• בלוג
  • אבל זה עבד לי בבוקר

אבל זה עבד לי בבוקר

14/04/2022

תחזוקה של קוד היא לא רק תיקון באגים שכבר היו בו, אלא הרבה פעמים תיקון באגים חדשים שנוצרים כי העולם זז קדימה. לפעמים זה יהיה באג בספריה שאני תלוי בה שגורם למתחזקים של אותה ספריה להוציא גירסה חדשה ועכשיו אני צריך להשתדרג כדי להתאים להם. לפעמים זאת תהיה גירסה חדשה של מערכת הפעלה או סביבת הרצה שכבר לא מוכנים להריץ את הקוד שכתבתי.

קוד, כמו מכשיר חשמלי, מתקלקל כשלא משתמשים בו. אז אם יש לי מערכת שאני נוגע בה רק פעם בחצי שנה כדי לתקן משהו קטן, אותה נגיעה עלולה לעלות לי בבריאות כי לא בטוח שאני אפילו אצליח לקמפל את הקוד החדש.

הטיפים הבאים עוזרים לי לשמור את רוב הפרויקטים שלי במצב שאפשר לעבוד עליהם. אין 100% אבל נסו ואולי זה יעזור גם לכם:

  1. החזיקו מכונת בניה נפרדת לכל פרויקט. שימו לב שאחרי שידרוג מערכת ההפעלה על מכונת הבניה היא עדיין מצליחה לבנות את הפרויקט. (לבנות - הכוונה להפוך את הפרויקט מקבצי קוד מקור למשהו שלקוח יכול לעבוד איתו).

  2. שימרו לכל פרויקט סט בדיקות אוטומטיות ומכונה שיכולה להריץ בדיקות אלה.

  3. הקפידו להעלות גירסה פעם בכמה חודשים, אפילו אם אין שינויים, רק בשביל לוודא שהמנגנון עדיין עובד.

  4. אם תקפידו לשדרג את מכונת הבניה והתלויות לפחות פעם בכמה חודשים, אתם תראו שמדי פעם אתם מקבלים בבניה אזהרות על זה שפיצ'רים מסוימים שהשתמשתם בהם תכף לא ייתמכו. היו ערניים לאזהרות אלה ועדכנו את הקוד בהתאם וכשיש לכם זמן.

  5. היו מעודכנים בשינויים שקורים בטכנולוגיות ובתלויות של הפרויקט שלכם. זה אומר להירשם לקבלת עדכונים מכל שירות צד שלישי או פריימוורק במערכת שלכם.

מערכות יכולות להפסיק לעבוד "פתאום" גם אם לא נגעתם בכלום וגם אם לא בניתם גירסה חדשה. זה קורה כי דפדפן השתדרג, כי שירות צד שלישי שעבדתם איתו נסגר או עדכן את ה API, כי הלקוח שלכם עדכן מערכת הפעלה או מאלף סיבות אחרות. שמירה על עירנות והקפדה על שידרוגים ועדכונים בזמן יעזרו לכם ולמערכות שלכם להמשיך לעבוד לאורך זמן.