• בלוג
  • יד ראשונה, מגוגל

יד ראשונה, מגוגל

26/05/2016

פוסט אורח מאת נדב מסחרי

רכבים אוטנומיים יתחילו לפעול באופן מסחרי כנראה בתחילת העשור הבא. מגבלות ייצור ייאטו במידת מה את השינוי, כמו גם הפסיכולוגיה האנושית: חשדנות, רצון בתחושת עצמאות ובסמל סטטוס. בנוסף ישארו מאות מיליוניי המכוניות הרגילות שאי אפשר למכור אותן, אז כבר משתמשים בהן. סיום תקופת ההסתגלות יהיה גם תחילתה של מהפכה של ממש שתשנה באופן קיצוני את הכלכלה, ובהמשך גם את החברה האנושית עצמה. במאמר זה לא אנסה להעריך במדויק היקף כל שינויים, אלא לסקור את מגוונם ולהתמקד באלו שלא ראיתי שצוינו במאמרים דומים.

חלק מהמכוניות יימכרו לשוק הפרטי, וכשבעליהם לא יזדקקו להם, הם יוכלו לאפשר להן לצאת התפרנס. עם זאת אני מאמין שהמאסה העיקרית תהיה חלק מציי רכב, רק לבודדים הפרשי העלויות יצדיקו את הפרטיות, מה גם שחוקים עירוניים יהפכו את המכונית לפחות ופחות כדאית.

1. הילוך ראשון

נהגים מקצועיים יהיו הראשונים שיושפעו וכנראה בעוצמה הרבה ביותר. הנהג הוא מרכיב יקר בעלות הנסיעה, ובהעדרו אף מתפנה מקום או שניים במכונית.

  • נהגי מוניות, משאיות זבל, מטאטא כבישים ועוד
  • אפליקציות למוניות - Uber מחכה לטכנולוגיה החדשה ומצפה להרוויח ממנה. על פניו כל חברה עם מכוניות אוטונומיות תוכל להתחרות בה בקלות. לאפליקציות כמו gett שמתבססות על נהגים אנושיים אין תוחלת במודל זה.
  • שירותי השכרת רכבים יצטמצמו מאד, והשכרה לשעות בודדות דוגמת car2go ייעלמו.

במונחי שווי שוק ההשפעה הגדולה ביותר תנבע מצניחת מספר כלי הרכב ב-80 עד 90% ובעקבות כך גם שוק מוצרי הרכב ושוק ביטוח הרכב, שווקים השווים מאות מיליארדי דולרים בארצות הברית לבדה וטריליונים ברחבי העולם.

יצרניות הרכב - על כל מהנדסיה, פועליה, אנשי מכירות, מנהלים ועוד. ובעקבותיה:

  • תעשיות חומרי הגלם למכוניות: פלדה מחד אך גם אלקטרוניקה: במכונית מודרנית יכולים להמצא 50 מעבדים. ההשפעה תהיה בעיקר על המדינות המובילות בייצור רכבים: יפן, גרמניה, ארה"ב וקוריאה.
  • שילוח ימי של מכוניות
  • מדינות שגובות מסים גבוהים על רכב יאלצו למסות יותר תחומים אחרים.

יצרניות חלפים ומוצרים לרכב - הרבה יותר מכיסוי הגה וצמיגים, למשל:

  • בטיחות: מוביל איי, לדוגמא, חברה בשווי מאות מיליוני דולרים יכולה להמחק
  • ניווט: המודל העסקי של ווייז של פרסומות מבוססות מיקום לנהגים צפוי לקרוס
  • ובכלל: ינשופים ומדי לייזר למהירות, מצלמות נסיעה (לרכב) ומהירות (למדינה), כלבלבים עם ראש מתנדנד, דיסקים למראה

2. הילוך שני

ביטוח רכב מספר המכוניות יפחת וכן מספר התאונות ועוד יותר מספר הבעלים. התנהלות חברת הביטוח תהיה מול כמה גופים שכל אחד מהם צי מכוניות. כלומר צורך מופחת בסוכנים ובהנהלה. כאן מדובר על סוכנים, חתמים, אקטוארים, חוקרים פרטיים ועוד.

  • עקב הצמצום במחזור של חברת הביטוח יצטצמם גם היקף הפעילות של מוסדות פיננסים הנסמכים על ההון שלהן. למעשה הרווח העיקרי של חברות הביטוח הוא מההשקעות העצומות שלהן, ובלעדיהן שוק זה יקטן.

בהעדר פקקים וזמן המושקע בחיפוש חניה הנסועה צפויה לפחות. המכוניות ינהגו טוב יותר ויותאמו לנסיעה חסכונית. במקביל, עם העלמות הרכב הפרטי אני מאמין שהשימוש באופניים (ואולי אפילו ברגליים) יגדל, מה גם שתנועה כזו תהיה בטוחה ומהנה יותר בעולם מופחת מכוניות. השינוי המשמעותי ינבע מכמות האנשים שיקבלו את הרעיון של רכב פרטי-ציבורי, ויחלקו את הנסיעה עם זרים. כאן יתאפשר צמצום הנסועה ובעקבותיה צריכת הדלק בעשרות אחוזים. יתרה מזאת, אני מעריך שחלק גדול מהצי יהיה חשמלי (לפחות לנסיעה עירונית) מסיבות כלכליות וכן לטובת איכות הסביבה.

כלכלת הנפט ניחושים גסים שגיגלתי קובעים שקצת פחות מחצי תצרוכת הנפט של ארה"ב היא לדלק לרכבים. האחוזים בעולם שונים ומדית הפחתת אחוז הנסועה קשה לניחוש. בנוסף, יתחיל תהליך הפוך שכתוצאה מהמחיר הזול ומהירות נסיעה תהיה עלייה בנסועה (אם כי לנוסע ולא בהכרח לכלי רכב) אך בשורה התחתונה, צריכת הנפט תצטמצם בעשרות אחוזים. תחנות דלק, חנויות נוחות - לחברות הרכב יהיו תחנות תדלוק (או החלפת סוללה) משל עצמן ותחנות הדלק המוכרות ייעלמו

שירותים מעט מכוניות זקוקות למעט שירותים. לכל צי רכב יהיה אגף שירותים משלו ועסקים עצמאים בתחום יהפכו נדירים, למשל:

  • מוסכים ושירותי גרירה, שטיפת מכוניות, עצי ריח
  • איתור מכוניות (פוינטר), ניהול ציי רכב
  • חנויות למכירה מוצרים לרכב
  • חניה: מגרשי חניה, אפליקציות חניה, מדחנים, חניונים אוטמטיים, מכפילי חניה, וַאלֶה, הצבעים כחול ולבן.

3. הילוך שלישי

חוק וסדר חקיקה, אכיפה ושפיטה בתחום התעבורה יהפכו למיותרות ברובן, אם כי ניתן לשער שבגופים ממשלתיים השינויים מתרחשים לאט יותר. אלו יכללו:

  • שופטים ועורכי דין בתעבורה
  • חלק גדול ממנהלת משרדי תחבורה
  • מורי נהיגה, בוחנים, מרצים לנהיגה מונעת
  • שוטרי תנועה, קציני בטיחות בתעבורה, פקחי חניה

תחבורה ציבורית עתיד התחבורה הציבורית ייקבע במידה רבה על פי השאלה האם היא שירות מתחרה או משלים לרכבים האוטונומים. בעוד שהאחרונים הם מתחרים ישירים בתחום הנסיעות הקצרות, עם התארכות הנסיעה, היתרון עובר לתחבורה הציבורית המסורתית. נהגי התחבורה הציבורית יוחלפו גם במערכות מחשוב כך שההיבט הכלכלי מתבטא בייצור, תחזוק וניהול אוטובוסים, רכבות וחשמליות ושל המערכים סביבם. בהקשר זה לא מופרך לשער שהרכבת הקלה בת"א תהפוך לפיל לבן שנים בודדות לאחר סיומה.

שילוח גם את מרבית השליחים ניתן יהיה להחליף ברבים אוטומטיים, שיחלקו פיצות, נעלי ספורט, מכשירי חשמל עד גודל בינוני ועוד. במקביל שוק מוצרי יד שניה יוכל לצמוח. כיום, עסקאות רבות אינן כדאיות בגלל עלות הזמן והנסיעה, אך אם אלו יירדו מאד ניתן יהיה לסחור עם מספר גדול בהרבה של אנשים. כשאני חושב מה אפשר מה יהיה אפשר לעשות עם המכוניות המובטלות לפני ואחריי שעות השיא, משלוחים לכל מקום ומטרה נראה כיישום המתבקש. תוצר נוסף של התייעלות השילוח הוא המשך התעצמות המסחר האלקטרוני.

תשתיות הפחתת מספר הרכבים יהפוך את התשתיות הקיימות למספיקות לשנים רבות. כלומר, הצורך בסלילת כבישים, בניית גשרים, חפירת מנהרות והקמת מחלפים יפחת מאד ובעקבות כך גם הצורך באספלט, בטון וכיו"ב. שאלה מעניינת תהיה בצורך של הרכבים האוטנומיים בתאורת דרכים, מעקות בטיחות, פסי האטה וכן הלאה, מה שיקבע את עתיד התעשיות המייצרות אותם.

4. הילוך רביעי

רפואה נפגעי תאונות הדרכים אינם חלק גדול מהמאושפזים, כך שאפשר לצפות ירידה של אחוזים בודדים במספר ימי האשפוז הכולל, אבדן של פחות ימי עבודה ותשלום קטן יותר של קצבאות נכות. להפחתה בזיהום האוויר, ולהעלאת רמת הפעילות הגופנית - שימוש באופניים והליכה למרחקים קצרים שכיום נעזרים במכונית - תהיינה השפעה חיובית נוספת נקודה מעניינת היא שברכה זו תהיה קללה לאנשים אחרים: פחות תאונות משמעותן פחות תורמי איברים. יתכן שהרפואה תאבד מהאטרקטיביות שלה מהרגע שבו לא ניתן יהיה למכור יותר רכבים משומשים באמצעותה

ואחרים

  • חברות ליסינג
  • סוחרי רכבים משומשים
  • שמאים (לוי יצחק)
  • רדיו - חלק גדול ממאזיני הרדיו הם נהגים התקועים בפקקים. מעבר לכך שצפויים הרבה פחות פקקים, יהיו הרבה הרבה פחות נהגים, וידיים שאינן על ההגה הן כנראה על הסמארטפון.
  • מירוצי מכוניות - עם ההתרחקות מהחוויה היומיומיות של הנהיגה, אני מאמין שגם העניין במירוצים יפחת. בנוסף, לחברות המכוניות יהיה פחות כסף ופחות אינטרס (פרסום) להשקיע. עם זאת, אי אפשר להתעלם מזה שמירוצי הסוסיים עודם עמנו.
  • GTA - לא באמת, אבל כך אפשר לעבור לנושא הבא:

פשע מי שבונה על קרייירה ארוכה בתחום גניבת המכוניות מוטב לו ללמוד פעילויות עברייניות אחרת. את המכוניות החדשות יהיו כמעט בלתי אפשרי לגנוב, ובכל מקרה לא יהיה למי למכור, גם לא לחלפים. אמנות נהיגת השודים תיעלם אף היא מהעולם. או יותר ברצינות: מחד, יהיה מאד לא הגיוני לבצע פשעים בסיוע הרכבים האוטונומיים; מאידך, נוכחות של רכבים אחרים תעורר חשד, כך שכל פשע הנעזר במכוניות, לדוגמא פריצות לבתים, יהיו מורכב יותר לביצוע.

על ההשלכות השליליות של אבדן עוד חלק מהפרטיות, כמו גם השינויים חיוביים הרבים, בפוסט הבא!