להישאר על הגלגל

30/03/2019

ברוב המקצועות בן אדם מתחיל את הקריירה בתפקיד זוטר ועם שכר נמוך, ולאט לאט לומד, משתפר ומשדרג את מעמדו. עורכי דין עם יותר ניסיון יהיו מבוקשים יותר ויקבלו הצעות עבודה טובות יותר מעורכי דין זוטרים שרק סיימו לימודים.

אבל בתכנות הסיפור קצת אחר.

השינויים המהירים בטכנולוגיה הופכים את הקורות חיים שלכם לפחות מפתים עם כל שנה שעוברת. כמעט לא משנה באיזה תחום אתם, לא משנה מה עשיתם בו - רוב הסיכויים שקורות החיים שלכם בעוד עשר שנים יראו פחות טוב מקורות החיים שלכם היום. וזה אפילו לא באשמתכם.

מתכנת Rails שהתחיל את הקריירה בתפקיד זוטר והתקדם עם השנים הגיע אחרי 5 שנים לעבודה טובה עם אנשים שמעריכים אותו ובוסים שמשלמים לו טוב על העבודה שלו. חמש שנים נוספות בעבודה ואותו מתכנת ממשיך להרוויח משכורת טובה אבל החברה שלו מתחילה להיכנס לקשיים: השוק השתנה, העולם הטכנולוגי השתנה ו Rails כבר יצאה מהאופנה. בסופו של דבר החברה תיסגר או תצמצם את הפרויקט ואותו מתכנת יגיע לשוק עם 10 שנים ניסיון בפיתוח Rails, כשמגייסים שמסתכלים על קורות החיים האלה אפילו לא יודעים מה זה Rails. הם עסוקים בלחפש Node.js ו Mongo.

ואתם יכולים לשחק עם השמות של הטכנולוגיות כמה שתרצו, זה בכלל לא משנה אם זה ריילס, נוד, JavaScript או כל דבר אחר. הטכנולוגיות מתיישנות כולן. ועכשיו שאנחנו מבינים את זה אפשר לחזור לכותרת ולשאול - איך נשארים על הגלגל? איך מחזיקים קורות חיים אטרקטיביים מתוך הבנה שהעבודה הנוכחית שלי אולי לא תעזור לי למצוא את העבודה הבאה?

אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות, אבל הדעה שלי שזה לא אפשרי. שבעיניי המגייסים ואנשי ה HR, קורות חיים של מתכנת מבוגר עם ניסיון עשיר בטכנולוגיות לא רלוונטיות תמיד יראו פחות טוב מאלה של מתכנת צעיר ונמרץ עם פרויקט צד וקצת ניסיון בטכנולוגיות הרלוונטיות.

לכן דרך טובה להישאר על הגלגל היא לוותר על חברות ההשמה ועל קורות החיים. במקום זה, להשקיע בלמידה, ביישום, בפרויקטי-צד ובבניית מוניטין מקצועי ברשת ובחיים האמיתיים. לכוון לשיטת "חבר מביא חבר".

פרויקט-צד ב Node.JS שאתם כותבים יחד עם חמישה מתכנתים נוספים שעובדים בחברות אחרות ייתן לכם 5 חברים שיכולים לעזור להכניס אתכם לעבודה הבאה אצלם כשהעבודה הנוכחית ב PHP תיסגר.

פעילות בקבוצות פייסבוק ומענה על שאלות של מתכנתים שם יוצרת מוניטין שאחרי זה אפשר למנף אותו כדי להיעזר באותם אנשים שעזרתם להם ודרכם להיכנס לעבודה הבאה שלכם. הרי פתרתם להם כל כך הרבה בעיות ב Node.JS בשנה האחרונה - אז מה אם בקורות חיים שלכם כתוב PHP.

השורה בקורות חיים שתקבלו ממקום העבודה הנוכחי אולי לא תהיה שווה אחרי המהפכה הטכנולוגית הבאה, אבל הקשרים והמוניטין שתיצרו ימשיכו אתכם הרבה אחרי.