• בלוג
  • פרילאנס: צעדים רשונים

פרילאנס: צעדים רשונים

שאלה שפורסמה ב HN הזכירה לי את ההתלבטות והחשש שהיו לי כשהתחלתי לעבוד בתור פרילאנסר. אז כמתנה למתלבטים (ואילו יכולתי גם לעצמי של לפני 4 שנים), כמה התלבטויות שאני זוכר מתחילת הדרך ומה קרה אתן מאז.

1. איך אמצא את הלקוח הראשון?

המעבר שלי לפרילאנס החל אחרי שעזבתי עבודה. למצוא עבודה חדשה זה קל וידעתי איך עושים זאת: עליך לשלוח קו״ח לחברות השמה, ללכת לראיונות ולחכות עד שהמקום המושלם מגיע ומגיש הצעה שאי אפשר לסרב לה. אבל מה אם רוצים לעבוד כפרילאנס? איך אמצא לקוחות? מי ירצה בכלל לשלם לי ?

למצוא את הלקוח הראשון זה הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים (לפחות בארץ). אנחנו ארץ קטנה ואם עבדתם בתור שכירים בתחום מסוים כנראה שאתם מכירים אנשים מהתחום הזה מפה ומשם. הדרך הכי קלה למצוא את הלקוח הראשון היא דרך חברים ומכרים. קחו את החודש הקרוב לחדש קשר עם חברים מהתחום, הרימו טלפון, ספרו שהחלטתם לעבור לעבוד כפרילאנס והציעו להפגש לקפה. חלק מהמכרים שלכם כבר היום מחפשים או מכירים מישהו שמחפש פרילאנס בתחום שלכם. הם פשוט לא סיפרו לכם את זה כי לא עשו את הקישור.

אפשר ורצוי להתקשר לכל הבוסים ממקומות העבודה הקודמים שלכם, לספר שהתחלתם לעבוד כפרילאנס ולשאול האם יש להם עבודה בקבלנות שירצו להוציא. הם כבר מכירים אתכם וסביר להניח שישמחו לעבוד אתכם גם בצורת עבודה זו.

אם עבדתם בתור שכירים בסוכנות (למשל משרד עו״ד, חברת פרסום, חברת פרויקטים, כל מקום שעובד אל מול לקוחות קצה) נסו לדבר עם המנהלים שם ולשאול האם יש לקוחות שהם רוצים להיפטר מהם ויסכימו לתת לכם אותם. תתפלאו לשמוע שסוכנויות רבות ״גוררות״ לקוחות קטנים ולא רווחיים מהתקופה שהיו קטנות בעצמן. הסוכנות תשמח להעביר את הלקוח למישהו שהם יכולים לסמוך עליו, למשל מישהו שכבר עבד שם.

אפשרות נוספת היא להתחיל לעבוד גם בלי לקוח משלם, מתוך הבנה שכשתעשו עבודה מספיק טובה הלקוחות המשלמים יגיעו. כך חבר אחד שעובד היום כפרילאנסר החל את דרכו מבניית אתרים בחינם לחברים ומשפחה. אחרי 2-3 אתרי חינם כאלה אותם חברים ומשפחה החלו לספר לחברים שלהם על האתר החדש שלהם, ובמעגל השני כבר היו הלקוחות המשלמים.

מה לא לעשות: העצה הכי חשובה שלי כאן היא לא להתפתות למנגנוני שיווק שגדולים עליכם. בתור פרילאנס בתחילת הדרך אתם לא צריכים אתר, לא פרופיל ברשת חברתית, לא פרופיל ב XPlance ובטח ובטח לא פרסומות בגוגל. חבל על הזמן, הכסף והאכזבה.

2. האם יהיו לי מספיק לקוחות?

אחרי שמגלים שלמצוא את הלקוח הראשון זה דווקא לא כזה מסובך מגיעים להתלבטות השניה: האם יהיו לי מספיק לקוחות? בתור שכיר הרווחתי X ש״ח לחודש דרך מעסיק אחד שדאג לי כל הזמן לעבודה, ועכשיו אני צריך להתחיל ״לרדוף״ אחרי לקוחות או ״למצוא״ לקוחות — ומאיפה אמצא אותם?

בואו נתחיל במה השאלה הזו לא שואלת: אתה לא שואל כאן האם אפשרי להתפרנס בתור פרילאנס בתחום שלך. אם קראת עד לכאן כנראה שאתה מבין שזה אפשרי. זה אפשרי כי פרילאנסרים אחרים בתחום כן מוצאים מספיק לקוחות, כי סוכנויות בתחום מוצאות מספיק פרויקטים או לקוחות וכי אנשים אחרים עושים את זה. השאלה היא לא האם אפשרי שיהיו לי מספיק לקוחות.

השאלה האמיתית כאן היא האם יהיו לי מספיק לקוחות, וזה סיפור אחר לגמרי. התשובה היחידה שיש לי כאן היא שעדיף לנסות מאשר לא לנסות, ולא תוכל לדעת אם לא תנסה. 

מה לא לעשות: הכי חשוב לא להאשים את העולם. כל עוד יש אנשים אחרים שמצליחים להתפרנס בתור פרילאנס מהתחום שלך, וכל עוד בתור שכיר הצלחת להתפרנס מלעשות את מה שאתה עושה — זה אפשרי להצליח בזה גם בתור פרילאנס. רק צריך להבין איך.

3. וקטנה לסיום לגבי כסף

את העצה הזו קיבלתי מחבר עוד בתחילת הדרך ואני חושב שהיא שווה זהב: שימו בצד משכורת למספר חודשים קדימה (רצוי חצי שנה, אבל באמת כמה שמתאפשר). יהיו לכם חודשים טובים יותר וטובים פחות — לכולם יש. בחודשים הטובים שימו קצת כסף בצד, בחודשים הטובים פחות השתמשו בו. 

אנחנו רגילים בתור שכירים שבכל חודש נכנסת משכורת. הדרך היחידה שזה יקרה בתור פרילאנסרים היא אם ננתק בין המשכורת לבין הכסף שמגיע מלקוחות, כך שהכסף שאנו צריכים לשוטף תמיד יהיה זמן, והכסף שמגיע מלקוחות כל הזמן ימלא את המאגר. 

לקוחות בדרך כלל משלמים בסוף, אבל זה יכול לקחת זמן ותשלום חודש ואף חודשיים אחרי ביצוע העבודה הוא די נפוץ. בשביל הבריאות הנפשית שלכם, נסו לא להיות מהפרילאנסרים האלה שכל היום בלחץ מתי והאם ייכנס הכסף החודש.