• בלוג
  • תקופת הנסיון שלך הסתיימה

תקופת הנסיון שלך הסתיימה

21/09/2015

לפני שנה הציעה חברת פלאפון שנה נסיון לשירות הזרמת המוזיקה Pelephone Musix. השבוע זה נגמר ולמרות שהייתי משתמש פעיל גם באפליקציה וגם באתר (עם שימוש כמעט יומי) לא אמשיך לשירות בתשלום. רשימת הטעויות שהם עשו במהלך השנה ארוכה, אך הנה עיקרי הדברים כדי שתדעו מה לא לעשות כשתציעו תקופת נסיון למוצר שלכם.

1. אין עם מי לדבר

הדבר הראשון, המרכזי והחשוב ביותר כשמציעים תקופת נסיון הוא לייצר ערוץ תקשורת עם המשתמשים. כל המטרה בתקופת נסיון זה להראות לאנשים כמה המוצר שלכם מדהים, וזכרו שמדובר באנשים שמתנסים במוצר לראשונה. טבעי שהם יופתעו, טבעי שהם לא יבינו את הדברים כמו שתכננתם.

במהלך תקופת הנסיון צרו קשר עם המשתמשים שלכם ותנו להם דרך לדבר אתכם. שלחו מייל היכרות יום אחרי ההרשמה, ומייל נוסף שבוע אחרי לשאול איך מסתדרים. הציעו במייל דרך התקשרות היכן שמשתמשים יוכלו לשאול שאלות ולדווח על תקלות. הרציניים גם יוסיפו תפריט מיוחד מתוך האפליקציה לשאלות והעברת פידבק.

בתור משתמש קבוע באפליקציית Musix נתקלתי בהמון תקלות גדולות וקטנות, אך לא היה למי לדווח ולמדתי לחיות אתן. כל עוד זה בחינם אין בעיה, אבל בתשלום יש פשוט אפשרויות טובות יותר.

2. עדכוני ממשק לקראת סוף התקופה

תקופת נסיון צריכה לייצר הרגל של שימוש שבסיומה יהיה קשה להיגמל ממנו ונעדיף לשלם מאשר לוותר על המוצר. זה לא מסתדר עם שכתוב מלא של המוצר באמצע תקופת הנסיון, בייחוד כשמדובר על אלפי משתמשים שהחלו את תקופת הנסיון באותו הזמן ויסיימו אותה באותו הזמן. שינוי ממשק המשתמש שובר הרגלים שנבנו ומייצר נשירה של משתמשים שלא מעוניינים ללמוד את הממשק החדש (גם אם לדעתכם הוא יפה יותר).

פלאפון גייסו אלפי משתמשים לתקופת נסיון של שנה דרך בזק, ואז כחודשיים לפני תום השנה ביצעו ״שידרוג״ של האפליקציה לגירסא חדשה שנראית אחרת לגמרי. מבירורים עם מביני דבר למדתי שהוחלף הספק שבונה את האפליקציה והיה צריך להתחיל הכל מאפס. פיתוח יישום חדש לגמרי שובר את כל ההרגלים שיצרתם ומביא אתו באגים חדשים.

3. דעו להיפרד

לא מזמן התקנתי תוכנה של Adobe לתקופת נסיון של חודש. כל הפעלה של התוכנה היא דאגה להזכיר לי שאני בתקופת נסיון עם הצגה ברורה של תאריך סיום התקופה. כשהפעלתי את התוכנה אחרי סיום התקופה קיבלתי הודעה מאוד ברורה שתקופת הנסיון שלי הסתיימה והם נותנים לי הפעלה אחת אחרונה של התוכנה עם כפתור לאישור וכפתור נוסף לרכישה.
לאחר מכן כל הפעלה הציגה הודעה שתקופת הנסיון הסתיימה ואפשרות לרכישה. כך לכל אורך התקופה יכולתי לגבש דעה האם אני מעוניין להמשיך, וכשהגיע המועד לעבור לתשלום כבר הייתי מוכן להוציא את הארנק.

ו Musix? לאורך כל התקופה לא ידעתי באיזה תאריך היא תסתיים. כשכבר הגעתי לסוף התקופה פשוט הופיעה הודעה שאומרת ״תקופת הניסון שלך הסתיימה״. בלי הכנה ובלי אפשרות לעבור לתוכנית בתשלום.

כשאתם בונים תקופת נסיון יש לה מטרה: לחשוף משתמשים לשירות כדי שירשמו לשירות בתשלום בבוא היום. שירות Musix הפסיד את ההזדמנות להיות שירות ששוה לשלם עליו בגלל עודף באגים וחוסר קשב של המפתחים. נסו לא לעשות את אותן הטעויות במוצר שלכם.