• בלוג
  • שטויות שכותבים בעיתון על יזמות

שטויות שכותבים בעיתון על יזמות

הדעה הרווחת בציבור היא שקיימת חלוקה דיכוטומית ברורה בין יזמים לשכירים, ורק אנשים מסוימים שיש להם ״אופי״ יזמי יכולים לעזוב את העבודה ולהפוך ליזמים. זו כמובן אשליה אופטית. לפתוח עסק ולהרוויח ממנו זו מיומנות וכל אחד יכול ללמוד אותה.

בגיליון שבועות של דה-מרקר הם בחרו לתת תשובות לשאלות שמטרידות אנשים שמתלבטים אם לעזוב עבודה ולהקים סטארט-אפ. אם הייתי קורא את התשובות שלהם לפני 6 שנים יכול להיות שגם אני הייתי נלחץ. בשביל שלא תתבלבלו ואחרי שש שנים של עבודה מגוונת כעצמאי, נראה לי הוגן לתת תשובות יותר מציאותיות לשאלות שעלו שם.

1. שכיר או יזם, מי מרוויח יותר?

הכתבה הראשונה בסידרה באה לעודד את השכירים בינינו שבעצם אין טעם לרוץ לפתוח סטארט-אפ כי ממילא לאורך החיים יזמים לא מרוויחים כזה הרבה יותר משכירים. הם אפילו שמו טבלא עם משכורת שנתית בשני המסלולים שאפשר יהיה לחשב. אבל אל תקשיבו להם.

כשם שטבלאות השכר של שכירים לא מדויקות (בלשון המעטה) כך הפער במספרים בצד היזם עצום גם כן. אין להשוות יזם שמגייס אחרי חודשיים, ליזם שיושב לעבוד שנתיים מהבית, ל Bootstrapper שמתקיים ממכירות מהיום הראשון.

אבל יותר מזה חשוב להבין שהשאלה מי מרוויח יותר לחלוטין לא רלוונטית אליכם. כי הבעיה עם ממוצעים היא שהם לא אומרים לנו כלום על החיים שלנו.

באופן כללי ליזמים יש יותר יכולת לשלוט על ההכנסה שלהם. היום בתור עצמאי אני יכול לבחור לעבוד יותר קשה ולהרוויח יותר, או לעבוד פחות ולהיות יותר עם הילדים. אני יכול לבחור ממה אני מרוויח (בניית מוצרי תוכנה, ייעוץ, פיתוח עבור לקוחות וכו') וכך לבנות לעצמי תמהיל טוב של הכנסה שמתאימה לאופי העבודה שאני רוצה לעשות.

החופש לבחור את גובה ההכנסה, תוך לקיחת בחשבון שיקולים אחרים של איכות החיים, הוא שהופך את הממוצעים בטבלאות לחסרי חשיבות.

2. איך תדעו אם לוותר על קריירה כשכיר לטובת יזמות?

כמה תשובות מתוך הכתבה:

״אני מציע לוותר על קריירה כשכיר ולפנות ליזמות רק אם זה באמת בוער מבפנים״ -- רן שריג

״אם יש דילמה, כנראה צריך להישאר שכיר״ -- אור עופר

״שאלו את עצמכם טוב-טוב אם זה בשבילכם, ואם יש לכם רעיון טוב וצוות חזק מספיק כדי להצליח״ -- עמית קרפ

״אם הקמת סטארט-אפ בוערת בעצמותיך, סימן שהגיע הזמן להפסיק להיות שכיר״ -- גלעד יפת

״אם אתם מתלבטים רוב הסיכויים שאתם לא עשויים מהחומר הנכון״ -- מיקי בודאי

התעייפתם כבר? אני התעייפתי. החומר הנכון? אם יש דילמה אין דילמה? מה?!

החיים מלאים התלבטויות ובמיוחד לגבי קריירה. אנחנו רגילים למסלול מסוים, בנינו סגנון חיים מסוים, אולי יש משפחה וילדים. מי לא יתלבט במצב כזה? על מה אתם מדברים?!

קודם כל אף אחד לא מוותר על קריירה כשכיר. כל החברים שלי שעזבו עבודה כדי לנסות להקים סטארט-אפ ורצו לחזור מצאו בקלות עבודה חדשה ואפילו בתנאים טובים יותר. בכלל מה זה קריירה? הרי ממילא כל 3-4 שנים אנחנו מחליפים עבודות.

ברור שאתם מתלבטים. ברור שאתם חוששים. אבל בתכל'ס הסיכון לא גדול. מקסימום לקחתם חופשה של כמה חודשים בין עבודות, מה שממילא יקרה. יותר מזה, בעזרת יועץ עסקי טוב אתם יכולים לבנות תוכנית שמתאימה לצרכים שלכם ולרמת הסיכון שלכם, ושתאפשר לכם להתקדם לפי הקצב שלכם.

יזמות זה לא ויתור. אתם לא צריכים אופי מיוחד או שמשהו יבער מבפנים. כל אחד יכול ללמוד איך לפתוח עסק ולהרוויח ממנו (כמו שלמדתם אלף דברים אחרים בחיים).

3. איך מגייסים עובדים ומתי?

דעה נפוצה נוספת שמעכבת אנשים היא שבשביל יזמות חייבים רעיון טוב, צוות חזק ורעיון טוב, ואז לבנות אבטיפוס עם הצוות הזה ולמצוא לקוחות ראשונים ולגייס כסף.

אבל מה אם אין לי חברים מהצבא?

ואם אין לי רעיון טוב?

ואם אין לי כסף לשבת חצי שנה בבית לבנות אבטיפוס?

ואם אני לא מכיר אנשים עם כסף שירצו להשקיע בי?

ואז מתחילים לחשוב שאולי יזמות זה לא בשבילי. אבל חשוב לזכור שזה ממש לא הסיפור היחיד. חיפוש קצר בגוגל הביא אותי לדיון מרתק על אנשים בודדים שהקימו עסקים מצליחים בלי צוות ובלי רעיון מבריק. והסיפורים שם מרתקים.

4. מחשבות לסיום

תרבות הסטארט-אפים בארץ, או יותר נכון הכתיבה עליה, מוטה ומטעה. יזמות היא קודם כל החופש לבחור את סגנון העבודה שלך ורמת ההכנסה שאתה רוצה להגיע אליה. החיים האמיתיים ברובם מורכבים בהרבה ממה שקוראים בעיתון: סטארטאפיסטים רבים שעובדים על המוצר תוך כדי עבודה כשכירים, עצמאים שמנצלים את הזמן הפנוי והגישה הקיימת ללקוחות כדי להגדיל את העסק ולבנות אותו באופן הדרגתי, בוטסטרפרים שנעזרים בפרילאנסרים שיבנו להם את המוצר גם כשאין להם ניסיון בתכנות ועוד אלפי דרכים שונות.

מתלבטים? ברור. פוחדים? אין ספק. ועדיין העבודה בתור שכירים היא הבחירה המסוכנת ביותר לקריירה שלכם.