• בלוג
  • 3 דברים שמסמך קו״ח מספר עליכם, ואחד שממש לא

3 דברים שמסמך קו״ח מספר עליכם, ואחד שממש לא

בואו נדבר רגע על מסמך קו״ח שלכם. אני מתאר לעצמי שהוא נכתב איפשהו בתחילת הקריירה ומאז אתם מעדכנים בכל פעם שצריך להחליף עבודה. אתם אולי לא חושבים עליו יותר מדי, אך למעשה מסמך זה מספר עליכם מספר דברים למעסיקים פוטנציאליים, סיפורים שעלולים לעלות לכם במשרה.

נתחיל במה שהמסמך לא אומר: מסמך קו״ח לא אומר כמה אתם טובים מקצועית. מתכנתים מסוימים יכתבו קוד גרוע גם לאחר 10 שנות נסיון, ואחרים עם שנתיים נסיון יכתבו קוד מעולה. על איכות הקוד נוכל ללמוד רק דרך ראיון מקצועי (או הסתכלות על קוד שהמועמד כתב, למשל מפרופיל גיטהאב).

אם כך האם קו״ח הם אכן מסמך חסר תועלת? רחוק מזה. הנה 3 תכונות אופי שמסמך קו״ח מספר על כותבו.

1. האם אתם מתמידים

הדבר הראשון שמנהלים רבים יסתכלו עליו בקו״ח הינו זמן שהייה במקום עבודה. הדבר נכון פי כמה ככל שלמועמד יש יותר נסיון. אם ב-10 השנים האחרונות החלפתם 8 עבודות, כולן באותו עולם תוכן, זה ייראה מוזר בקורות החיים שלכם.

בין אם הגורם למעבר הוא מזל רע, בוס מזעזע או חברה שפשטה את הרגל, זה לחלוטין לא משנה. המחשבה הראשונה של מגייס שרואה תדירות מעבר כזו בין עבודות היא ״אם הבן אדם עובר כל שנתיים עבודה ב-10 שנים האחרונות, אין הרבה סיכוי שדווקא אצלנו הוא יישאר״. 

איך לשפר: את העבר לא ניתן לשנות, אבל את מסמך הקו״ח בהחלט כן. הציגו רק 2-3 משרות אחרונות במסמך, וקבצו את כל המשרות הקודמות תחת שורה אחת עם כותרת המאחדת אותן (מתכנת Python בחברות שונות למשל). מיעוט מעברי משרות נותן הרגשה שאתם כאן כדי להשאר.

עצה שניה שלי היא דווקא לאנשים עובדים: אם אתם כרגע במקום עבודה נסו להשאר באותה החברה לפחות 5 שנים. בהחלט רעננו והחליפו משרה בתוך החברה במידה האפשר. עברו שנתיים ואתם רוצים להחליף תפקיד? נסו למצוא משרה אחרת בצוות אחר. 

2. האם אתם מבינים את מיקומכם בארגון

מסמכי קורות חיים רבים מציגים את שם החברה ושם המשרה בשורת הנסיון הרלוונטי, אך מספרים מעט מאוד לגבי תוכן העשייה עצמה. זה חבל, כי זה מעביר מסר שפרטי המערכת עצמה לא חשובים בעיניכם. 

קחו את המשפט ״פיתוח אפליקציית GUI ב C++/Qt״. אוקיי, אבל רגע: מה האפליקציה עושה?, מהי הארכיטקטורה של המערכת ומה תפקידה של האפליקציה בראייה הכללית יותר?, עם איזה אתגרים מעניינים התמודדתם?.

אם כל מה שאתם מספרים הוא שעבדתם 4 שנים בפיתוח אפליקציית GUI ב C++, אתם מקטינים את העבודה שלכם, הופכים את עצמכם לפועל פשוט וזה גם המסר שאתם משדרים החוצה. יותר מזה, אתם מספרים לקורא שאתם לא באמת מתעניינים במה שקורה מחוץ לקוביה הקטנה שלכם.

איך משפרים: נסו לכתוב את פרק הנסיון באופן כזה שמי שקורא אותו יוכל לדמיין כיצד נראה היום יום שלכם במהלך העבודה עליה אתם מספרים. תיאור התמונה הגדולה באמצעות הפרטים יספר למגייס שאתם מבינים את המקום שלכם בתוך הארגון.

3. האם אתם מתלהבים מהעבודה

מתכנתים שמתלהבים מהעבודה שלהם מתנהלים באופן מסוים: הם מכניסים טכנולוגיות חדשות או שיטות עבודה חדשות לארגון, הם מדברים בכנסים, תורמים קוד לפרויקטי קוד פתוח או מחזיקים בלוג מקצועי. כל דבר שחורג מדרישות התפקיד יתקבל כאן בברכה.

איך זה מתבטא בקורות החיים? מתכנתים רבים מוסיפים לקו״ח סעיף ״פרויקטים אישיים״ בו מפרטים את הפרויקטים שכתבו מעבר לתפקיד, ומשלבים קישורים לקוד המקור של פרויקטים אלו. אם יש לכם בלוג או פרופיל גיטהאב פעיל מומלץ לקשר אליו כבר בתחילת מסמך קו״ח.

בתחום שלנו, מתכנת שלא מתלהב מהעבודה פשוט נשחק מאוד מהר, מתעייף והופך לנטל על הארגון. גם אם אתם כיום המתכנתים הכי טובים בעולם, התקדמות הטכנולוגיה דורשת שתמשיכו ללמוד ולהתפתח כל הזמן. ולמידה זו חייבת לבוא מכם.

איך משפרים: יש לכם פרויקטים פרטיים? הרצאות שהעברתם? בלוג מקצועי? שימו קישור בקצרה לחומר הרלוונטי בתחילת מסמך קורות החיים (בין אם זה לגיטהאב, ל Slideshare, או לבלוג שלכם). רצוי לשים את הקישור כמה שיותר בהתחלה, ואת הפירוט אפשר לרשום בסעיף נפרד לקראת סוף המסמך.

עצה נוספת לאנשים שכבר עובדים: התחילו לתרום קוד. אם אתם משתמשים במסגרת העבודה בספריית קוד פתוח ומצאתם באג בספרייה, השיגו אישור מהבוס להפיץ את התיקון. אם כתבתם פרויקט צד בעבודה נסו לקבל אישור להעלות אותו בתור פרויקט קוד פתוח. 

4. סיכום וקריאה נוספת

מסמך קו״ח מספר על עצמנו הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לחשוף. חוסר תשומת לב שלנו לפרטים בעת כתיבת המסמך עלול לעלות לנו בזימונים שלא נקבל ולא נבין מדוע. אז לפני הפעם הבאה שאתם שולחים קו״ח, קחו רגע לקרוא אותם ונסו להבין מה הם מספרים עליכם, והאם אתם מרוצים מהתכונות שמתגלות.

לסיום קבלו מצגת מעולה, ארוכה ומפורטת עם טיפים מעשיים לכתיבת קו״ח שבוודאות יכניסו אתכם לעבודה:
http://blogs.perl.org/users/peter_sergeant/2014/11/how-to-write-a-developer-cvresume-that-will-get-you-hired.html