• בלוג
  • על מה אתם מדברים כשאתם מתלוננים שחסרים מתכנתים?

על מה אתם מדברים כשאתם מתלוננים שחסרים מתכנתים?

11/09/2018

אחת המנטרות של התעשיה היא ש"חסרים מתכנתים" כולם יתלוננו על זה ומדי פעם תופיע כתבה בעיתון שהממשלה חייבת להתערב ולעזור להכשיר עוד מתכנתים או שיש עשרות אלפי משרות לא מאוישות.

מי שמקשיב לחדשות האלה עלול לקבל את הרושם שאם אתה רק יודע לכתוב שורת קוד וחצי או שסיימת קורס הסבה לתכנות תוך רגע יחטפו אותך לעבודה וילמדו אותך כל מה שצריך.

אחרים עשויים להיבהל מגודל האפליה המדומיינת במקצוע ולהתעצבן שיש אוכלוסיות שלמות שמודרות מההייטק, ושאם רק לחברות היה שכל היו מגייסים את כל הערבים, החרדים והמבוגרים שמחפשים עבודה ולא מצליחים למצוא במקום להתלונן שחסרים מתכנתים.

האמת היא שבתוך התעשיה כולם מבינים (גם אם זה לא תמיד עובר החוצה) שכשאנשים מדברים על מחסור במתכנתים מתכוונים למחסור במתכנתים כוכבים, ב-10% או 5% של מתכנתים הכי טובים בארץ שעליהם כולם רבים. יש הרבה יותר משרות לא מאוישות ממתכנתים כוכבים, וזה ברור.

הנה ציטוט של שחר בר-אור, מנהל הפיתוח של ווסטרן דיגיטל בארץ מראיון שנתן לדה מרקר:

"לחברות רב־לאומיות אין עניין להחזיק פה מהנדסים בינוניים — ישראל היא מקום יקר, ויש פה מרקם חברתי שלא מאפשר להעסיק אנשים במשכורות של הודו, גם לא 50% יותר מבהודו... אני לא חושב שכשחברה מכוונת לעשירון העליון זה אומר שכל מי שמועסק בה מצטיין. אבל אני יכול לומר שאנשים ממוצעים יגיעו לרוב לחברות פחות תחרותיות מבחינה טכנולוגית".

בתור עובדים כמו שאני רואה את זה יש לנו שתי אפשרויות:

  1. להגיע ל-10% הטובים ביותר ולהישאר שם. זה אומר שבשנה הקרובה אתם רוצים להשקיע בהתקדמות המקצועית שלכם. אתם רוצים להגיע לראש השנה הבא ולהגיד שאתם יודעים לפתור בעיות ברמה הרבה יותר טובה ממה שאתם יודעים היום; שאתם מכירים טכנולוגיות בצורה הרבה יותר מעמיקה ממה שאתם מכירים היום. להמשיך להשתפר וללמוד שנה אחרי שנה זו הדרך היחידה להישאר בתעשיה הזו בארץ בתור עובד.

  2. לבנות לעצמכם בסיס עסקי בתור פרילאנסרים או Indy Developers. אם בניתם מערכת תוכנה ואתם מתחזקים ומוכרים אותה אתם יכולים להמשיך להתפרנס מזה לאורך שנים. אם יש לכם בסיס לקוחות טוב שרוצה לעבוד אתכם בתור פרילאנסרים הם ימליצו לחבריהם וכל עוד תמשיכו לתת עבודה טובה אנשים יעמדו בתור כדי לעבוד אתכם.

אני אנסה לעזור לכם להצליח בכל אפשרות שתבחרו. חלק מהוובינרים והקורסים שיש פה באתר יעזרו לכם להיכנס לעומק ולהכיר טכנולוגיות בצורות שאולי לא הייתם חושבים לעשות לבד, וחלק אחר יעודדו אתכם לבנות לעצמכם מערכות, פרויקטים ותיק עבודות כדי שתוכלו להצליח למצוא לקוחות ולשמח אותם.

אל תוותרו לעצמכם. גם ובמיוחד אם יש לכם עבודה שטוב לכם בה, אל תפסיקו ללמוד ואל תפסיקו להשתפר. זאת הדרך היחידה להגיע או להישאר ב-10% שהתעשיה רודפת אחריהם.

שנה טובה ינון