• בלוג
  • למה שארצה לעבוד אצלך

למה שארצה לעבוד אצלך

צריכים לגייס עובדים? לפני שרצים לפרסם מודעת דרושים נסו לעצור רגע להבין למה שמישהו ירצה לעבוד אצלכם. אחרי שתבינו את זה יהיה הרבה יותר קל לכתוב מודעה ממוקדת ולהפיץ אותה לאנשים הנכונים. הנה כמה דוגמאות.

1. כי אתה משלם לי לעשות משהו שאני עושה ממילא

יש אנשים שפשוט עושים דברים: מעצבת גרפית שלא משנה אם יש או אין לקוחות תמצא מה לעצב, וכשאף אחד לא צריך עיצוב היא תבנה לעצמה אתר, או תאייר לעיתון ותעצב באנרים בהתנדבות לעמותה כזו או אחרת.

או חבר קופירייטר שתמיד ימצא מה לכתוב. אין לקוחות? יכתוב טור לעיתון. העיתון נסגר? עובר לכתוב בלוג. אין קוראים? מפרסם פוסטים ויאליים בפייסבוק. איפה שלא תתפוס אותו הבן אדם כותב.

ויש עוד אלפים: הספר שלכם כזה, וגם הרופא שלכם וסוכן הביטוח שלכם. כדי לגייס אנשים כאלה אתם לא צריכים מודעת דרושים ומספיק חיפוש קצר בגוגל, רובם כבר ממילא עושים מאמץ כדי שיהיה לכם קל למצוא אותם. החיסרון היחיד זה שתוכלו להיעזר בהם רק לעבודה מסוימת (הדבר שהם טובים בו). לא הייתי מבקש מהספר שיעזור לי בעיצוב האתר, גם אם אני בטוח שיש לו אחלה חוש אומנותי.

אגב גם בעולם של שכירים אפשר למצוא אנשים כאלה. אבל לרוב הם נכנסים לעבוד בתור שכירים אחרי שהתחילו כפרילאנסרים והתאהבו במקום.

2. כי בעבודה אצלך יש הזדמנות ללמוד משהו חדש

יש עבודות שמציעות הזדמנות למידה או הרפתקאה שלא נמצא בשום מקום אחר. חברים שהצטרפו לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים מספרים כולם על הרצון להיות קרובים לאקשן וללמוד מקרוב איך דברים קורים. סטודנטים מחפשים לעבוד במקום שעובד עם טכנולוגיות חדישות, כדי ללמוד איך עובדים עם טכנולוגיות אלו בעולם האמיתי.

כשאני התחלתי לעבוד בהדרכה חיפשתי מכללה גדולה ללמד בה מתוך רצון להבין איך זה עובד, איזה אתגרים יש בעולם ההדרכה ובעיקר ללמוד איך ללמד טוב יותר דרך אימון ומשוב חוזר. מכללה שהיתה מבטיחה לי את זה היתה מקבלת עובד נמרץ ששמח להתפשר על השכר בשביל הזדמנות הלמידה.

בשביל למצוא עובדים הרפתקנים כדאי להדגיש את הזדמנויות הלמידה במודעת הדרושים ובכל אינטרקציה עם המועמד. אבל יותר חשוב לייצר הרפתקאה או חווית למידה אמיתית.

בדרך כלל זה אומר שתצטרכו לשתף את העובד הלמדן במיומנויות שלכם (או של העובדים המקצועיים אצלכם בחברה). לשבת אתו ולהסביר לעומק איך דברים עובדים ולמה ולתת משוב מפורט על העבודה שלו כדי שאכן יוכל ללמוד ולהשתפר. מקום שלומדים בו יוצר לעצמו מוניטין ככזה, וכך מושך אליו אנשים שרוצים ללמוד.

3. כי העבודה אצלך תבטיח לי עתיד טוב יותר

יש לי חברה שעובדת בבנק. העבודה מתאימה לה טוב לסגנון החיים והיא יודעת שאחרי שתקבל קביעות העתיד שלה די מובטח. היכולת של בנקים (או מקומות ציבוריים אחרים) להציע קביעות היא קלף חשוב בתחרות על כח אדם איכותי, ואנשים רבים מתאמצים כדי להגיע לשם. לא סתם חברת חשמל נבחרת שוב ושוב ברשימת המקומות הטובים ביותר לעבוד בהם.

אבל אתם לא חייבים להבטיח קביעות כדי למשוך אנשים שדואגים לעתיד שלהם. סטארט-אפים שמבטיחים סיכויי התעשרות מהירים משחקים באותו מגרש, וגם משרדי עורכי דין גדולים.

אם יש לכם מוניטין של מקום שאנשים הולכים אליו ו״מסתדרים״ אנשים שמחפשים להסתדר יגיעו אליכם. אם זה הקלף שלכם שחקו עליו ואל תתביישו. רצוי כמובן שיהיו לכם בוגרים שהסתדרו ויוכלו לחזק את הסיפור.

4. כי העבודה אצלך נותנת תחושת סיפוק וערך עצמי

עבודה ואושר? סיפוק וערך עצמי? בעולם הקפיטליסטי והמנוכר שלנו? נו מסתבר שכן. ארגונים סביבתיים, ארגונים פוליטיים ועמותות יכולים למשוך אליהם אנשים מצוינים אם רק ידגישו את הערך המוסף הזה ויחזקו את תחושת השייכות והסיפוק של העובדים שלהם.

5. כי אני צריך את הכסף

לא מפתיע שרוב מודעות הדרושים עדיין נופלות בקטגוריה הזאת: לנו יש כסף ולך אין עבודה אז בוא נדבר. כמה דוגמאות משיטוט קצר בלוחות הדרושים:

״לחברת הייטק מובילה בתחומה דרוש/ה מהנדס/ת תוכנה למשרה זמנית״

״לחברת סטארט אפ מבטיחה שעוסקת בתחום אבטחת המידע דרוש/ה C++ top-notch developer״

״לחברת מיכשור רפואי מצויינת דרוש/ה מהנדס/ת תוכנה מנוסה״

אף מילה על החברה, אף מילה על המישרה ואף מילה שתשכנע מישהו לבוא לעבוד שם. למשרה כזאת אתה שולח קורות חיים כי אתה מחפש עבודה והם מחפשים מתכנת.

הבעיה בהצעה מסוג זה היא שתמיד יהיו אחרים שיציעו לשלם יותר, וכך זה רק הופך יותר ויותר יקר לגייס עובדים טובים.