• בלוג
  • גם אתם יכולים לפתוח פודקאסט

גם אתם יכולים לפתוח פודקאסט

08/07/2018

בפוסט בשם "השאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שתפתחו פודקאסט" תוכניסט העלו 5 שאלות שאמורות לשכנע אתכם שפודקאסט זה לא בשבילכם. אלה השאלות שלהם עם התשובות שאני הייתי עונה וגם אתם יכולים:

1. האם אתם טובים עם מיקרופון?

לא. איך נהיה טובים עם מיקרופון!? בחיים לא הקלטנו פודקאסט!.

אבל אנחנו מוכנים ללמוד. אנחנו מוכנים להיות ממש גרועים בזה, ואז להקשיב לפידבקים ולשפר מפרק לפרק עד שבסוף יצא פודקאסט שאפילו תוכניסט ירצו להקשיב לו.

הגישה שאם אנחנו לא טובים במשהו עדיף לא לעשות אותו יוצרת קיפאון ושיעמום. תתקדמו, תנסו, תלמדו, תהיו גרועים בהתחלה ותשתפרו עם הזמן. ממילא כמעט כולם היו גרועים בהתחלה.

2. האם אתם מסוגלים למנוע רגעי שתיקה מביכים?

המשך ישיר וטיפשי של השאלה הקודמת. לא: אנחנו לא מסוגלים למנוע רגעי שתיקה מביכים. יהיו כאלה בהתחלה, עם הזמן יהיו פחות ואחרי שנה של פודקאסט כבר תהיה לנו תשובה לכל דבר ובדיחה שיושבת "בול" בכל נקודה בפודקאסט.

3. האם אתם מסוגלים להביא מתראיינים מעניינים לאורך זמן?

יש פודקאסטים שכל העניין בהם זה המרואיינים שהם מביאים והשיחות שהם מייצרים. אמה גנון היא כזו וכל הפרקים שהיא הקליטה היו מרתקים. לא רק שהיא מביאה אנשים מדהימים לתוכנית היא גם מצליחה לייצר איתם אינטימיות ולהעביר שיחה אישית ומרתקת בכל פרק.

ומצד שני יש פודקאסטים שאין להם שום צורך במרואיינים וגם כשהם מביאים מרואיינים זה נכשל. דן קרליין מקליט פודקאסט מרתק על היסטוריה והקליט אחד נוסף על הפוליטיקה האמריקאית. שניהם שווים האזנה ובשניהם הוא מדבר לבד למאזינים. בפעמים המעטות שהוא הביא אורחים זה היה הרבה פחות טוב.

ויש פודקאסטים שהם באמצע: ערן סבאג הוא שדרן הרדיו האהוב עליי ובתוכנית שלו חיים של אחרים הוא מביא מרואיינים (לפעמים) מתוך מאגר של 5-6 חברים שהוא מכיר. והוא מקליט 4 תוכניות של שעה בכל שבוע. לפעמים לבד, לפעמים עם אחד מהחברים. ואפילו שאותם חברים באים שוב ושוב הפרקים תמיד יוצאים מרתקים.

אולי יש לכם חברים מעניינים, אולי לא. אולי אתם מעניינים בזכות עצמכם ואולי לא. מה שבטוח שאין כללים לפורמט הזה ופשוט צריך להתחיל ולאט לאט למצוא את הכיוון שלכם.

4. האם יש לכם זמן לבצע מחקר כדי לשאול שאלות טובות?

זו השאלה הרצינית היחידה בכתבה אבל אפשר היה לחשוב על ניסוח פחות מרתיע. בכל מקרה ברור שבשביל להכין פודקאסט צריך זמן. כמה זמן? אני מעריך שעבור פודקאסט של חצי שעה בשבוע תצטרכו בשלב ראשון סדר גודל של יום עבודה בשבוע לצורך מחקר, הכנת התכנים והקלטה. ככל שדברים יתקדמו בטח תצליחו לצמצם את זה לחצי יום עבודה בשבוע לצורך התעסקות עם הפודקאסט.

5. האם אתם יודעים הכל ובאים ללמד או יוצאים למסע?

סת' גודין יודע הכל והוא בא ללמד. הפודקאסט שלו אקימבו הוא הפודקאסט המעשיר ביותר שזכיתי להקשיב לו. הוא נותן רעיונות ומגבה את כולם באינספור סיפורים וכולם במטרה להעביר מסר וללמד.

מצד שני בפודקאסט CMOS גבור סבו ראיין כבר 19 פעילים מרתקים בעולם הקוד הפתוח. הוא למד מהם הרבה ואנחנו נהנים להצטרף למסע כמאזינים.

יש מסעות מעניינים ויש מסעות משעממים. יש אנשים שאתה רוצה ללמוד מהם ויש כאלה שאתה רק רוצה שישתקו ויתנו לאורח לדבר. אין לי מושג איזה בן אדם אתם ואיזה פודקאסט יצא לכם. ועד שלא תתחילו להקליט גם לכם אין.

הטענה שהפודקאסט שלכם צריך להיות לפי תבנית כזו או אחרת ואם אתם לא אנשים מסוג מסוים אז זה לא בשבילכם היא מזמן לא רלוונטית (לא יודע אם אי פעם היתה). אל תקשיבו לתוכניסט, תתחילו להקליט פודקאסט. אה- ושלחו לי לינק. אני אוהב להקשיב גם לפרקים הראשונים לפני שזה נהיה טוב.