• בלוג
  • מתי שווה לדלג על הבסיס

מתי שווה לדלג על הבסיס

21/08/2019

דילוג על הבסיס נשמע כמו רעיון רע ללמידה כי כביכול אחרי זה יהיו לכם פערים, אבל האמת שזו שיטה מאוד אפקטיבית ללמוד דברים חדשים במצבים מסוימים, כל עוד אנחנו זוכרים להיזהר וליישם אותה רק איפה שהיא עוזרת.

כשאנחנו לומדים שפה חדשה זה יהיה טפשי ללמוד את כל כללי הדקדוק לפני שמתחילים "לחוות" את השפה. רוב האנשים שלומדים שפות ומדברים על זה ממליצים לצמצם את לימוד הדקדוק והבסיס של השפה בשלבי הלימוד הראשונים, לפחות עד שאנחנו יכולים להזמין קפה באותה שפה. הרעיון שדיבור עם טעויות הוא צעד הכרחי בדרך לדיבור בלי טעויות.

כשאנחנו מלמדים מישהו לתכנת בפעם הראשונה אנחנו לא רוצים להתעסק עם אלגוריתמים ויעילות ואיך עובד המעבד ומה הקשר בין הפקודות שהוא כותב למה שרואים על המסך. זה רק יבלבל את המסכן ולא יאפשר לו להתנסות. עדיף לנו לדלג על הבסיס, להראות כמה כלים פשוטים ולתת לתלמיד לרוץ עם זה. בגלל זה כלים כמו Scratch כל כך טובים כדי ללמד ילדים תכנות.

מצד שני בלימוד שחיה אם תדלגו על התנועות ותנסו פשוט לזרוק את הילד למים העמוקים, גם אחרי שהוא יצליח לצוף לאורך זמן יתקבעו אצל הילד תנועות לא נכונות שיהיה קשה לתקן גם בשיעורים מסודרים. הדילוג על הבסיס שם מפריע לתהליך הלימוד.

אותו דבר ברכיבה על אופניים - ילד שמתרגל לרכב עם גלגלי עזר צריך להתאמץ "ולשכוח" את התנועות הלא נכונות שעשה כשמגיע הרגע ללמוד על אופניים רגילים. דווקא שם כשמתחילים מהבסיס (שיווי משקל נכון דרך אופני איזון) אנחנו יכולים להתקדם בקצב הנכון וללמוד בצורה אפקטיבית.

ובתכנות? אם יש לך כבר ניסיון ב Java ואת הולכת ללמוד JavaScript, את יכולה לדלג על הבסיס ולרוץ ישר ל Tutorials שמראים כתיבה עם class ופונקציות חץ, אבל אז את עלולה לחשוב שהדברים האלה דומים לרעיונות שאת כבר מכירה מ Java, הטעויות יתקבעו וייקח הרבה זמן להתגבר עליהן. במקרה של JavaScript יותר משתלם להתחיל עם Prototypes ו bind ולבנות את הידע בצורה מסודרת.