מודל מנטאלי

אנחנו אוהבים להשתמש באנאלוגיות כדי להבין איך דברים עובדים, והרבה פעמים אנאלוגיות כאלה עוזרות לנו לדמיין את המידע הדיגיטלי במחשב בצורה ויזואלית ולהסיק מסקנות מועילות לגביו. אבל גם לפעמים לא.

קחו לדוגמא את מערכת הקבצים: רבים אוהבים לחשוב על זה כמו מסמכים ששמורים בתיקיות. כך גם סייר הקבצים מציג לנו את המידע. וזה עוזר, עד שנזכרים ב Hard Links ושקובץ יכול להיות בשני מקומות בו-זמנית. כשהמודל המנטאלי שלכם הוא של מסמכים בתוך תיקיות הרעיון של מספר Hard Links לאותו קובץ הוא בלתי נתפס. הדרך היחידה להבין אותו היא להבין שקבצים הם שמות באינדקס שנקרא מערכת קבצים, ושהמידע עצמו נמצא בכלל על הדיסק וממש לא לפי סדר התיקיות שאנחנו רגילים להסתכל עליו.

או ניזכר ב git: אם המודל המנטאלי שלכם אומר שקומיט מייצג את השינויים בין שתי גירסאות יהיה לכם קשה מאוד להבין איך filter-branch או rebase עובדים. רק כשמחליפים מודל מנטאלי ומתיחסים לקומיט בתור "מצב הפרויקט ברגע מסוים בהיסטוריה" כל השאר מתחבר ונהיה הגיוני.

כשאתם מנסים ללמוד משהו חדש ודברים נראים לא הגיוניים, נסו לחשוב על המודל המנטאלי באמצעותו אתם מנסים להבין את הנושא החדש. אולי תיקון המודל יעזור לכם להבין טוב יותר את המציאות.