• בלוג
  • לי זה לקח חודשיים

לי זה לקח חודשיים

כשלמדתי Qt בפעם הראשונה לקראת פרויקט רציני ידעתי שאני צריך להגיע מוכן לפרויקט - לוחות הזמנים של הפרויקט היו קצרים ועדיף היה לצמצם כמה שאפשר את אי הוודאות לפני. הלקוח היה מספיק אדיב כדי להאמין בי שאצליח ואכן לפני תחילת הפרויקט השקעתי חודשיים מלאים רק בלימוד הפריימוורק.

במהלך החודשיים קראתי את כל התיעוד (ועוד כמעט כל חומר שמצאתי) וכתבתי עשרות תוכניות קטנות שמכסות צדדים שונים של הדבר אותו תכננו לבנות בפרויקט. וזה עבד, או לפחות עבד הכי טוב שאפשר היה בהתחשב בנסיבות. לפרויקט הגעתי מוכן ובשבועיים פיתוח הצלחנו לבנות משהו עובד. הלקוח היה מרוצה וגם אני.

בעקבות פירסום שראיתי לקורס Qt התחלתי לחשוב - החודשיים שהשקעתי באמת היו אפקטיביים, אבל האם היה אפשר לקצר אותם? האם קורס מרוכז היה עוזר לי להגיע לאותה רמה בהשקעה של 5 ימי עבודה בלבד?

הייתי מאוד רוצה לענות בחיוב. אבל איך שאני לא מסובב את הזיכרון אני לא רואה את זה קורה.

השעות שהשקעתי בדיבוג תוכניות לא היו לשווא: הן עזרו לי להבין איך מחפשים בעיות ב Qt ואיך בסוף למצוא פיתרונות טובים. הניסיונות לכתוב קוד בעזרת כלים לא מתאימים עזרו לי להבין מה מתאים למה ובסוף בפרויקט האמיתי להבין באיזה כלי כדאי לי להשתמש לכל בעיה. אפילו השעות שהשקעתי בהקמת הסביבה ופיתרון בעיות לכאורה טפשיות, הפכו אותי למיומן יותר כשהייתי צריך להתקין סביבה בפרויקט אמיתי. אם מישהו היה "חותך החוצה" מהלימוד את כל הזמנים האבודים ומצליח לקצר לי לכאורה רק את "הזמן האפקטיבי" הייתי מפסיד 90% מהלימוד.

לי זה לקח חודשיים, ואם אני צריך לבנות מסלול לימוד לחבר שיעזור לו ללמוד Qt זה בדיוק יהיה אורך המסלול (ואגב, בניתי מסלול כזה, קוראים לו קורס Qt פה באתר). אז מה בכל זאת אפשר לעשות עם קורס של 5 ימים? שני רעיונות:

  1. אפשר לקחת את הקורס לפני שמתחילים ללמוד כדי לקבל כיוון של "מה זה בכלל" Qt. הקורס לא יחסוך את החודשיים, אבל הוא ייתן להם קונטקסט.

  2. אפשר לקחת את הקורס אחרי החודשיים ולפני תחילת הפרויקט, כדי לוודא שלא פספסתי כלום ולעזור ליישר את אי ההבנות שעוד נותרו מהלימוד העצמי.

לוקח זמן לפתח מיומנות. האינטרס שלנו בתור מתכנתים הוא למצוא כמה שיותר זמן להשקיע בבניית המיומנות, במקום לחפש את "השיטה" שתקצר למינימום את הזמן הזה.