• בלוג
  • קורס מקצועי או תואר? זו בכלל השאלה הלא-נכונה

קורס מקצועי או תואר? זו בכלל השאלה הלא-נכונה

כתבה שעלתה לאחרונה לאתר גיקטיים ניסתה לייעץ לקוראים האם כדאי להירשם ללימודי תעודה מקצועיים או לימודי תואר. זאת שאלת הטעיה, שהרי רוב המתלבטים פשוט רוצים להכנס לשוק העבודה. השאלה החשובה באמת היא מהי הדרך הקצרה ביותר לשוק העבודה בהייטק, ואליה ארצה להתיחס היום.

1. בואו נפריד בין לימודים אקדמיים ללימודי מקצוע

לימודים אקדמאיים אינם דרך טובה לרכוש מקצוע. מקצוע רוכשים דרך עשיה ורצוי להתחיל כ״שוליה״ ולהתקדם לאט. כך זה היה מאז ומעולם ובכל מקצוע, והדברים אינם שונים היום גם במקצועות הטכנולוגיים ביותר.

לשאלה האם תואר אקדמי יעזור לכם להכנס לשוק העבודה יותר מאשר מקצוע יש תשובה פשוטה וברורה: מעסיק שמסתכל על התפוקה ושורת הרווח של העסק יעדיף לגייס אנשי מקצוע טובים, בלי קשר לתעודות שלהם.
בהייטק אין פיקוח ממשלתי על גיוסים (וטוב שכך), ולכן מעסיקים יכולים לגייס את האנשים שמכניסים כסף לעסק. כך כתב שי דבוש באחת התגובות לאותה הכתבה בגיקטיים:

״המון אנשים שאני מכיר, אשר מוצלחים ביותר, בתפקידים בכירים וחשובים, אינם בעלי תואר.
מהניסיון האישי שלי, לתפקידים טכניים, תפקידים ניהוליים טכניים, ותפקידים כאלו ואחרים אינם מחייבים תואר כלל וכלל.״

שי לא מדבר סתם. יש הרבה מאוד דרכים להציג ולשפר את המקצועיות שלכם גם בלי תואר, ואף כתבתי על זה פוסט בעבר. הדרך הכי טובה למצוא משרה היא לדעת את העבודה.

 

2. ועכשיו הרי מגיעה השאלה: איך מתחילים? איך גורמים למישהו לקבל אותי בתור שוליה? בטח בשביל זה צריך תואר או קורס מקצועי

השקר הגדול הוא שלימודים אקדמיים או קורס מקצועי הם הדרך הטובה ביותר למצוא את העבודה הראשונה. לימודים הם דרך ועבור חלק מאתנו הם גם דרך טובה, אך הם לא הדרך הטובה ביותר לכולם.

חברה אחת שלי סיימה בהצטיינות תואר במדעי המחשב באוניברסיטה מובילה. כשהתחילה לשלוח קורות חיים היא קיבלה הצעות עבודה מעולות מהחברות הטובות ביותר בארץ.

חבר אחר סיים תואר במכללה בממוצע סביר. אחרי שלוש שנים של לימודים הוא מצא עבודה כמתכנת בבית תוכנה קטן, עובד עם טכנולוגיה מיושנת ובמשכורת נמוכה יחסית לשוק.

לגבי לימודים אקדמיים כדרך למצוא עבודה הגישה שלי היא פשוטה: אם אתם מהאנשים שהולכים לסיים את הטכניון בהצטיינות כנראה שלימודי תואר ישפרו משמעותית את המעמד שלכם בקבלה לעבודה הראשונה. לכל השאר עדיף לקחת דרכים אחרות.

ומה עם לימודי תעודה? אני מכיר יותר מדי אנשים שנרשמו לקורס מקצועי של שנה שבסיומו החליטו שהתחום לא בשבילם או שהלכו לכיוון של בדיקות תוכנה, ובאותה נשימה אספר גם על אותו המיעוט שמסיים קורס מקצועי ומשתמש בידע ובכלים שנלמדו כדי למצוא את העבודה הראשונה. יש לא מעט אנשים שהקורס היה בשבילם מקפצה רצינית לשוק העבודה. ברמה האישית כל אלו שאני מכיר שאכן ניצלו קורס מקצועי כמדרגה להכנס לתחום ההייטק הם אנשים מספיק נחושים שהיו מוצאים את העבודה הראשונה גם בלי הקורס.

לאחרונה אנו רואים יותר תוכניות הכשרה ששמות דגש על הפן המעשי וגם עולות הרבה פחות כסף, מאחר ותוך כדי ההכשרה אתם כבר מתחילים לעבוד. חוקי העבודה בארץ מונעים התפתחות נרחבת של הרעיון הזה ובינתיים מדובר בתוכניות התנדבותיות בעיקרן כמו הכיתה. כולי תקוה שבעתיד ימצא פתרון רגולטורי ונראה יותר מסלולי הכשרה מעשיים גם בהייטק.

3. אז תואר ראשון זה מיותר?

ממש ממש לא. תואר אקדמי זה אחד הדברים הכי טובים שאתם יכולים לעשות למען העתיד שלכם. תואר משנה את האופן בו אתם תופסים את העולם, עוזר לכם להתמודד טוב יותר עם אתגרים ובעיות ומציע דרכי חשיבה חדשות.

השאלה החשובה היא מה אתם מחפשים. יותר מדי אנשים נרשמים ללימודים אקדמיים בשביל למצוא עבודה טובה ואז לא מגיעים לציונים הנדרשים כדי באמת להרשים מעסיקים פוטנציאליים ומוצאים את עצמם אחרי 3 או 4 שנים של לימודים מתקשים למצוא עבודה. לעומתם אנשים שהקדישו את השנים האלו ללמידה ויצירה עצמאית, שבנו לעצמם תיק עבודות, פרופיל מקצועי וידע מעשי מתראיינים ומתקבלים לעבודות במהירות.

היום, יותר מאי פעם האינטרנט מאפשר ללמוד ״בהתכתבות״ ולצבור נסיון מקצועי אמיתי שיעזור למצוא את העבודה הראשונה.