• בלוג
  • פרילאנסרים? תתחילו בלהבין מה אתם מוכרים

פרילאנסרים? תתחילו בלהבין מה אתם מוכרים

25/05/2019

אף אחד לא מכין אותך לחיים כפרילאנסר, לחיים בלי בוס. אז כשהתחלתי את החיים כפרילאנסר הדבר הראשון שעשיתי היה לחפש בוס - כלומר לחפש לקוחות. וכמו שכיר לשעבר טוב השתמשתי בכל הכלים שהיו לי בתור שכיר: שלחתי קורות חיים, ניסיתי להיעזר בקשרים, אפילו בניתי אתר שאומר שאני מוכן לכתוב לכם קוד אם רק תסכימו להעסיק אותי. זה לא ממש עבד.

בנוסף הרבה מהעצות שמצאתי ברשת לא היו רלוונטיות לסיטואציה או לשלב שהייתי בו. למשל, אנשים דיברו על פירסום אז זרמתי וניסיתי לשים פירסומות כדי שאנשים שמחפשים מתכנת יגיעו לאתר שלי. ואז התחלתי לקבל המון פניות לא רלוונטיות מכל מיני אנשים שמחפשים מתכנת במחירי ריצפה או לא רוצים לשלם בכלל, ועוד שילמתי לגוגל ופייסבוק על הלידים האלה.

וזה לא שלא היה לי תיק עבודות, הבעיה היתה במה שהיה בתיק.

תיק עבודות טוב צריך להיות ייחודי ולהציג מיומנות ששווה להתאמץ ולמצוא אתכם בשבילה. ככל שהעבודות מספרות יחד סיפור אחיד ככה ללקוחות יותר קל להבין אם הסיפור הזה מדבר אליהם ואם כן לעבוד אתכם, ואם לא להמשיך הלאה. ככל שהסיפור יותר כללי אנשים לא יבינו מה אתם רוצים מהם.

אז לדוגמא אפשר לבנות תיק עבודות של אפליקציות אייפון לחנויות עם 10 אפליקציות לעשר חנויות שונות, או תיק של בדיקות אוטומציה לאתרים עם שבעה אתרים שהרמתם להם תשתית בדיקות. אבל לא כדאי לבנות תיק עבודות שכולל גם אפליקציות, גם בדיקות אוטומטיות וגם סקריפטים בפייתון. זה מבלבל.

״אני אבנה לך תשתית לבדיקות אוטומטיות לאתר״ זה משפט שמוכר הרבה יותר טוב מ-״אני אכתוב לך איזה קוד שתרצה״. אחרי שהבנתם מה אתם מוכרים אפשר להתחיל לעבות את זה בעדויות של לקוחות, בתיק עבודות שמן עם דוגמאות לדבר הספציפי הזה ואפילו לפרסם בפייסבוק. אם ההצעה שלכם טובה יהיה מי שיקנה אותה וישמח לשלם (ואם לא? לא סוף העולם. לוקחים צעד אחורה ובונים הצעה חדשה).