מה שטוב לפרויקט

01/01/2020

הדרך היחידה להתפרנס לאורך זמן כפרילאנסר היא לעשות עבודה טובה, עבודה שאנשים אוהבים באותו רגע אבל גם כזו שממשיכה להשאיר חותם הרבה אחרי שהלכת.

ובתור פרילאנסרים לא פעם ניתקל בלקוחות שבגלל משבר בטווח הקצר מאוד מתקשים לתת לך את המשאבים לעשות את העבודה שאתה יודע שצריך לעשות.

קחו לדוגמא לקוח שממשיך להתלבט לגבי העיצוב חודשים אחרי שהמערכת עובדת ובגלל זה דוחה את פרסום המערכת. הפרילאנסר שבנה את המערכת קיבל את הכסף, אבל כל עוד המערכת לא עובדת והלקוח לא משתמש בה, אנחנו מפסידים את הרווח לטווח הרחוק שהיה יכול לעזור לנו לקבל פרויקטים טובים יותר.

אני לא מכיר פיתרון קסם שמרכך את כל הלקוחות הקשים, אבל כמה דברים שעבדו לי לאורך השנים כולללים:

  1. להוסיף לוחות זמנים בחוזה עבודה, עם קנסות על חריגה.

  2. לבחור לקוחות שכבר יש להם מערכת או שיודעים להרים מערכות.

  3. לייצר תהליך עבודה מול הלקוח שכולל שיקוף לאורך כל הדרך של הקשיים והדאגות של הלקוח. אני אוהב למשל לייצר רשימת טרלו משותפת של "דברים שצריך לסגור לפני השקה".

  4. להיכנס לפרויקט אחרי שרוב הנכסים מוכנים, כלומר אחרי שיש איפיון ברור, מטרה ברורה למערכת ורוב הגרפיקה כבר נוצרה.

  5. לשים את הדברים בצורה ברורה על השולחן, כלומר לדבר עם הלקוח כבר משיחת המכירה ולהסביר שהמטרה שלכם היא שתהיה מערכת באוויר עד תאריך עליו תסכמו.

  6. והכי חשוב להשאיר לכם דרך מילוט כשאתם מזהים שהלקוח לא בראש שלכם ושאתם טוחנים מים. לאורך זמן גם אם תפסידו כסף בפרויקט אחד או שניים, הבחירה שלכם להתעסק רק בפרויקטים טובים שישפרו את המוניטין שלכם היא הדרך הכי טובה להצליח.