• בלוג
  • ארבעה סוגי שאלות

ארבעה סוגי שאלות

04/08/2019

כשאנחנו באים ללמוד נושא חדש כדאי לסדר את הדברים שאנחנו לא מבינים בצורת שאלות, ואת השאלות האלה לנסות לסדר על גרף בו ציר ה X מייצג כמה הבעיה קשה וציר ה Y מייצג כמה היא חשובה. במצב כזה כדאי לנו להבין קודם כל את השאלות החשובות והקלות. ככל שנבין יותר מהן כך יהיה לנו יותר קל לגשת לבעיות שנראו בהתחלה קשות אבל עם הזמן הופכות קלות יותר. במקביל כדאי לנו להשקיע יותר אנרגיה בפיתרון הבעיות החשובות ביותר, שכן כל בעיה חשובה שנפתור תתן לנו הבנה טובה יותר של המערכת בכללותה.

טעות נפוצה בתהליך לימוד היא לסדר את השאלות במקומות הלא נכונים. האפקט הרסני - כשאנחנו נתקעים שעות על בעיה קשה ולא חשובה, שבסוף לא מקדמת אותנו אנחנו מרגישים שבזבזנו את הזמן וכך מאבדים מוטיבציה. כשאנחנו פותרים מהר בעיות קלות ולא חשובות אנחנו עשויים לטעות ולחשוב שהנושא כולו פשוט מדי ושוב מאבדים מוטיבציה. כשאנחנו מבלים שעות על בעיה שהיא מחוץ לליגה שלנו כי חשבנו שהיא יותר קלה ממה שהיא באמת אנחנו מרגישים שהנושא גדול עלינו ומאבדים מוטיבציה.

אני חושב שדווקא היום, כשלמורה כבר מזמן אין מונופול על הידע ולכולם יש גישה לאותם חומרי לימוד דרך הרשת, דווקא היום אנחנו צריכים מורים טובים שיעזרו לנו לסדר את השאלות על הגרף ויעזרו לנו להבין מה הצעד הבא בתהליך הלימוד.