• בלוג
  • איך אתרים נפרצים?

איך אתרים נפרצים?

18/05/2019

כולם מדברים על סייבר אבל מה זה בעצם מתקפת סייבר ומה זה אומר "לפרוץ" לאתר? אז האמת שיש המון דרכים וכמעט כל מערכת שנפרצת נפרצת בדרך אחרת, אבל יש גם כמה רעיונות מרכזיים או קטגוריות מרכזיות של בעיות שאנחנו יכולים לזהות ברוב סיפורי הפריצה. הנה 5 דוגמאות לקטגוריות כאלה:

  1. באגים טפשיים - למשל מתכנת שלא בדק קלט ובגלל זה האתר פגיע ל SQL Injection, או מתכנתת ששכחה לוודא שסכום משיכה בחשבון הוא מספר חיובי וחיסרה אותו מהסכום הקיים (מה שיוצא מצחיק כשאתה מנסה למשוך מינוס 50 שקל).

  2. באגים חכמים - באגים חכמים זה דברים שהרבה יותר קשה למצוא והרבה יותר קשה לתקן. לפעמים זה באג טפשי שעטוף בשכבות-שכבות של הגנה כך שקשה מאוד לנצל אותו, ולפעמים אלה באגים שצריך מומחיות מאוד גבוהה בשביל להבין למה זה שבור ואיך לנצל את זה לרעה. בשביל למצוא באג חכם חוקרי אבטחה משתמשים בכלי Reverse Engineering מתוחכמים ומשקיעים הרבה מאוד זמן בחיפוש. ניצול הבאגים האלה יכול להוביל להשתלטות על המערכת כולה בלי שבעל האתר בכלל שם לב שיש לו אורח.

  3. הגדרת שרת או בסיס נתונים לא מאובטחת - כי אם שכחת לשים סיסמא על בסיס הנתונים זה אולי בכלל לא נקרא פריצה כשלוקחים לך את כל המידע...

  4. שימוש בתלויות (Dependencies) שיש להן באגים ידועים - באג חכם שמתחבא במערכת ההפעלה שלך יכול להיות מנוצל לרעה כדי להשתלט על השרת וכך על כל התוכנות שעליו. באג שמתחבר באחת הספריות שאתה משתמש בה יכול לחשוף את כל המערכת לאורחים לא רצויים. שידרוג תלויות, שרתים ומערכות הפעלה הוא חלק הכרחי לכן מתהליך פיתוח מאובטח.

  5. טעויות בניהול הרשאות - זה כולל מצבים ששכחנו לבדוק הרשאה לפני ביצוע פעולה מסוימת (מתוך מחשבה שרק אנשים שיש להם הרשאה מתאימה יוכלו בכלל להגיע למסך בו נמצאת הפעולה), וגם מצבים בהם היתה טעות בבחירת ההרשאות לקבוצות מסוימות (למשל הרשאות גבוהות מדי של אנשי תמיכה, שמנוצלות כשאותם אנשי תמיכה נופלים קורבן למתקפות פישינג), או רזולוציה לא נכונה בהגדרת מערכת ההרשאות.

ביום רביעי בבוקר אעביר וובינר בו אני מתכנן להציג דוגמאות ספציפיות לכל קטגוריה כזאת, עם סיפורי מקרה וניתוחי קוד לאתרים שנפרצו (כולל הדגמה מאתר שלי שנפרץ). שימו לב שחמישי זה לג בעומר אז זזנו יום אחד קודם לרביעי. מוזמנים להצטרף בקישור:

https://www.tocode.co.il/workshops/76

נתראה ינון