תפקיד המורה

לימוד הוא תמיד תהליך עצמי. זה תהליך שאתה עובר שמשנה אותך באופן מסוים. קודם לא ידעת לתכנת בפייתון ועכשיו אתה יודע. קודם לא ידעת לנהוג במשאית ועכשיו אתה יודע. המורה זה מי שמייצר את התנאים בהם מתרחשת למידה. עבור מיומנויות מעשיות אלה 3 דברים שמורים טובים יודעים לעשות.

1. תראה לי את הבסיס

איך מתחברים למערכת? איך קוראים לכל חלק? איפה לחפש כשאני נתקע? איך קוראים תיעוד? לכל עולם תוכן ומיומנות מעשית יש איזשהו בסיס שבלעדיו קשה מאוד ללמוד אותה. הכרת הבסיס וידע קודם רלוונטי זה הדבר המרכזי שקובע כמה מהר תצליחו להבין מיומנויות חדשות או רעיונות חדשים בעולם תוכן מסוים.

אנחנו אוהבים להתעלם מזה ולחשוב שיש אנשים יותר חכמים שפשוט קולטים מהר וכאלה איטיים שקולטים לאט. וזה אולי נכון. אבל הרבה יותר חשוב מכמה אנחנו חכמים זה כמה יציב הבסיס שלנו.

מורים טובים מזהים את הבסיס שתלמידים שלהם צריכים ומציגים אותו בצורה ברורה ומהירה כשלב ראשון לתהליך.

2. תן לי משימות ריאליות

מיומנות מעשית לומדים דרך נסיון. הסוד כאן הוא להבין איזה משימות ריאלי שאנשים יעשו אחרי הבסיס שנתת להם. ברור שאנשים שונים באים מרקע שונה ומיומנויות שונות, ולכן כל אחד מתקדם בקצב אישי. אבל יש גם דברים שברור שהם מאוד ריאליים שכל אחד יצליח לעשות אם הבין את הבסיס, ולאט לאט עולים ברמת הקושי.

הראיתי לך איך מתחברים למערכת לינוקס? יופי, עכשיו תתחבר בעצמך. ותמצא את הפקודה שמדפיסה את השעה. ותמצא איך להשתמש בפקודה כדי לשנות את השעה. ועכשיו חפש באיזה אזור זמן המחשב חושב שאתה. ואיך משנים את זה.

כל משימה ברצף היא המשך ישיר של המשימה שלפניה. הרבה מהן אפשר לחפש בגוגל אם יודעים מה לחפש ואפשר לנסות להריץ את מה שמצאתם.

הרבה פעמים אני פוגש בקורסים אנשים שמצליחים לקחת משימות, לחפש פתרונות בגוגל אבל לא מצליחים למצוא פתרונות רלוונטים. זה גם דבר שלומדים אותו ולאט לאט ככל שעולם המושגים שלנו מתפתח דרך המשך חקירה וגילוי אנחנו גם לומדים טוב יותר מה לחפש ואיך לחפש תשובות.

למשימות ריאליות חשיבות כפולה: הן נותנות תחושת הצלחה שחיונית למוטיבציה והמשך תהליך הלימוד, ובו בזמן הן מייצרות במה לחקירה, גילוי וניסיון.

בחירת המשימות והסדר שלהן היא קריטית להצלחה. משימות קלות מדי יראו משעממות ויביאו לנטישה. משימות קשות מדי יראו לא ריאליות ויביאו לנטישה. בתור תלמיד יצא לי לברוח מקורסים משתי הסיבות.

3. תראה לי מה עשיתי טוב ומה אפשר היה לעשות טוב יותר

כל משימה שתקחו אפשר לפתור בהרבה דרכים, וכל פתרון מלמד משהו גם על מי שביצע אותו. מה אפשר היה לחפש בגוגל כדי למצוא תשובות מהר יותר? איזה רמזים יכלתי למצוא שהתעלמתי מהם? איזה בורג שכחתי לסגור? איזה מקרי קצה החמצתי?

משוב אישי שאנו מקבלים מהמורה הוא הזדמנות לשיפור. תהליך הלימוד הוא מעגלי, שכן אחרי שמסיימים משימות ומקבלים משוב עליהן ממשיכים להרחיב את הבסיס ולסבב משימות נוסף. העניין כאן שהמשוב האישי מאפשר להתאים את הסבב הבא לפערים האמיתיים של התלמיד. כך דרך המשוב המורה והתלמיד מבינים יחד מה הדבר הבא שצריך ללמוד וממשיכים לסגור את הפערים הרלוונטים.

הלמידה בכיתות לימוד גדולות בבית הספר וענקיות ממש באוניברסיטה נותנת הרגשה כאילו המטרה של קורס זה לתת לכם ידע לעוס בכפית. זה רחוק מאוד מהאמת.

תפקיד המורה הוא אישי. מורים טובים בונים מסלולי לימוד שמעודדים חקר והבנה דרך ניסיון. מורה טוב בונה את התנאים ללמידה, ומעדכן את המסלול שוב ושוב כדי להתאים לצרכים הייחודיים של כל תלמיד. זאת העבודה האמיתית שלכם בתור מורים.