מה להגיד לבוס?

03/05/2018

קצת אחרי שהתחלתי לקיים מפגשי תרגול אונליין התחילו חברים לשאול- למה בשעות הבוקר? יהיו מפגשים גם בערב? איך זה מסתדר עם העבודה?

התשובה הקצרה היא שלימוד הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה שלנו ולמרות שזה לא תמיד מרגיש ככה, הבוקר הוא הזמן שרובכם לומדים הכי טוב.

התשובה הארוכה מפורטת בנקודות הבאות ואותה אפשר לשתף עם הבוס:

1. למידה הופכת אותי ליותר פרודוקטיבי

אנחנו קצת פוחדים להגיד את המשפט הזה, כי זה קצת כמו להודות שאנחנו לא מספיק טובים. המחשבה הולכת- גייסו אותי כי אני הבן אדם הכי מתאים לתפקיד, אז עכשיו אם אבוא ואבקש קורס אולי יבינו שטעו ושבעצם אני לא כזה מתאים.

המציאות היא הפוכה: מנהלי פיתוח (וגם אתם) אוהבים עובדים שרוצים ללמוד, לגדול ולהשתפר. עובד שמעביר הרצאה לשאר המפתחים נתפס כמקצועי יותר. עובד שמשתף סקריפט שכתב עם הצוות נתפס כיעיל יותר. עובד שמוביל תהליך פיתוח חדש או שילוב טכנולוגיה חדשה הוא העובד שאנחנו רוצים בצוות.

תרבות של למידה היא הדבר הכי טוב שיכול לקרות לחברה שלכם ולכם כעובדים. היא הופכת את כל העובדים לפרודוקטיביים יותר ומתחילה סוג של השראה הדדית חיובית. השאלה היא מזמן לא אם צריך ללמוד תוך כדי עבודה, אלא באיזה היקף ובאיזה אופן.

2. למידה מונעת שחיקה

בשניים מתוך שלושה מקומות עבודה שהיו לי הגעתי למצב של שחיקה: התחושה שאתה עושה דברים מיותרים, שאתה לא מתקדם, שאתה ממשיך רק בגלל הפחד לעזוב, שאתה תקוע.

שחיקה בהייטק היא אמיתית. היא מביאה לעזיבה של עובדים במקרה הטוב או לאבטלה סמויה במקרה הרע. היא גם מדבקת. והכי גרוע הוא שמרגע שהתחלתם להרגיש שחיקה קשה מאוד לחזור אחורה למצב השמח שלכם.

ולמידה עוזרת- כי כשאנחנו מקדישים שעה וחצי בשבוע לעבוד על משהו שלנו בלי הסטרס של הדד-ליין, אנחנו יכולים לחזור לפרויקט האמיתי עם רעיונות חדשים ועם התרגשות של הצלחה. ולמידה עוזרת להרגיש שאנחנו מתקדמים ומתפתחים גם אם ממשיכים לעבוד על אותו פרויקט ובאותה טכנולוגיה.

3. למידה מעודדת אותי לעשות דברים שפחדתי מהם

אני מכיר יותר מדי מתכנתים שהתחילו לכתוב בדיקות אוטומטיות והפסיקו אחרי שכתבו את הבדיקות הלא נכונות והרגישו שזה חסר ערך. אני יודע שלי זה קרה (ויותר מפעם אחת).

רק אחרי מספיק דוגמאות של בדיקות אוטומטיות שראיתי נפל לי האסימון והבנתי איך לכתוב אותן בצורה יעילה שלא תאט את קצב הפיתוח.

כשאני מקדיש שעה וחצי בשבוע לכתיבת בדיקות אוטומטיות למערכת שלא קשורה לעבודה, במסגרת עם אנשים נוספים שכותבים כאלה בדיקות ומדבר איתם על הקושי ליישם את זה בעבודה ושומע על הקושי שלהם - זה עוזר.

כשאני מקדיש שעה וחצי בשבוע לזיהוי בעיות אבטחת מידע בקוד ומשתף את מה שמצאתי עם אנשים אחרים שגם הם משתפים את הממצאים שלהם איתי - אני מתחיל לצבור ביטחון ולחפש בעיות אבטחה גם במערכת שלנו בעבודה.

למידה עם עוד אנשים נותנת ביטחון לנסות טכנולוגיות חדשות ונותנת את הפלטפורמה לשאול שאלות כשמסתבכים.

4. למידה דרך עשיה עובדת הכי טוב בשבילי

אחרי שהסכמנו שלמידה היא תהליך חשוב לעובד ולארגון נשאר רק לבדוק מה עובד. חברות שולחות עובדים לקורסים, חברות אחרות מחזיקות ספריה גדולה שמתכנתים יכולים לקחת ספרים הביתה או עושות מנוי ל Lynda.

אם גם לכם קשה לשבת שעות בהרצאה שאתם לא מבינים איך ליישם ומעדיפים ללמוד דרך התמודדות אמיתית עם בעיות ודיון על בעיות אלו - אל תתביישו להגיד את זה. אם בחברה שלכם נוהגים להוציא מתכנתים לקורסים יכולים גם להשוות את המסלולים ולהסביר שאתם מעדיפים ללמוד דרך עשיה שעה וחצי בכל שבוע מאשר להיתקע שבוע בקורס פרונטלי.

למידה דרך עשיה אולי לא מתאימה לכולם, אבל היא הדרך הכי טובה בשבילי ואם אתם קוראים את זה כנראה גם בשבילכם.

5. התמודדות עם פחדים: מה אם תעזוב?

פחד אמיתי של מנהלי פיתוח הוא הפחד מעזיבה של עובד. הדבר נכון פי כמה כשמדובר בעובד טוב והכי מתסכל כשמדובר בעובד שעזרת לו להפוך לעובד טוב.

הפחד שעובד ילמד "על חשבוני" ואחרי שיהיה מספיק טוב יקבל הצעה אחרת גבוהה יותר במקום אחר הוא אמיתי וכדאי להתיחס אליו.

כי כמו שהוא אמיתי הוא גם שגוי. כי אנחנו כעובדים מעדיפים תמיד להישאר במקום שטוב לנו בו גם אם השכר קצת יותר נמוך. כסף בא והולך אבל מקום עבודה שדואג לי ומשקיע בהתקדמות ובהתפתחות שלי קשה מאוד למצוא.

יש לכם רעיונות נוספים? דיברתם עם הבוס וזה הצליח? או לא הצליח? אשמח לשמוע בתגובות.