• בלוג
  • איך לא לעבוד עם קאפצ'ה

איך לא לעבוד עם קאפצ'ה

אחת הבעיות עם אבטחת מידע היא שבעיות אבטחה זה משהו שלא כל אחד רואה במבט ראשון. אם כפתור באתר שלכם לא עובד מיד יהיו משתמשים שיכעסו שהכפתור לא עובד, אבל אם הקאפצ'ה לא מחובר אני חושב שמעט מאוד אנשים הולכים לצעוק על זה (וגם אם הם יצעקו בדרך כלל לא יהיה מי שיקשיב).

אז איך קאפצ'ה בכלל עובדת? ואיך היא יכולה להישבר? טוב ששאלתם.

כשאתם פונים לדף טופס שיש בו קאפצ'ה השרת פונה לספק הקאפצ'ות שלו ומבקש קאפצ'ה חדשה. הקאפצ'ה היא בסך הכל תמונה שיש לה את החלק הויזאלי (מה שאתם רואים) ומזהה קאפצ'ה. אחרי שאתם כותבים את האותיות המוזרות שבתמונה ומגישים את הטופס השרת שולח את התשובה שלכם יחד עם מזהה הקאפצ'ה לשרת הקאפצ'ות שלו כדי לבדוק שאתם בני אדם ולא רובוטים. אם התשובה שלכם נכונה הוכחתם שאתם בני אדם והשרת יגיש לכם את העמוד המתאים.

רואים כבר איפה זה יכול להישבר?

הבעיה המרכזית בהטמעת מנגנון כזה היא מה קורה כשהשרת שלכם מנסה לבדוק מול ספק הקאפצ'ה שלו האם קאפצ'ה היא וולידית בפעם השניה. או במילים אחרות מי אחראי על "למחוק" את הקאפצ'ה אחרי ששלחתם אותה וקיבלתם את המידע פעם אחת. מצד אחד אולי אין לנו יותר מדי תמונות במאגר ונשמח לשלוח את אותה קאפצ'ה לכמה משתמשים (או אפילו לאותו משתמש כמה פעמים), אבל מצד שני משתמש שמכיר את הצמד "מזהה קאפצ'ה <-> האותיות" יכול להשתמש בזה כדי לשלוח בקשות אוטומטיות לשרת.

הנה התרחיש הבעייתי:

  1. משתמש פותר את הקאפצ'ה ורושם אצלו את כל הפרטים בטופס שנשלחים לשרת, כולל את מזהה הקאפצ'ה והפיתרון שלה.

  2. משתמש לוקח את הבקשה ההיא שעברה ומשנה בה חלק מהמידע. למשל אם זה טופס שמחזיר מידע על אנשים לפי ת.ז. אפשר לשנות רק את תעודת הזהות. את מזהה הקאפצ'ה והפיתרון שלה משאירים כמו שהיו.

  3. השרת שולח לספק הקאפצ'ה שלו את מזהה הקאפצ'ה והפיתרון ומקבל תשובה שהכל תקין וזה אכן פיתרון טוב לקאפצ'ה.

והנה קיבלנו מידע חדש בלי לפתור את הקאפצ'ה פעם שניה.

אז כן כשאתם מטמיעים פיתרון אבטחת מידע חשוב לוודא שאתם מבינים ממה הפיתרון הזה אמור להגן, איך הוא אמור להגן מהאיום המסוים ולבדוק ספציפית שהמנגנון אכן מגן מהאיום שדיברנו עליו. אחרת סתם שיגעתם את כולם עם האותיות המקושקשות שלכם.