• בלוג
  • ארבע עצות לעצמאים בתחילת הדרך

ארבע עצות לעצמאים בתחילת הדרך

24/04/2022

לפני 11 שנים עזבתי את העבודה כשכיר ויחד עם חבר מתכנת הקמנו חברה לבניית אפליקציות ללקוחות. בדמיון ראינו מאות חברות עומדות בתור כדי שאנחנו נבנה להם אפליקציה. אף אחד לא סיפר לנו איך זה עובד במציאות או מה צריך לעשות כדי לקבל הזדמנות. אלה העצות שאולי היו עוזרות לנו להצליח ואולי יעזרו לכם-

1. התחילו בלקוחות

הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות כשפותחים עסק חדש הוא להבין מי אמורים להיות הלקוחות שלכם ולתת להם דרך להגיע אליכם. פה לא מספיק לכתוב פוסט בפייסבוק שאומר "תראו אני בונה אפליקציות" או להתקשר לכל החברים ולבקש הזדמנות. לא משנה כמה אתם נחמדים (ואנחנו היינו נחמדים), מנגנון שיווק רב שכבתי הוא הכרחי כדי לקבל הזדמנות בעסקים, וזה הדבר הראשון לבנות או לתקן כשבונים עסק.

כשאני אומר שיווק רב שכבתי הכוונה שלקוחות פוטנציאליים שלכם צריכים לעבור אתכם תהליך לפני שהם מוכנים לשלם. ככל שהמוצר יותר יקר כך התהליך יהיה יותר ארוך. אז אם אנחנו רוצים לבנות חברה שבונה אפליקציות היינו רוצים לייצר-

  1. תוכן שאנשים יכולים להיחשף אליו בקלות - למשל אפליקציות חינמיות פשוטות וכיפיות, עדיף ויראליות, עדיף משחקונים ודברים כאלה.

  2. תוכן שאנשים שמחפשים לבנות אפליקציה מחפשים ומוכנים לקבל בקלות - דברים בסגנון של מאמרים ומדריכים. אז כאן יהיה לנו מדריך "10 טעויות נפוצות שאנשים עושים כשבונים אפליקציה", או "רשימת 5 האפליקציות המעוצבות של החודש". לקבלת המדריך צריך להכניס כתובת מייל. לכל מדריך כזה יהיה עמוד נחיתה ואתם תצטרכו לשלם קצת לפייסבוק וגוגל כדי להביא אנשים לדפי הנחיתה שיצרתם.

  3. תוכן שאנשים שהכניסו כתובת מייל מוכנים לקבל, ועוזר להם להבין מי אתם ולסמוך עליכם - מה שנקרא "סידרת מסרים". בנושא אפליקציות הייתי בונה סידרה שאומרת "איך בונים אפליקציה לעסק שלך" ומורכבת מ 10-15 מדריכים, כל אחד מכסה אספקט שונה של התהליך. את המדריכים האלה אנחנו שולחים ללקוח כל יום למייל וכל מדריך מסתיים בהצעה לרכישה של השירות שלנו.

מנגנון שיווק כזה מביא לעסק שלכם כל הזמן פניות מאנשים רלוונטים ומכניס אתכם למעגל של עשייה.

2. הציעו פיתרון מדויק לבעיה ספציפית

כשהתחלתי את העסק של פיתוח אפליקציות היה לי מודל ברור בראש - לקוח יגיע, יבקש אפליקציה ואני אכתוב אותה. איזה אפליקציה? מה זה משנה. מי הלקוח? מי שבא ברוך הבא. באיזה טכנולוגיה? עכשיו הגזמתם - אני יודע לכתוב בכל שפה שצריך.

זאת לא דרך להקים עסק שעובד. לא נתתי לאף לקוח שום סיבה מיוחדת לרצות לעבוד איתי. הגישה שלי היתה "אתם יכולים לבחור בכל אחד, ואני כל אחד". והיא לא עבדה.

אם היום הייתי מתחיל מחדש הייתי מחפש לצמצם כמה שיותר את סוג הבעיות שאני פותר, ולייצר קודם כל פיתרון אחד שעובד ושאפשר להתקיים ממנו. אחר כך, אם עוד יהיה זמן ורצון, אפשר לבנות פיתרונות נוספים. הנה כמה דוגמאות לעסקים הרבה יותר ספציפיים בתוך העולם של פיתוח אפליקציות שהייתי יכול להקים:

  1. פיתוח אפליקציה גנרית למורים פרטיים (מאפשרת קשר עם תלמידים, מעקב אחר שיעורי בית, ניהול יומן, תזכורות וכו'), והתאמתה לכל מורה פרטי שאפגוש. הלקוחות היחידים שיהיו לי הם מורים פרטיים, ולהם אני יכול להציע מחיר תחרותי ופיצ'רים שאין לאף אחד אחר. אם זה לא עובד אפשר להמשיך ולנסות לפתח אפליקציה גנרית לקהלי יעד נוספים.

  2. פיתוח ספריית קוד פתוח שתעזור למפתחי אפליקציות לשלב פירסומות באפליקציות שלהם, ויצירת מודל של עזרה בתשלום ללקוחות שמשתמשים בספריית הקוד הפתוח. אם הספריה לא הפכה למספיק פופולרית אפשר לנסות שוב עם ספריית קוד פתוח אחרת.

  3. פיתוח כלי למפתחים שיעזור להם למצוא בעיות אבטחה בקוד של אפליקציות שהם כותבים, והצעת פיתרון משלים של ייעוץ כדי לעזור לסתום את החורים שהתגלו.

  4. פיתוח כלי No Code שמאפשר לאנשים לבנות אפליקציות בקלות על בסיס תבנית קיימת. אנחנו יכולים להתחיל מכלי שבונה אפליקציית "כרטיס ביקור", ומי שמשתמש בכלי יכול לראות איזה לקוחות שלו הפעילו את אפליקציית כרטיס הביקור, לשלוח להם נוטיפיקציות, להציע מבצעים ודברים בסגנון.

פיתוח רעיון ספציפי אוטומטית מעלה רמה את השיחה שלכם עם לקוחות פוטנציאליים. במקום "אתם יכולים לבחור כל אחד, ואני כל אחד" אפשר להגיד "בניתי כלי על סמך עבודה עם עשרות מורים פרטיים שכבר נעזרים בו כדי לתקשר עם התלמידים שלהם. אלה היכולות שיעזרו לך להרוויח יותר כסף בתור מורה פרטי ואלה הסיבות בגללן כדאי לך להשתמש בכלי".

3. הקיפו את עצמכם באנשים מקצועיים

הפחד לעבוד לבד הביא אותי לחפש שותף כבר מהימים הראשונים של העסק. בתור מתכנת שמדבר בעיקר קוד, הבחירה הטבעית היתה לעבוד עם חבר מתכנת שגם עזב עבודה. נכון שלא היה לו ניסיון קודם בכתיבת אפליקציות, אבל חשבתי שקוד זה קוד והוא ילמד מהר. חשבתי אז שמה שחשוב זה לעבוד עם אנשים בראש שלך.

מאז למדתי שבשביל להתקדם דרוש בדיוק ההיפך - הדבר החשוב הוא למצוא אנשים מקצועיים עם סט יכולות דומה או משלים לשלנו.

אז אם את מתכנתת שרוצה להקים עסק שווה למצוא מעצב טוב, או איש מכירות טוב, או מנהל טוב, או איש שיווק חזק.

ואם את בתחילת הדרך בעסקים כדאי למצוא שותפה שכבר הקימה חברה או שתיים ויודעת במה זה כרוך ואיך דברים הולכים לעבוד.

והכי חשוב, כשהעסק רק מתחיל אין מקום לאנשים שלא יודעים עדיין את העבודה שלהם. חשוב לעבוד רק עם אנשים שמגיעים עם כל הכלים והידע כדי לעבוד. אז אם החלטתם לקחת מעצב בתור שותף, כדאי לבחור מעצב שכבר עיצב דברים דומים לדבר שאתם הולכים לבנות בעסק. אם בחרתם איש מכירות קחו איש מכירות שכבר מכר מוצרים אחרים לאותם אנשים שאתם רוצים למכור להם. ובחרו להקים עסק שמאפשר לכם להביא לידי ביטוי יכולת מקצועית שלכם שאתם כבר יודעים לעשות טוב.

כן אפשר ללמוד תוך כדי תנועה, אבל אם צריך ללמוד להקים עסק וגם ללמוד לעבוד זה מתחיל להיות קשה.

4. תכננו נכון את הזמן והכסף שלכם

באותו עסק פיתוח אפליקציות שאנחנו הקמנו היינו בטוחים שתוך חודשיים-שלושה לקוח ראשון יגיע וישלם לנו מקדמה של עשרות אלפי ש"ח לפיתוח האפליקציה הראשונה. כשזה לא קרה מצאנו את עצמנו מבולבלים ואבודים.

להקים עסק לוקח זמן וכסף. יש עסקים שאפשר להקים יותר מהר ואחרים שלוקח יותר זמן. יש לפעמים שכבר יש לכם נכס קיים שאפשר למנף אותו ולפעמים אתם נכנסים לתחום חדש לגמרי ואז צריך יותר זמן.

לא תמיד אפשר לדעת הכל מראש אבל חשוב בנקודת ההתחלה לבחור את העסק שמתאים לתקציב ולזמן שלכם. הרבה פעמים כדאי לבנות כמה שיותר נכסים תוך כדי עבודה במשרה מלאה או חלקית במקום אחר, ולצאת לעסק משלכם רק כשכבר יש לכם מספיק דברים קיימים כדי להתחיל להרוויח.

בדוגמה של פיתוח אפליקציות אם היינו יושבים לפתח אפליקציה גנרית למורים פרטיים ובונים עבורה מנגנון שיווק רב שכבתי שעובד - ורק אז עוזבים את העבודה ומתחילים למכור לאותם לקוחות שהגיעו, אז היה לנו סיכוי הרבה יותר גדול להגיע לרווח בתוך מסגרת הזמן והתקציב שהיתה לנו.