צעד שני בהייטק

אז הצלחתם למצוא את העבודה הראשונה כמתכנתים ועכשיו יש לכם רגל בדלת. אבל מה הלאה? איך מגיעים מכאן לעבודה הבאה? איך מתקדמים?

1. זה לא קורה לבד

ההבנה הקשה הראשונה שתצטרכו להגיע אליה היא שזה לא יקרה לבד. אני מכיר אנשים שנשארו בעבודה הראשונה שלהם בהייטק שנים ארוכות בלי להתקדם (גם אם כן עברו בין תפקידים). אתם קוראים עליהם בעיתון כשאתם שומעים על זה שגיל 40 הוא סוף הקריירה שלכם כמתכנתים. כי עד כמה שזה כיף לעבור בין מקומות עבודה פחות או יותר דומים ולהישאר בעבודה שאתם יודעים איך לעשות זה באמת לא נמשך לנצח, ובאמת יש רגע שמעסיקים מעדיפים עובדים צעירים יותר למשרות כניסה. זה אגב בדיוק מה שנתן לכם את ההזדמנות עכשיו למשרה הזו שיש לכם.

בין אם אתם רק מתחילים את הקריירה או אם עברתם כבר כמה מקומות עבודה השאלות הקלאסיות עדיין רלוונטיות: "איפה אני היום?", "איפה אני רוצה להיות בשנה הבאה?", "בעוד 5 שנים?". ואם כבר עברתם כמה מקומות עבודה כדאי להוסיף לזה את "בכמה השכר שלי עלה בכל מעבר?"

אם קשה לכם למצוא את העבודה הבאה, אם אתם צריכים להתפשר על השכר או אם אתם חוששים מהיום שהמשרה הנוכחית תיגמר - אלה כולם סימנים שהגיע הזמן להתחיל להתקדם.

במצב הנורמלי בהייטק אתם מתקבלים לעבודה כשאתם יודעים מספיק כדי להצדיק את השכר שמשלמים לכם, ובמהלך השנתיים-שלוש הבאות אתם לומדים ומשדרגים את עצמכם בצורה משמעותית כך שאחרי שנתיים-שלוש בתפקיד אתם מקבלים הצעות טובות בהרבה. מעסיקים טובים מזהים עובדים שדוחפים את עצמם קדימה ויודעים להשוות את השכר שלהם למיומנות החדשה ומעסיקים פחות טובים מאבדים עובדים.

אבל זה לא קורה לבד. וזה לא קשור לכמה שנים אתם כבר בתעשייה.

2. הטכנולוגיה רצה יותר מהר מכם

ההבנה השניה שתצטרכו להגיע אליה היא שאי אפשר להשתפר אם אתם כל הזמן רודפים אחרי שפת התכנות החדשה. טכנולוגיה רצה ממש מהר ומה שהיום חדש ואופנתי יהפוך מחר למיושן. רק המאמץ להישאר בחזית הטכנולוגיה וכל הזמן להכיר כלים חדשים יכול לשתק אנשים טובים ולהשאיר אותנו כל הזמן בתחושה שאנחנו לא יודעים מספיק ושאי אפשר להצליח.

אתם רואים את זה כשאתם רואים אנשים שמחפשים כל שנתיים לעבור תחום או ללמוד הכל מאפס, או אנשים שנשארים באופן תמידי בקורסים. עד שנגמר הקורס כבר יש דבר חדש ללמוד ואנחנו מתרצים לעצמנו שלא מצליחים למצוא עבודה כי לא יודעים אנגולר, או Machine Learning או AWS וכן הלאה.

האמת היא שאתם לא צריכים לרוץ יותר מהר מהטכנולוגיה ואתם לא צריכים לדעת את התחום הכי חם היום כדי למצוא עבודה טובה יותר. הרדיפה אחרי התחום הכי חם רק מסיחה את הדעת ומפריעה לכם להשתפר. אפשר לדמיין שעלינו לטפס בבניין ואנחנו עכשיו בקומה הראשונה. זה זמן רע מאוד לרוץ למטה ולמצוא בניין אחר לטפס בו. אתם לא בקומה הכי גבוהה, למעשה יש עוד די הרבה קומות לטפס בבניין שאתם עכשיו נמצאים בו. כבר עברתם קומה אחת, עכשיו צריך להמשיך לקומה השניה.

3. אז מה כן אפשר לעשות?

שני דברים:

קודם כל צריך ללמוד לעומק כדי להשתפר. צריך ללמוד יותר מהדבר הזה שאתם עובדים בו. הדבר הנורא זה שאתם מרגישים עכשיו שאתם כבר יודעים הכל, שאתם יודעים יותר מכל האחרים אתכם בצוות. וזה כנראה נכון. אם אין אף אחד מסביבכם שמאתגר אתכם להשתפר יהיה לכם קשה מאוד להמשיך לטפס. אם אתם תקועים חפשו הזדמנויות למידה על הדבר הזה שאתם חושבים שאתם יודעים. לכו לשאול חברים, או שימו שאלה כאן בפורום- "מה עוד יש ללמוד על גיט?", "יש לך רעיון לפרויקט שיעזור לי להשתפר ב Python?". יש אנשים שמרוויחים כפול מכם ויותר בעבודה על אותן הטכנולוגיות שאתם עכשיו מרגישים שאתם מכירים. מה הם יודעים שאתם לא?

והדבר השני הוא ללמוד לרוחב כדי לקבל רעיונות. צריך להכיר יותר טכנולוגיות שאתם לא עובדים בהן כדי שתוכלו לקיים שיחות עם אנשים, כדי שתוכלו לקבל רעיונות ולהביא אותם לפרויקט שלכם. רק הניסיון לקחת דברים מעולמות תוכן אחרים ולשלב אותם אצלכם במערכת הוא הזדמנות מעולה להימתח וללמוד עוד על העולם שלכם ועל עולמות אחרים.

תהיו כנים עם עצמכם השנה. הזמן לא פועל לטובתכם. מה אתם הולכים לעשות השנה כדי להיות משמעותית יותר טובים בשנה הבאה? איפה תהיו בראש השנה הבא?