המחברת הקטנה

22/10/2019

שנים של בית ספר לימדו אותי שכדאי להגיע לשיעור עם מחברת כדי לרשום את כל מה שהמורה אומרת, כי זאת הדרך להצליח במבחן. למרות האינטרנט, האוניברסיטה המשיכה באותו קו - כל מרצה לימד דברים בדרך שלו ובשביל להצליח במבחן היית צריך שהדרך שלו תהיה כתובה בדף המבחן. האפשרויות היו לכתוב או לצלם ממישהו שכתב.

מיד כשזה נגמר ועברתי לחיים האמיתיים זרקתי את כל המחברות והפסקתי לסכם. כשהחיים שלך זה תכנות אפשר למצוא הכל באינטרנט והרבה יותר מהר ממה שאתה מחפש במחברת. סטאק אוברפלואו וגוגל הם פשוט כלים טובים מדי. שנים כשהלכתי לכנסים מקצועיים לא העליתי בדעתי לכתוב כלום, מהסיבה שממילא אם משהו מעניין וחשוב אני אוכל למצוא אותו כשאגיע הביתה בחיפוש פשוט ברשת.

ודווקא בשנים האחרונות אני מבין שפשוט היה לי הכל הפוך בראש - מחברת קטנה היא כלי עבודה נהדר אם משתמשים בה נכון: אם נשתמש בה בשביל ליצור במקום בשביל לזכור. כשיש מחברת שנקראת "היום למדתי" אנחנו רוצים לפתוח אותה כל ערב כדי לכתוב מה למדתי באותו יום. והפתיחה הזאת עושה חשק במהלך היום לחפש דברים חדשים (כדי שיהיה מה לכתוב), מה שמעלה את הסיכוי שבאמת נמצא כאלה.

אז אם אתם מחפשים תירוץ טוב לחזור מהחופש ולקנות מחברת הנה שלוש סיבות שלי:

  1. כשאנחנו כותבים דברים אנחנו משתפרים בהם. מי שכותב כל יום דף "היום למדתי" ילמד יותר דברים במהלך היום.

  2. כשאנחנו כותבים דברים אנחנו מצליחים להתמיד גם במשימות קשות או ארוכות. משימה כמו "ללמוד Node.JS" יכולה לקחת חודשיים-שלושה של לימודים עד שמתחילים להרגיש טוב בסביבה זו. עם מחברת אפשר ליצור בקלות משימות יומיות קטנות, כאשר כל יום בערב אנחנו רושמים משימה או שתיים למחר. כשמתחילים לאבד מוטיבציה תמיד אפשר לדפדף אחורה ולראות את כל העבודה שכבר עשינו.

  3. מחברת עוזרת לחשוב יותר לעומק על שאלות קשות. רוב האנשים אוהבים שאלות קלות, כלומר שאלות שאפשר למצוא את התשובה עליהן בחיפוש ברשת. שאלות קשות הן שאלות הרבה יותר מעניינות כמו "באיזה מצבים נעדיף להשתמש ב ES6 Classes ובאיזה מצבים ב React Hooks". אפשר ליצור טבלא כזו במחברת וכל פעם שיש לכם רעיון לכאן או לכאן לרשום אותו במקום המתאים. לעולם לא תוכלו לתת תשובה מלאה, אבל ככל שתלמדו יותר כך הטבלא תהיה מלאה יותר והמחברת תעזור לכם להתמקד.

וכן אפשר גם לציין ציורים של חיות חמודות אם זה הקטע שלכם. או להדביק מדבקות של פיירפוקס או מה שהולך היום. העיקר שיהיה לכם חשק לפתוח את המחברת ולכתוב.