• בלוג
  • נגישות אתרים פוגעת בכולנו

נגישות אתרים פוגעת בכולנו

פוסט זה כולל טיפ קצר בנושא פיתוח Front End. אם אתם רוצים ללמוד יותר לעומק על פיתוח Front End מהבסיס ועד הנושאים המתקדמים תשמחו לשמוע שבניתי קורס וידאו מקיף בנושא זה הכולל מעל 50 שיעורי וידאו והמון תרגול מעשי.
למידע נוסף והצטרפות לקורס בקרו בדף קורס Front End באתר.
 

לרוב אני לא נכנס לקרוא עדכונים מקבוצות פייסבוק ומעדיף להסתפק בתמונות של החתולים בפיד הראשי. אבל מדי פעם הנורה של ה Notifications מושכת את תשומת לבי. זה קרה השבוע כשחבר העלה את הפוסט הבא לקבוצת "נגישות באינטרנט שאלות ותשובות".

1. השאלה כפי שפורסמה

שלום לכולם, יש לי מספר אתרים שכל אחד מהם כולל חומרי הדרכה + וידאו קליפים בעברית... במגוון נושאים בתחום התיכנות. www.javabook.co.il www.htmlbook.co.il www.linuxbook.co.il www.androidbook.co.il www.pythonbook.co.il www.phpbook.co.il www.csharpbook.co.il ועוד מספר אתרים דומים אחרים. כל חומרי ההדרכה (גם הוידאו קליפים וגם חומרי ההדרכה המודפסים) זמינים לשימוש אישי בחינם. עד כה פיתחתי למעלה מ-3000 וידאו קליפים שונים (באנגלית ובעברית) להסבר נושאים מקצועיים שונים. כולם מאוחסנים באתר שיש לי ב-youtube שכתובתו http://www.youtube.com/lifemichael הוידאו קליפים שכיום ניתן למצוא embedded באתרים השונים שלי (פורטו למעלה) נמצאים כולם בחשבון שלי ב-youtube. עד לאוקטובר הקרוב יש צורך לבצע התאמה (על פי חוק הנגישות) לאתרים הללו.

כיוון שעלויות התחזוקה והפיתוח שלהם ממומנות על ידי החברה שלי (צינדל טכנולוגיות בע״מ... שהפעילות העיקרית שלה כיום היא מתן שירותי הדרכה בתחום פיתוח התוכנה... פעילות אשר ממותגת באמצעות השם life michael)... וכיוון שהמחזור שלה גדול יותר ממחזור המינימום אשר מאפשר בקשה לקבלת הפטור... אין לי אפשרות לבקש פטור. העלות הנוספת שכרוכה בהתאמה האתרים והוידאו קליפים שהם מציגים.. היא עלות גבוהה מדי עבורי. אני לא יכול לשאת בה. עד כה כבר השקעתי מעל ומעבר בחומרי הדרכה שנגישים בחינם לשימוש הקהילה... גם באתרים שצויינו למעלה וגם באתר abelski.lifemichael.com. ההשקעה הנוספת שכרוכה בהנגשת האתרים על פי החוק איננה אפשרית.

מתכתובת שהייתה לי עם אחד המשפטנים במשרד המשפטים בנוגע לחוק... התברר לי שגם אם הוידאו מאוחסן במערכת נפרדת שאיננה שלי (כגון youtube) עדיין קיימת החובה לדאוג לכתוביות (באותם מקרים שבהם הוידאו משולב ב-webpage של האתר). האפשרות לכתוביות באופן אוטומטי באמצעות youtube (במידה שקיימת) איננה מתאימה.. כיוון שכתוביות שנוצרות באופן אוטומאטי לא עומדות בקנה אחד עם האיכות שאליה אני שואף. נכון להיום, אני לא רואה אפשרות אחרת מלבד החשכת האתרים.. וארגון חומרי ההדרכה שהיו בהם (טקסטים + וידאו קליפים) ב-pages שיש לאתרים אלה בפייסבוק. בנוגע לאתר abelski.lifemichael.com שמכיל עשרות קורסים באנגלית.. למעלה מ-200 קורסים בתחומים שונים.. אני מתכוון להשקיע בהקמת גרסה חדשה עבורו. הוידאו קליפים שמופיעים embeded כיום ב-abelski יוסרו.. ויהיו רק links לוידאו קליפים ב-youtube. אני יודע שרוח החוק איננה מכוונת למקרה שלי.. וזה גם מה שנאמר לי על ידי גורם ממשרד המשפטים.. עם זאת.. החוק (לרבות תקנותיו), כפי שהוא מנוסח כיום, לא מותיר לי ברירה אלא לפעול ולהחשיך את האתרים. אם לא אעשה זאת תמיד תהיה הסכנה לחטוף תביעה. אשמח לשמוע דעות נוספות בנושא.

2. מחשבות בעקבות הפוסט

כבר ב 2013 כתבתי שחוק נגישות אתרי אינטרנט יפגע בכולנו ויוסיף צנזורה במקום שזו לא נחוצה. חיים מיכאל הוא סנונית ראשונה אבל ממש לא אחרונה של עסקים שמשנים את פעילותם או פוגעים בשירות שהם נותנים כדי לעמוד בדרישות החוק.

אני מבין את חיים ובמצבו כנראה הייתי נוהג באותו האופן. לפרילאנסרים ובעלי עסקים קטנים אין את המשאבים להציל את העולם. הכסף שאנחנו משקיעים בעסק שלנו חייב ללכת לכיוונים רווחיים אחרת נצטרך לסגור. אם חומרי ההדרכה הישנים לא מצדיקים את ההשקעה הגדולה בהנגשתם, הם פשוט לא יונגשו.

האינטרנט היווה תמיד זירה בה כל אחד ואחת יכולים לתרום לכלל בלי לבקש רשות. הצורך להסדיר איזה אתרים מותר לכתוב לוקח אותנו צעד ענק אחורה מבחינת החופש שהאינטרנט מציע. הכח של משרד המשפטים לאשר או לא לאשר פטור הנגשה לעסקים מסוימים הוא סכנה לכולנו.

יש הבדל עצום בין זירת האינטרנט לזירות פיזיות מבחינת ההנגשה והוא מגבלת המקום. בקניון יש מקום ל X חנויות ולכן עלינו לוודא שהחנויות שתופסות את המקום הזה לא פוגעות בקהילה (ולכן מונגשות, וגם מקיימות שלל רגולציות אחרות). באינטרנט אין מגבלת מקום. תמיד אפשר להוסיף עוד אתר. תמיד יש מקום לחלופות הוגנות יותר ופחות ואף אחד לא בא על חשבון מישהו אחר.

במהלך הדיונים באותה הקבוצה הועלו גם מספר הצעות מה כן אפשר לעשות כדי להשאיר את האתר באוויר. חשוב להפריד בין המשימה המאוד חשובה של כל עסק להשאיר כמה שיותר נכסים פעילים ולנצל כל דרך חוקית לעשות זאת, לבין ההשפעה השלילית שהחוק מייצר על אנשים שרוצים לפתוח עסקים חדשים. בין אם חיים ימצא דרך להשאיר את האתרים באוויר או לא, עצם הדיון וההסתכנות בהסתבכות עם החוק מרתיעה אנשים אחרים מהעלאת מוצרים ואתרים שאולי יכולנו כולנו להרוויח מהם.

לא ניתן לספור את כמות האתרים שלא עלו לאוויר, את כמות העסקים שלא הוקמו ואת כמות המשרות שלא נוצרו — פשוט כיוון שהם לא שם. ועדיין העדרם פוגע בכולנו.

3. מה אפשר לעשות

עדיין לא מאוחר לשנות. החוק ייכנס לתוקפו המלא רק באוקטובר. אם גם אתם מסכימים שצנזורה על האינטרנט פוגעת בכולנו שתפו את הפוסט ונסו לדבר על זה עם חברים או אנשים נוספים שאכפת להם. אם לא נצליח לעצור את זה, לפחות בואו נעשה קצת רעש.