• בלוג
  • לקחים שלמדתי מעבודה עם פרילאנסרים

לקחים שלמדתי מעבודה עם פרילאנסרים

כולם יכולים להרוויח מעבודה עם פרילאנסרים, החל מיזמים קטנים ועד חברות גדולות. אבל רבים מאתנו שניסו (וגם אני) נכוו בעברנו מעבודה עם פריאנסר לא מתאים או בדרך לא מתאימה. אחרי 5 שנים בתור פרילאנס בעצמי, שגם מוציא עבודות ונעזר בפרילאנסרים נוספים כל הזמן, למדתי מספר לקחים שלדעתי יכולים לעזור גם לכם לעבוד בצורה יעילה יותר עם פרילאנסרים.

1. הדבר הכי חשוב הוא מיקוד

פרילאנס אינו עובד שלכם. העובד מגיע עם רצון להשתלב בארגון ולהתאים את עצמו לפעילות שלכם ולאופן בו עושים דברים אצלכם. הפרילאנס מגיע עם רצון לעשות את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב ולקבל תשלום על זה. מאוד חשוב להפנים את ההבדל הזה (לי זה לקח די הרבה זמן להבין).

ניקח מעצב גרפי לדוגמא- קחו עובד לתפקיד מעצב גרפי ותקבלו מישהו שכל הזמן יחפש ללמוד יותר לעומק על העסק שלכם, מה עובד ומה לא עובד עבורכם, אולי להתפתח ולהשתלב גם בתחום UX והכי חשוב מישהו שיש לו זמן לשבת להבין איך העסק עובד.

לעומת זאת קחו פרילאנסר שיעצב לכם את האתר ותקבלו אתר שמעוצב באותו הסגנון שאותו מעצב משתמש בו. למעצב טוב יש ״חתימה״ ואפשר לראות שזאת היתה עבודה של X או Y.

במלים אחרות לפרילאנסר טוב יש חתימה ייחודית, בעוד שעובד יחפש להשתלב ולהתפתח בתוך מסגרת החברה.

וכאן מגיעה החשיבות הגדולה של המיקוד. בשביל להצליח למצוא פרילאנסר שהחתימה הייחודית שלו מתאימה למה שאתם מחפשים אתם צריכים לדעת מה אתם מחפשים. לחפש פרילאנסר שיעצב לך את האתר זה כמעט תמיד רעיון רע. אבל לפנות לנועה פלשקס בשביל איורים לאתר בסגנון שרק היא מאיירת? נצחון בטוח.

קחו עובד למשימות שדורשות למידה של העסק שלכם, קחו פרילאנסר כשאתם צריכים עבודה שהוא יודע לבצע.

2. תהליכי עבודה

עכשיו מגיעים לפרקטיקה ולדבר השני הכי חשוב בעבודה עם פרילאנסרים וזה תהליכי עבודה. בשביל שפרילאנסר יצליח הוא צריך לדעת מה לעשות ואיך לעשות את זה עבורכם.

בקוד זה אומר שיהיו Coding Guidelines מאוד טובים, עדיף אפילו עם הגדרות Linter שנכנסות לוורידים של המתכנתים. יותר מדי פעמים ראיתי מוצרים שהתקבלו מפיתוח של חברות Outsource או פרילאנסרים שאחרי זה אי אפשר היה לתחזק אותם כי היו כתובים בסגנון מאוד שונה ממה שהיה מקובל בחברה שהזמינה. דאגו שכל קוד שמתקבל מגיע עם בדיקות יחידה ובדיקות פונקציונאליות, שאתם עובדים עם אותם Build Tools, ואפילו אותה מערכת Source Control. הכל חייב להיות מאוד מדויק בשביל שזה יצליח.

אני נעזר בפרילאנסרים מהתעשיה לבדיקת תרגילים ומענה על שאלות בקורסים שרצים כאן באתר. בכל פעם שנכנס פרילאנס חדש לסבב אני קודם כל נותן לו להסתכל בהערות לדוגמא שכתבו מדריכים אחרים ושולח לו דף משוב אחד לדוגמא על תרגיל מהקבוצה שהוא צריך לבדוק. לאחרונה גם התחלתי לשלוח את כולם לקרוא את הרשימה ״איך להעיר על קוד של אחרים״ שכוללת המון טיפים טובים. בזכות זה מדריכים שנכנסים כאן לאתר מצליחים להשתלב וגם יודעים מה מצופה מהם.

הציגו לפרילאנסר את תהליכי העבודה אצלכם (רצוי בכתב) ומה שמצופה ממנו בעבודה אתכם, וגם התוצרים שתקבלו יהיו ברמה שאתם רגילים אליה.

3. הציגו מטרה שאפשר להתחבר אליה (ומצאו אנשים שאכן מתחברים למטרה)

הטיפ השלישי נשמע רלוונטי לעובדים אבל האמת שהרבה יותר רלוונטי לפרילאנסרים שאתם לוקחים. עובד עם הזמן יוכל להתרגל למטרה הארגונית ולהתאים את עצמו אליה. פרילאנס לעומת זאת לא יישאר אתכם מספיק זמן.

אחד הדברים החשובים שלמדתי הוא שבעבודה עם פרילאנסרים אין טעם לנסות לחנך אנשים. אנחנו לא נמצאים אתם מספיק זמן וממילא יש להם המון דברים אחרים על הראש. אבל אם נשכיל לתת לאנשים לעשות את מה שהם טובים בו, נוכל לקבל שירות בעל ערך שיקדם לנו את העסק בעלות נמוכה בהרבה מעובד שכיר.