצרים וחדשות למתכנתים
בואו נדבר על שני מנגנונים פופולריים ביישומי ריאקט עם סינון רשימות ונבין מה ההבדל ביניהם ומתי נשתמש בכל אחד (או בשניהם יחד).
אחד הקשיים של מתכנתים, במיוחד בעולם של אבטחת מידע אבל גם מחוץ, הוא לראות באג בקוד שלא גורם לבעיה בהתנהגות המערכת. באג שמסתתר ומחכה לפיצ'ר חדש שנרצה להוסיף ואז פתאום יופיע וכולנו נשאל "אבל איך זה עבד עד עכשיו?".
אז הנה הצעה לפעם הבאה שאתם מקשקשים עם קלוד או חבר אחר, זה הולך ככה:
Let's play a game - the code below has a hidden bug, but it will be triggered if we add a specific feature. What new feature will break this code?
אני נתתי לו בשביל הדוגמה את הקוד ריאקט הזה והוא קלע בול לפיצ'ר שהיה צריך בשביל לראות את הבאג:
function ColorPalette({ start }: {
start: ColorInput,
}) {
const [deletedBoxes, setDeletedBoxes] = useState(new Set());
const removeBox = useCallback((e: React.MouseEvent) => {
console.log(`deleted boxes = ${deletedBoxes.size}`);
const id = (e.target as HTMLDivElement).dataset.id;
deletedBoxes.add(Number(id));
setDeletedBoxes(new Set(deletedBoxes));
}, [deletedBoxes, setDeletedBoxes]);
const colors = [];
for (let i=-360; i < 360; i++) {
if (deletedBoxes.has(i)) continue;
colors.push(
<ColorBox
key={i}
start={start}
spin={i}
onClick={removeBox}
id={i}
/>
);
}
return colors;
}
(וכן כנראה שאפשר להוריד את התחילית Let's play a game, אבל אני מוצא שהתשובות של AI יותר נחמדות כשהוא חושב שהוא במשחק).
באג מעניין במנגנון המידלוורים של next.js איפשר לתוקפים לדלג על המידלוור באמצעות הזרקת כותרת מיוחדת לבקשה. לא ניכנס לפרטים הטכניים אבל כן שווה לשים לב לסיפור מנקודת מבט של אבטחת מידע. ביישומים רבים מנגנון ניהול המשתמשים וחסימת גישה לנתיבים מסוימים מתבצע במידלוור, לפני שהבקשה מגיעה לקוד שאחראי על הטיפול בה. יש פה ראייה ארכיטקטונית של הפרדה בין הקוד "שמנהל גישה" לקוד "שמבצע את הפעולה". לדוגמה במדריך של auth0-next מצאתי את הבלוק הבא:
import { withMiddlewareAuthRequired } from "@auth0/nextjs-auth0/edge";
export default withMiddlewareAuthRequired();
export const config = {
matcher: ["/protected", "/admin"],
};
הקוד מגדיר שגישה לנתיבי protected ו admin מותרת רק למשתמשים מאומתים. אתם רואים את הבעיה נכון? אם המידלוור לא רץ הגישה פתוחה לכולם.
נשווה את זה לעיקרון "בודקים צמוד לפעולה המסוכנת" של פיתוח קוד מאובטח. בעבודה נכונה אנחנו רוצים לבדוק הרשאות בתוך דף ה admin, ואפילו בתוך הפונקציה שמושכת מידע של מנהל מבסיס הנתונים. שימו לב למימוש הדוגמה הבא מתוך אותו מדריך:
export const getUserProfileData = async (): Promise<Claims> => {
const session = await getSession();
if (!session) {
throw new Error(`Requires authentication`);
}
const { user } = session;
return user;
};
פונקציה כזאת לא תאפשר למשוך נתונים רגישים, אפילו אם כל הקוד שלפניה בוטל. היא בעצמה לוקחת את נתוני המשתמש ומוודאת שהמשתמש מחובר. במערכת עם מנגנון הרשאות פונקציה זו תוכל גם לוודא שלמשתמש שמחובר יש הרשאות לבצע את הפעולה שהיא רוצה לבצע, ורק אז תריץ את הקוד המסוכן.
קוד מאובטח לא מניח שמישהו לפניו בדק הרשאות - הוא בודק הרשאות צמוד ובדיוק לפני הפעולה המסוכנת, כדי שאי אפשר יהיה "לדלג" על בדיקת ההרשאות ולהגיע רק לקוד הרגיש.
פקודת matchMedia היא טריק חמוד שמאפשר לנו לקבל אירוע כל פעם ש"התאמת המסך ל Media Query" מסוים משתנה. זה מנגנון הרבה יותר יעיל מאירועי resize כי רוב הזמן מה שמעניין אותנו זה לא שמשתמש שינה את גודל החלון אלא שגודל החלון נהיה מספיק קטן כדי להתיחס אליו כמו לטלפון, או מספיק גדול כדי להציג עליו יותר מידע. זאת בעצם גירסת ה JavaScript של Media Queries ב CSS.
הנה דוגמה קצרה ל Hook ריאקטי שבודק אם אנחנו על מכשיר מובייל:
const MOBILE_BREAKPOINT = 768
export function useIsMobile() {
const [isMobile, setIsMobile] = React.useState<boolean | undefined>(undefined)
React.useEffect(() => {
const mql = window.matchMedia(`(max-width: ${MOBILE_BREAKPOINT - 1}px)`)
const onChange = () => {
setIsMobile(window.innerWidth < MOBILE_BREAKPOINT)
}
mql.addEventListener("change", onChange)
setIsMobile(window.innerWidth < MOBILE_BREAKPOINT)
return () => mql.removeEventListener("change", onChange)
}, [])
return !!isMobile
}
אם העתיד שלנו הוא עוזרי AI לכתיבת קוד אז כדאי שנחשוב שוב על שפות הפיתוח והספריות בהם אנחנו משתמשים. הנה כמה דברים שלמדתי במשחקים עם AI בשבוע האחרון:
מאוד קל לו לכתוב משחק סנייק, מאוד קשה להשתמש נכון בספריות מ npm. זה קורה כי משחק סנייק משתמש רק ביכולות של הדפדפן כלומר מידע שהוא התאמן עליו, ואילו ספריות ב npm משנות את הממשק כל שלושה חודשים ולכן יש יותר מדי קונטקסט.
מאוד קל לו לכתוב שאילתת SQL, הרבה יותר קשה לכתוב קוד ORM.
מאוד קל לו לכתוב תבנית SAM לארכיטקטורת Serverless על AWS, הרבה יותר קשה לו לתקן סקריפט התקנה לשרת VPC.
מאוד קל לו לכתוב עמוד חדש לאתר, הרבה יותר קשה כשהעמוד צריך להשתמש בקומפוננטות קיימות מהמערכת שאולי לא מתועדות מספיק טוב.
מאוד קל לו לכתוב בדיקת End To End לפי רשימת תרחישים שאני מתאר, הרבה יותר קשה להקים תשתית לבדיקות יחידה ולהחליט איזה Mock-ים לעשות ואיך צריך לארגן אחרת את הקוד הספציפי שלי כדי שיהיה קל לכתוב אותו.
מה שמשותף לכל המקרים כאן, ולעבודה עם AI באופן כללי הוא הקו שבין הספציפי לכללי - ככל שמדובר בלקחת "קוד מספר לימוד" ולהדביק אותו לפרויקט תוך ביצוע התאמות נדרשות דברים יעבדו ויפתיעו לטובה. ברגע שאנחנו מגיעים ל Refactoring או לקבלת החלטות העסק מסתבך. זה אומר שאם אנחנו רוצים להרוויח מ AI כדאי לחפש את המקומות בהם חלון הקונטקסט קטן (צריך פחות טוקנים בקלט כדי לפתור את הבעיה) והמשמעות של הטוקנים יציבה. אז SQL זה מצוין כי כמו שכתבתי את השאילתה ככה היא הולכת ל DB, ו ORM זה מסובך כי הגדרות הקשרים בין המודלים ממוקמות בקובץ נפרד או כמה קבצים או שילוב בין קבצים ל DB.
רוצים להרוויח מ AI? נסו להזיז את הפרויקט שלכם לכיוון כלים שקופים וסטנדרטיים. אבסטרקציות מתוחכמות וספציפיות למערכת שלנו יוצרות עכשיו עלות חדשה ואולי לא שווות את המאמץ.
לא משנה כמה חשבתם שלכם קשה עם כל הספריות שמשתנות כל הזמן בעולם ה Full Stack, ל AI זה הרבה יותר קשה. אולי בגלל זה הם מצליחים לבנות משחק סנייק בפחות מדקה, אבל רק ננסה משהו שצריך ספריות מ npm והוא הולך לאיבוד בגירסאות. וזה חבל כי עדיין יש המון דברים ב npm שיכולים לחסוך לנו זמן פיתוח ובאגים. הדוגמה שלנו היום היא ספריות ה ai של Vercel.
החוויה הכי משמעותית שלי בעבודה עם כלי AI.
מחזיק אצבעות.
אני כותב פרומפט, ואז מחזיק אצבעות שהתשובה תהיה כמו שרציתי. ההמתנה לתשובה היא חלק מהקסם, אתה יודע שה AI יבוא עם תשובה, ושזה יהיה קצת יותר מהר ממה שאתה תמצא את התשובה לבד. אז אולי שווה לחכות. ואם הוא צודק זאת ממש חגיגה.
אבל כשהוא טועה? כשהוא טועה צריך לבחור, האם לשאול שאלת המשך, להתחיל מההתחלה או לרדת מזה ולחשוב לבד. שאלת המשך יכולה להצליח, להתחיל מחדש עם פרומפט חדש גם יכול לעבוד, ולחשוב לבד? עד שהגענו עד לפה.
ואז אני נכנס ללופ - פרומפט, תשובה לא אפויה, תיקון. פרומפט, המון קוד גרוע שלא עובד, פרומפט המשך עם הודעת השגיאה. ושוב. ושוב.
יש לי חבר שכל פעם שאני מציע לו ספריית קוד פתוח שבדיוק תפתור לו איזה בעיה ספציפית הוא מסתכל עליי מלמעלה ומסנן "עזוב אותך, עד שאני אבין איך זה עובד אני כבר אכתוב לבד משהו יותר טוב". ובאמת לקח לנו המון זמן לפתח תיעוד מספיק טוב לספריות קוד פתוח ואינטואיציה מספיק טובה לגבי מתי כדאי להשתמש בהן (ואנחנו עדיין מתקשים עם זה). אולי גם ל AI צריך לתת זמן. כרגע הרושם הוא שיש דברים שעובדים וחוסכים המון זמן, ויש דברים שלא עובדים ששואבים אותך לשעות, וברור שאם היה אפשר היינו משתמשים ב AI רק לאותם דברים שעובדים. והכי מעניין כרגע - האם בעתיד ה AI יאכל את המתכנתים (כמו ש C החליף את אסמבלי, כמו שטכנולוגיות ווב החליפו אפליקציות דסקטופ) ויישארו רק ארכיטקטים, מנהלי מוצר ופרומפטים?
קשה לדעת. בינתיים אני מחזיק אצבעות.
ריאקט 19 ו next 15 עובדים יחד בהרמוניה כדי לאפשר לנו המתכנתים הפשוטים לכתוב אפליקציות Full Stack במהירות. אחד המקומות שקיבל טיפול באינטגרציה הזו הוא הטפסים. בואו נראה איך עובדים עם טפסים ב 2025 ב React ו Next ובפרט איך להעלות תמונות לשרת.
ביקשתי מ Lovable לכתוב אפליקציה שתיקח קישור ל URL ותייצר לי בוחן אוצר מילים על המילים שם, ככה בשביל לתרגל את הספרדית. בשביל שלא יהיה קל מדי ביקשתי ממנו גם שיבקש את הרמה הנוכחית שלי בספרדית ויבנה בוחן על מילים מה URL שמתאימות לרמה שלי. זה לקח לו קצת זמן אבל בסוף הוא הוציא את האפליקציה כאן:
https://colorlingo-quizzy.lovable.app/
אחרי כמה משחקים הרגשתי שהוא קצת מרמה אז הלכתי לקוד כדי למצוא את הפונקציה הבאה שמוציאה את המילים מהלינק:
// This would be populated with real data from the URL and filtered by level
// For now, we're creating dummy words for the custom quiz
const generateDummyWords = (url: string, level: SpanishLevel) => {
// Extract domain name for demonstration
let domain = '';
try {
domain = new URL(url).hostname.replace('www.', '');
} catch {
domain = 'example';
}
// These would actually come from scraping and NLP processing
const allWordPairs = [
// A1 level words (beginner)
{ english: "hello", spanish: "hola", level: "A1" },
{ english: "goodbye", spanish: "adiós", level: "A1" },
{ english: "thank you", spanish: "gracias", level: "A1" },
{ english: "please", spanish: "por favor", level: "A1" },
// A2 level words (elementary)
{ english: "welcome", spanish: "bienvenido", level: "A2" },
{ english: "friend", spanish: "amigo", level: "A2" },
{ english: "family", spanish: "familia", level: "A2" },
{ english: "today", spanish: "hoy", level: "A2" },
// B1 level words (intermediate)
{ english: "website", spanish: "sitio web", level: "B1" },
{ english: domain, spanish: domain, level: "B1" },
{ english: "language", spanish: "idioma", level: "B1" },
{ english: "content", spanish: "contenido", level: "B1" },
// B2 level words (upper intermediate)
{ english: "experience", spanish: "experiencia", level: "B2" },
{ english: "develop", spanish: "desarrollar", level: "B2" },
{ english: "improve", spanish: "mejorar", level: "B2" },
{ english: "progress", spanish: "progreso", level: "B2" },
// C1 level words (advanced)
{ english: "fluency", spanish: "fluidez", level: "C1" },
{ english: "proficient", spanish: "competente", level: "C1" },
{ english: "articulate", spanish: "articular", level: "C1" },
{ english: "communicate", spanish: "comunicar", level: "C1" },
// C2 level words (proficiency)
{ english: "mastery", spanish: "dominio", level: "C2" },
{ english: "nuance", spanish: "matiz", level: "C2" },
{ english: "sophisticated", spanish: "sofisticado", level: "C2" },
{ english: "eloquent", spanish: "elocuente", level: "C2" },
];
// Filter words based on selected level or lower
const levelOrder = ["A1", "A2", "B1", "B2", "C1", "C2"];
const levelIndex = levelOrder.indexOf(level);
const filteredWords = allWordPairs.filter(word =>
levelOrder.indexOf(word.level as SpanishLevel) <= levelIndex
);
// Shuffle the array to make it more random and take 10 words
return filteredWords
.sort(() => 0.5 - Math.random())
.slice(0, 10)
.map(({ english, spanish }) => ({ english, spanish }));
};
בקיצור הוא לגמרי עבד עליי. אף מילה מהלינק לא מגיעה לבוחן אוצר מילים. (הגירסה השנייה שלו גם לא היתה נכונה אבל מסיבה אחרת).
עכשיו הבאג הזה יחסית נחמד כי קל לזהות אותו, אבל אני חושב שהוא ממחיש את היצירתיות של ה AI, שהיא הכח והחולשה שלו: כשהוא לא יודע הוא לא עוצר לשאול או לחשוב, פשוט משלים קוד מהמאגר האינסופי של קודים שהוא אומן עליהם. מאוד יעיל ל POC-ים קטנים כשאנחנו בתוך הצוות או חוקרים רעיון, הרבה פחות רלוונטי למערכת שצריכה לפגוש משתמשים אמיתיים.
אז מה עושים? כלי AI הם פה כדי להישאר, עם היתרונות והחסרונות שלהם. שימוש נכון בכלים אלה בהחלט ישפר את מהירות הפיתוח שלכם. שימוש לא נכון, גם אם מלהיב באותו רגע, יכול בקלות לגמור לנו אחר צהריים. ביום חמישי שבוע הבא (ה 27.3 ב 20:00) ערן גולדמן-מלכא הזמין אותי לדבר איתו בוובינר על שימוש נכון בכלי AI לפיתוח - נראה שם את lovable, base44, קופיילוט, זנקוד, רדי ועוד המון חברים ואספר מה ואיך עובד עבורי. מוזמנים להצטרף בלינק:
https://calendly.com/aumint/10xdevwith_ai?month=2025-03&date=2025-03-27
כולם מדברים על base44. חבר אחד עשה איתו משחק כזה וחבר אחר משחק אחר, אז אמרתי יאללה גם אני רוצה לנסות. אחרי שתי הודעות קיבלתי ממנו את התשובה:
However, I don't see an integration available for audio transcription in the current platform. This would significantly limit the tool's usefulness.
אני מכבד את הכנות. כלים אחרים היו יכולים לקחת אותי ב Loop דקות ארוכות עד שהייתי מבין שאנחנו בדרך ללא מוצא. והכנות הזאת היא בדיוק הסיפור של ה AI בפיתוח שאני חושב שלא מספיק מדברים עליו.
כן זה כלי מדהים.
כן אפשר לכתוב קוד יותר מהר.
כן זה מקצר זמנים והופך פרויקטי צד להרבה יותר קלים וכיפים.
אבל גם היום פיתוח מוצר תוכנה (גם פרויקט צד) דורש ידע בתוכנה, לפחות החל מנקודה מסוימת. הדרך המהירה ביותר קדימה היא לא בהכרח זו שמצריכה הכי פחות "לכתוב קוד" אלא זו שמאפשרת לנו לשלב בין קוד ויכולות שלנו לבין המהירות של ה AI. כשאנחנו לא מפחדים לקודד ומוכנים לצלול ולהבין את הקוד של ה AI, אנחנו יכולים לקחת את הרעיונות המהירים שלו ולשלב אותם לתוך מבנים נכונים שמתאימים ליישום שלנו.
וכן אלה בדיוק העקרונות שאנחנו מתרגלים בתוכנית הליווי החדשה שיצרתי. הקבוצה הבאה יוצאת לדרך ביוני ואפשר ללמוד עוד בדף התוכנית פה באתר.