• בלוג
  • ארבע שנים ניסיון

ארבע שנים ניסיון

28/04/2021

ארבע שנים למדתי ערבית בבית ספר. ארבע שנים בהן כל שבוע ישבתי לשמוע את המורה מספרת כל מיני דברים, פתרתי תרגילים בחוברות ומדי פעם אפילו הכנתי שיעורי בית. ואחרי כל זה סיימתי את כיתה י' כשאני יודע בקושי שתי מילים בערבית ועדיין לא מצליח לקרוא או לכתוב.

זה לא מפתיע. בשביל ללמוד לא מספיק לעשות את התרגילים או להקשיב לשיעור. בשביל ללמוד צריך גישה לימודית: צריך לרצות להבין, לרצות לזכור, לחפש את השאלות ולשבור קצת את החוקים כדי לראות מה עובד ומה לא עובד. לימוד הוא חוויה אקטיבית.

וכמו שהשנים בבית ספר לא אומרות כלום על רמת הידע של התלמיד בערבית (או בכל מקצוע אחר לצורך העניין), כך גם קשה מאוד לבנות על שנות ניסיון בעבודה כדי להבין כמה מיומנת המתכנתת שמולכם. אפשרי בהחלט להעביר 4 שנים בעבודה בהעתקות והדבקות של קוד בלי להבין יותר מדי מה קורה, ולמצוא את עצמך בסיום תהליך עם 4 שנות ניסיון בקורות חיים ונכשל בראיונות עבודה.

שני טיפים על הנושא הזה:

  1. אם אתם כבר שם - כמו אני בערבית - הצעד הראשון הוא להכיר בעומק הבור ולהתחיל לעבוד. קחו קורס, תתחילו מאפס לפתור את כל התרגילים, ותשקיעו את זמן הלימוד שלא הספקתם להשקיע במהלך ה-4 שנים האחרונות בעבודה. הזמן שכן העברתם שם לא היה לשווא והוא יעזור לכם להצליח טוב יותר בקורס ולסיים אותו יותר מהר. אבל אל תדלגו על הבסיס ואל תספרו לעצמכם שבגלל הניסיון דברים מסוימים לא רלוונטים לכם.

  2. ואם אתם צעד אחד קודם, כלומר עובדים במקום ומוצאים את עצמכם מעתיקים ומדביקים קוד מהר רק בשביל שפיצ'רים יעבדו, בלי להבין לעומק מה אומרת כל שורה - במצב כזה שווה לעשות מאמץ אקטיבי להאט. לכתוב פחות פיצ'רים או לכתוב אותם יותר לאט, לקרוא ולהבין לעומק מה כל דבר עושה ולנסות לבנות את אותו מנגנון בכמה דרכים שונות כדי להבין מהי הדרך הטובה ביותר. ככל שתתאמצו לשלב לימודים ועבודה (במינון שמתאים לכם ולבוס), כך תגדילו את הסיכוי שאחרי 4 שנים תצליחו להמשיך הלאה ולהיכנס לעבודה הבאה.