פרשת רמיני

12/03/2018

הכותרות זועקות: מיליוני תמונות של ילדים ופרטים של מאה אלף הורים דלפו לרשת בגלל באג באפליקצית רמיני. בואו שניה ניקח אוויר ונדבר על זה.

באותו בוקר שהופיעה הכתבה על רמיני קראתי במקום אחר על מישהו שהצליח להוציא מפייסבוק את כל רשימות החברים שלכם. פירצות בפייסבוק אגב מתגלות אחת לכמה שבועות למרות מאמצים אדירים שעושה פייסבוק כדי למנוע אותן. כל פיתוח מערכת היום מלווה בתקלות אבטחה פוטנציאליות. חשוב לזכור את זה לפני שרצים להאשמות.

ובכל זאת לגבי רמיני - ההשוואה לפייסבוק מטעה. בפייסבוק סגרו את הפירצה במערכות ה Production שלהם תוך עשרים דקות (!!) מרגע הדיווח. זה אומר שבעשרים דקות הם הספיקו לקרוא את הדיווח, לאמת אותו, לעדכן את הקוד ולבצע Deploy לגירסא החדשה. הם יכולים לעשות את זה כי המערכת שלהם בנויה להתמודד עם תקלות אבטחה, גם מבחינת קוד וגם מבחינת מבנה ארגוני.

לא צריך לחכות לפירצת אבטחה כדי לשאול את רמיני (או כל חברה אחרת): מהם נהלי אבטחת המידע אצלכם? כיצד מישהו שנתקל בבעיה יכול לדווח על פירצה? עם איזה חברת בדיקות אבטחת מידע אתם עובדים (אם בכלל), איזה הכשרות בנושא אבטחת מידע העברתם למתכנתים שלכם? האם אתם מבצעים אחת לתקופה Code Reviews מוכוונים אבטחת מידע? למי מעובדי החברה יש גישה למאגרי המידע? מי אחראי על טיפול בנושאי אבטחת מידע אצלכם בחברה? מה ההכשרה שלו או שלה בנושא? כמה פירצות אבטחה מצאתם בחודש האחרון? כמה זמן לוקח לכם בממוצע לתקן פירצה מרגע הדיווח?

לא אכפת לי שמשרד החינוך או רשות הסייבר או כל אחד אישר את האפליקציה. בשביל לקבל אפליקציה מאובטחת נהיה חייבים להתחיל לשאול את ספקי השירות שלנו את השאלות האלה ולדרוש תשובות רציניות.