זה לא בשבילי

יש לי חברה שהיתה בבית ספר קצת יותר איטית במתמטיקה מהאחרים. בבית ספר יש מגבלת זמן על דברים וכשאתה מפספס את ההזדמנות להצליח ב-5 יחידות יהיה מי שימליץ לך לרדת ל-4 ואז ל-3. כי 5 יחידות זה לא לכל אחד (ואגב אין לי מושג איך זה עובד היום, רק שמעתי שבנט שינה את הגישה הזאת).

שתים עשרה שנים של בית ספר והשאלות האלה כבר הופכות לחלק ממך: האם אני עומד בקצב? האם אני לומד את זה מספיק מהר? אולי זה לא בשבילי?

בן אדם ניגש ללמוד תכנות ולא מבין כלום. אבל יש לו מורה טוב שממליץ להתחיל בצעדים קטנים, קודם רק לקחת תוכנית ולהעתיק אותה מילה במילה למחשב ולהריץ (בלי קופי-פייסט. ממש להקליד). אחרי זה לעשות את זה שוב ושוב, ככה תוכנית פעם ביום. חודשיים קדימה והבן אדם כבר מצליח להקליד תוכניות, להריץ אותן ולזהות לפי הודעת השגיאה איפה הוא שכח להקליד איזה סימן.

האם זה קצב טוב? האם זה משנה?

אולי אחרי חודשיים של הקלדת תוכניות החבר שלכם יגיע למצב שהוא מצליח לשנות מספר באחת התוכניות וכך לשנות את ההתנהגות של התוכנית. עוד חודש ואולי הוא יוכל לפתור תרגילים פשוטים וחודשיים נוספים קדימה הוא יוכל לכתוב תוכנית מאפס.

או שהוא יעזוב כי זה לא בשבילו. כי הוא איטי מדי. כי הילד של השכן ממול למד פייתון בשעתיים והוא כבר שלושה חודשים בתוך זה ועדיין לא מבין מה זה פונקציה.

שני סודות שכדאי לזכור: האחד שהרבה מאוד מתכנתים מעולים התחילו את הקריירה בלהעתיק (בלי קופי-פייסט) תוכניות מעיתון. כן זה היה קטע פעם לפרסם במגזינים קטעי קוד כי לא היה אינטרנט ובן אדם היה מקבל ספר או מגזין ומתחיל להקליד. וזה לא היה כזה מזמן.

הסוד השני הוא שהקצב לא משנה. הקצב עוד ישתנה אלף פעמים במהלך הקריירה. קצב איטי בהתחלה לא אומר שזה לא בשבילך. בחיים שמחוץ לבית ספר אין בעיה של זמן אלא בעיה של התמדה, ואם אנחנו מוכנים לחיות עם התחושה הזאת שאנחנו עושים משהו שאנחנו די גרועים בו, אז בסוף זה משתפר.

כמה זמן ייקח לך ללמוד לתכנת? כמה שתבחר. והרמה תעלה ככל שתיתן לזה יותר זמן.