• בלוג
  • למה באמת להביא מתכנתים מהודו כשאפשר להעסיק נשים, מבוגרים, חרדים וערבים?

למה באמת להביא מתכנתים מהודו כשאפשר להעסיק נשים, מבוגרים, חרדים וערבים?

05/04/2018

שואלת שירה צוקר בדה מרקר הבוקר למה חברות הייטק צריכות לייבא עובדים זרים כשיש עובדי הייטק בשפע שרק מחכים שיתנו להם הזדמנות במגזרים מוחלשים בארץ. התשובה שאכתוב לא קלה לשמיעה אבל מאוד חשוב להבין אותה אם אתם רואים את עצמכם בתעשיה הזאת לטווח הרחוק.

  1. כמו בכל תחום גם בהייטק אנחנו צריכים אנשים ברמות מיומנויות שונות. המחסור של 10,000 עובדי הייטק שמדברים עליו הוא מחסור במתכנתים מומחים, מה שמכונה כוכבים. אין מחסור במתכנתים מתחילים או בינוניים.

  2. אי אפשר לגייס חרדי ללא ניסיון למשרת מתכנת מומחה, גם אם הוא סיים קורס הכשרה. אותו דבר לגבי כל אוכלוסיה מודרת אחרת. הבעיה של אוכלוסיות אלה היא שהם לא מוצאים עבודה כמתכנתים מתחילים או בינוניים בגלל אפליה בתהליך הגיוס. זו בעיה אמיתית ולא קשורה למומחים הזרים שחברות הייטק רוצות להביא.

  3. וותק בעבודה לא מייצר מומחיות: בהייטק אתה בהחלט יכול להיות מתכנת עם וותק של 20 שנה אבל ניסיון של שנה אחת. לא יודע אם המצב הזה קיים במקצועות אחרים וזה לא משנה. רוב המתכנתים שמתחילים היום את הקריירה לא יהיו לעולם מומחים. הרבה מזה זה בחירות של אותם אנשים: אני מכיר הרבה יותר מתכנתים שבחרו לעבור לתפקידי ניהול או Product מאשר כאלה שבחרו להמשיך לכתוב קוד עד הפנסיה.

  4. מומחים בהייטק לא נשאלים לגבי השתייכותם הקבוצתית: מתכנתת מעולה שהיא גם אמא ובוחרת לעבוד במשרה חלקית תוכל למצוא עבודות ב Remote ולעבוד בכל העולם בלי לצאת מהבית ובשעות שלה. מומחה מבוגר שיש לו ניסיון מוכח ורלוונטי בטכנולוגיה מסוימת יקבל אינספור הצעות מלקוחות שצריכים את המיומנות הייחודית שלו. אותו הדין לגבי ערבים, חרדים וכל קבוצה מודרת אחרת. אם אתם שייכים לקבוצה כזו אני מאוד ממליץ לכם לוותר על הדחף למצוא עבודה ״סטנדרטית״ ולחפש את הדרך המהירה למומחיות כעצמאים.

כשחברת Redis Labs גייסה את Salvatore Sanfilippo לשורותיה, המייסדים עופר בנגל ויפתח שולמן לא שאלו אותו מה מוצאו או בן כמה הוא. הדבר היחיד שחשוב היה שסלוודור סנפיליפו הוא המפתח של בסיס הנתונים Redis: מוצר הקוד הפתוח עליו מבוססת כל הפעילות של חברת Redis Labs.

כפייסבוק גייסו את דן אברמוב לשורותיהם הם עשו זאת בגלל שאברמוב כתב את Redux וקידם אג'נדה חדשה וגישה חדשה בעבודה עם React.

גם החברות הישראליות שרוצות להביא מומחים מחו"ל מתעניינות בכוכבים עם ידע וניסיון מוכח וייחודי. אף CTO לא הולך לגייס הודי שעכשיו סיים לימודים במקום מתכנת ישראלי באותה רמה. קשיי השפה ופערי התרבות יקרים הרבה יותר מהפער במשכורות.

אנחנו צריכים מומחים מחו"ל כי האינטרנט הוא מקום קטן. כי קל לנו להשפיע ולהיות מושפעים מעבודה של כל אחד ואחת בעולם וגיוס מומחה רלוונטי יכול לקדם את החברה למקומות שאי אפשר היה להגיע אחרת.

בואו נכוון גבוה. בואו נתאמץ להיות אותם המומחים שחברות ירצו לגייס לא משנה באיזה תנאים. במקביל בואו ננסה להשפיע על התעשיה כדי לתת יותר הזדמנויות גם למתכנתים ומתכנתות מאוכלוסיות אחרות. אבל אל תתבלבלו - זה לא אחד במקום השני.