• בלוג
  • איך הפסקתי לדאוג וזרקתי את כל ה Mock-ים לפח

איך הפסקתי לדאוג וזרקתי את כל ה Mock-ים לפח

20/06/2019

יש שתי מטרות מרכזיות לבדיקות האוטומטיות שאנחנו כותבים - הראשונה לעזור לנו לישון בשקט כשאנחנו מעלים גירסא חדשה (כי אם הבדיקה עוברת זה אומר שהמערכת לא תישבר), והשניה לעזור לנו למצוא בעיות בקוד כמה שיותר מוקדם ובצורה כמה שיותר ממוקדת.

המטרות האלה הפוכות לכן אי אפשר לכתוב בדיקה אחת שמכסה את שתיהן. בדיקה שמטרתה לזהות שתרחיש מסוים עובד טוב צריכה לכסות כמה שיותר אזורים במערכת ולהיות כמה שיותר דומה למה שיקרה בעולם האמיתי. בדיקה שתעזור לנו לזהות בעיה בקוד כמה שיותר מוקדם צריכה להיות ממוקדת על אזור אחד קטן בקוד כדי שכשהיא תזהה בעיה לא נצטרך לבזבז זמן בחיפוש הגורם לבעיה ונוכל מיד לפתור אותה.

לכן בדיקות מהסוג הראשון הן בדיקות שאנחנו רוצים שיצליחו, וכשהבדיקה מצליחה אנחנו יודעים שיש לנו תרחיש אחד שעבד טוב. בדיקות מהסוג השני הן בדיקות שאנחנו רוצים שיכשלו, וכשהבדיקה נכשלת אנחנו יודעים שמצאנו באג ויודעים בדיוק באיזה שורה הבאג.

ואם אלה גם שתי המטרות שלכם בכתיבת בדיקות אוטומטיות אני חושב שכדאי גם לכם להפסיק לכתוב Mock-ים. ובשביל שנהיה מיושרים בדיון הזה, כשאני אומר מוק הכוונה לכתיבת רכיב תוכנה שלי ספציפית לצורך הבדיקות שבא להחליף רכיב צד שלישי שהייתי משתמש בו במערכת האמיתית. דוגמא טובה תהיה מערכת שנעזרת ב API צד שלישי כדי לשלוח סמסים במצבים מסוימים. במערכת כזאת אפשר לטעון שכדאי לנו לבנות רכיב בדיקות משלנו ולתקשר איתו במערכת הבדיקות במקום לשלוח הודעה ל API שליחת ההודעות האמיתי כי חבל לשלוח סתם סמסים או שמערכת הסמסים מחייבת אותנו לפי הודעה או כל סיבה דומה.

הבעיה שהגישה הזאת לא מסתדרת עם אף אחת מהמטרות בגללן התחלנו לכתוב את הבדיקות האוטומטיות.

אני לא יכול להיות רגוע שהמערכת שלי תשלח סמסים כמו שצריך אם אני לא בודק שהסמס מגיע. חלק חשוב מה Flow זה כל מה שקורה בין המערכת שלי למערכת הסמסים, והאמת שחלק גדול מהתקלות שצפוי לנו נובע משינויים שספק ה API החיצוני עשה אצלו ופשוט שכח להודיע לנו.

ומצד שני בשביל לזהות באג בקוד כמה שיותר מוקדם אני ממש לא צריך לכתוב Mock למערכת שליחת הסמסים כי אני תמיד יכול לעצור את הבדיקה מוקדם יותר.

בנוסף הרבה מערכות היום מספקות מצב בדיקה שמיועד בדיוק בשביל שלא תצטרכו לכתוב עבורן Mock. מיילגאן מאפשרת לכם לשלוח מיילים לא במסגרת החבילה לנמעני בדיקות שהוגדרו מראש. כך גם Twilio שמאפשרת לעבוד עם כל ה API במצב בדיקה. בתשלומים פייפאל כוללת מצב Sandbox בו כל כרטיס אשראי עובר כדי שתוכלו לבדוק את מערכת התשלומים שלכם, ובפייסבוק אתם יכולים לפתוח Test User על פייסבוק עצמה כדי לבדוק את הקוד שלכם מול המערכת האמיתית.

יותר משתלם במקום לבזבז את הזמן שלכם על כתיבה ותחזוקת מוקים, פשוט לכתוב בדיקות טובות.