• בלוג
  • הזמנה לוובינר: היכרות עם Solid.JS

הזמנה לוובינר: היכרות עם Solid.JS

04/04/2022

ריאן קרניאטו, היוצר של סוליד, העיד על עצמו שלקח לו הרבה זמן להבין מה אנשים מוצאים בריאקט ולהתאהב בפריימוורק בעצמו. עבורו הרגע המכריע היה החשיפה של React Hooks, שנתנו עדיפות לקומפוננטות פונקציונאליות ואיפשרו לארגן קוד לשימוש חוזר במקום אחד - בתוך Custom Hook - ואז להשתמש בו שוב ושוב במספר גדול של קומפוננטות.

אבל בגלל איך שריאקט בנוי ל Hooks יש בעיה: כמעט כל Hook בריאקט חייב לקבל רשימת תלויות, בגלל שריאקט לא יודע "לראות" לבד את הקשר בין קוד לבין הדברים שהוא תלוי בהם. אותו חיבור שהוא הבסיס של מה שנקרא ריאקטיביות.

במילים אחרות, כשקוד ריאקט רוצה ליצור אפקט על משתנה סטייט מסוים, למשל שכל פעם שמשתנה סטייט מסוים מתעדכן אז לעדכן אוטומטית את ה document.title, הוא יצטרך להיראות כך:

function useDocumentTitle(title) {
    useEffect(() => {
        document.title = title;
    }, [title]);
}

אבל הדיון על "רשימת התלויות" הולך הרבה יותר רחוק מאיך לבנות Custom Hooks בריאקט. אם נחשוב על זה, כל המהות של קומפוננטה זה להיות משהו שמתעדכן כש State או Props שלו מתעדכנים - ושוב יש לנו את משחק התלויות. מידע, ששמור בתור סטייט או פרופ, משפיע על הדבר שאנחנו רואים על המסך.

הדרך שבה ריאקט מזהה ומעדכן את "התוצאות" כשהתלויות משתנות היא Virtual DOM. ריאקט שומר מבנה נתונים גדול של מה צריך להיות ומה קיים כרגע, ויודע לזהות הבדלים בין שני המצבים. כל פעם שתלות מסוימת משתנה ריאקט יחשב מחדש את ההבדלים ויכתוב את התוצאה המעודכנת למסך.

סוליד, הפריימוורק שיצר ריאן קרניאטו, לוקח טייק אחר לגמרי.

במקום לעקוב אחר תלויות במבני נתונים שנקראים Virtual DOM, הוא שומר על קשר ישיר בין משתנה לבין הדברים שתלויים בו. הריאקטיביות של סוליד היא ריאקטיביות ברזולוציה גבוהה - אף פעם לא מעדכנים מחדש קומפוננטה מלאה רק בגלל שמשהו בסטייט השתנה, אלא כל דבר שמשתנה גורם לעדכון מדויק של הדברים שמושפעים ממנו.

התוצאה היא פריימוורק שנראה דומה לריאקט אבל עובד אחרת לגמרי:

  1. הקומפוננטות הן פונקציות וקוד לשימוש חוזר הוא Custom Hook, אבל התלויות מזוהות בצורה אוטומטית ואין שום אילוץ להפעיל Hooks רק מתוך קוד של קומפוננטה.

  2. פונקציית הקומפוננטה עצמה מורצת רק פעם אחת כדי "לחבר" בין משתני הסטייט לבין הדברים שרואים על המסך. משם, כל פעם שמשתנה סטייט מתעדכן הוא מייצר עדכון אוטומטי של ה DOM.

  3. אין Virtual DOM ולכן יש הרבה פחות חשיבות (מבחינת ביצועים) לחלוקה נכונה לקומפוננטות.

  4. בהרבה מאוד מצבים נקבל ביצועים טובים יותר עבור קוד כמעט זהה.

ביום חמישי הקרוב אעביר בזום וובינר של שעה על סוליד בו אראה לכם איך לעבוד עם הפריימוורק וגם נראה את ההבדל מבחינת ביצועים בינה לבין ריאקט. בסיום הוובינר, בנוסף להיכרות עם פריימוורק די מדליק, גם תבינו מהי ריאקטיביות ואיך פריימוורק ריאקטיבי צריך להיראות. גם אם בסוף לא תעבדו עם סוליד, היכרות איתו ועם שיטת המחשבה שלו תעזור לכם להבין את ריאקט טוב יותר.

אפשר להצטרף לוובינר בחינם בלחיצת כפתור בדף האירוע כאן: https://www.tocode.co.il/workshops/116

נתראה ינון