• בלוג
  • על הפרידה ממיילצ'מפ

על הפרידה ממיילצ'מפ

השבוע נפרדתי ממיילצ'מפ אחרי 4 שנים של שימוש, מה שהופך אותם לאחד משירותי הרשת הכי וותיקים אצלי בארגז. בפוסט זה אפרט קצת את הסיבות לפרידה ומה קרה במקום.

1. הבעיה עם מיילצ'מפ

למי שלא מכיר מיילצ'מפ הוא שירות ניהול רשימות דיוור שדואג לכל מה שאתם צריכים כשאתם באים להוציא מייל לרשימת לקוחות. יש להם עורך WYSWYG לכתיבת המיילים, טפסי רישום, אימות כתובת מייל של נרשמים, יצירת ארכיון אונליין, סטטיסטיקות ואפילו אפליקציה לאייפון.

מנקודת מבט של מפתח יש API מעולה ומתועד היטב, כולל אפשרות לניסויים עם ה API באמצעות Playground.

מיילצ'מפ הם ללא ספק שירות רשימות הדיוור הגדול והמקצועי שיצא לי להתקל בו. השירות קיים מ 2001 והחברה מעסיקה מאות עובדים.

הבעיה המרכזית שלהם לדעתי היא התמחור. המסלול החינמי לעסק קטן יאפשר לכם לנהל רשימות של עד אלפיים מנויים, שזה מאוד נוח לעסק קטן. אלפיים ואחד מנויים כבר יעלו אתכם למחיר של 30$ בחודש, וכשעולים לכיוון ה 3,000 מנויים הגענו כבר ל 50$ לחודש.

לא בשמים אבל עדיין כפול מעלות שרת VPS סביר ב Linode. בנוסף, המחיר לא קשור לכמות המיילים שנשלחים אלא רק לגודל הרשימה. שליחת מייל יומי לרשימה של אלף אנשים עובדת במסלול החינמי, אבל שליחת מייל פעם בחודש לרשימה של 30,000 אנשים תעלה כ 200$ לחודש, למרות שמדובר באותה כמות מיילים.

2. ואז פגשתי את מיילגאן

אז התחלתי לחפש חלופות ומסתבר שיש לא מעט שירותים שמדיניות החיוב היא לפי מייל שנשלח. כרגע אנחנו עם Mailgun המציעים 10,000 מיילים בחודש במסלול החינמי, ולאחרונה שמעתי על Sparkpost המציעים 100,000 מיילים בחודש במסלול החינמי אם נראה שהרשימה תגדל מהר מהצפוי.

ההבדל המרכזי בין Mailgun ודומיו ל Mailchimp הוא בכלים הגרפיים והפינוקים. במקום עורך WYSWYS עברנו לכתיבת HTML Email ידנית. במקום מסכי סטטיסטיקות מפנקים צריך לממש Web Hooks ולשמור אצלכם את כל הנתונים. ועדיין החסכון בעלויות לדעתי שווה את זה.

את המייל עצמו אני שולח עם cron job שרץ ברקע וכל עשר דקות בודק אם יש ניוזלטר שצריך לשלוח, ובמידה וכן שולח לרשימת המנויים דרך ה API של mailgun. התבנית כתובה כ HTML והתוכן עצמו מוזן לתבנית מבסיס הנתונים.

הצרה הכי גדולה היא כתיבת HTML Email. בגליון האחרון של הניוזלטר קישרתי למאמר שמאוד עזר לי להכנס לתחום הזה ואני ממליץ לקרוא אם אתם מתעניינים בנושא.

3. היתרון השני: חיים בלי פינוקים

הוויתור על הפינוקים אגב התגלה כאחד הדברים הכי טובים שקרו לי מאז תחילת כתיבת הניוזלטר. במקום עורך WYSWYS עברתי לכתוב את הגליונות באימקס כטקסט פשוט וכתבתי סקריפט קטן שממיר קובץ טקסט לניוזלטר. עיקר הסקריפט נראה כך:

File.foreach(newsletter_file, "\n\n") do |block|
  if m = block.match(/^##\s*(.*)/)
    current_section = m[1]
    next
  end

  next unless current_section

  current_title, current_url, *current_text = block.strip.split("\n")

  NewsletterItem.create(
    :newsletter => n,
    :section    => current_section,
    :title      => current_title,
    :url        => current_url,
    :text       => current_text.join,
    :weight     => weight
  )
  weight += 5
  current_title = current_url = current_text = nil
end

כל תת כותרת מתחילה בשורה עם שתי סולמיות וכל פריט תוכן נכתב כבלוק טקסט עם כותרת, קישור וטקסט מלווה. הניוזלטר שנשלח מוקדם יותר השבוע אומנם נראה פחות טוב מהקודמים אבל בפעם הראשונה בהרבה זמן לא היו טעויות בהקלדת הקישורים וכל הקישורים עבדו כמו שצריך. זה היתרון הגדול באוטומציה.

4. סיכום ומחשבות קדימה

מיילצ'מפ מציעים שירות שליחת דואר מעולה. אני שמח שהם היו איתי ב-4 שנים האחרונות וכבר מתגעגע.

מדיניות תמחור טובה היתה יכולה לדעתי לשים אותם במקום אחר. למרות שיש מסלול של תשלום לפי מייל התשלום בו הרבה יותר יקר מאשר התוכניות החודשיות ולכן בדרך כלל לא משתלם. מסלול של תשלום חודשי נמוך לעסקים קטנים היה משאיר אותי בכיף.

מצד שני ולמרות כאב הראש הכרוך במעבר זה כנראה היה לטובה. שילוב מערכת הדיוור עם האתר ופיתוח אוטומציות הולך להיות קל יותר כשרוב ניהול המידע מבוצע במערכת שלי.

בתור יזם מה שלמדתי מהסיפור זה שכיף להסתמך על שירותי רשת כשהם פותרים לכם בעיה במהירות, אבל תמיד כדאי להיות מודעים לאלטרנטיבות ולהיות ערוכים להחליף כשמשהו לא מסתדר (מכל סיבה שהיא). היום כשאני יודע מה אני צריך ממערכת דיוור הרבה יותר קל לי לבנות מערכת שתתאים לצרכים שלי.