• בלוג
  • פרילאנסרים וכלכלת החלטורה

פרילאנסרים וכלכלת החלטורה

21/11/2019

כולם במדיה אוהבים לדבר על הקשיים בכלכלה החדשה ובפרט בתחום שנקרא "כלכלת החלטורה". כלכלת החלטורה זה מושג שמתאר את הסביבה הכלכלית שמחברת בין לקוח לנותן שירות באמצעות אפליקציה או פלטפורמה מרכזית, והיא מתאפיינת בכך שנותני השירות מקבלים יחס של "בורג במערכת" שאפשר תמיד להחליפו באחר.

כך כשנזמין מונית דרך Get Taxi אין לנו דרך (וגם לא ממש מעניין אותנו) לבחור מי יהיה הנהג בנסיעה הבאה ובאופן אוטומטי האלגוריתם מחבר לנו נהג שרוצה את הנסיעה ונמצא באזור. כשאנחנו מזמינים אוכל מ-וולט לא ממש מעניין אותנו מי השליח ובאופן אוטומטי האלגוריתם מחבר את השליח לנסיעה. גם בעסקים גדולים יותר כמו חיפוש פרילאנסר ב XPlace הרבה פעמים אנחנו מחפשים פרילאנסר עבור עבודה מסוימת וההעדפה שלנו נקבעת לפי מערכת הדירוגים של הפלטפורמה ואלגוריתם החיפוש שלה. בצורה כזו פרילאנסרים מתקשים לבלוט ומקיימים סוג של מירוץ לתחתית: מי יהיה הפרילאנסר שייתן את הפיתרון במחיר הנמוך ביותר. והבעיה במירוץ לתחתית היא שאתה עלול לנצח, או יותר גרוע עלול להגיע שני.

פירסומים רבים בעיתונות מחברים בין פרילאנס לכלכלת החלטורה באופן שעלול לתת לקורא את הרושם שזו הדרך היחידה או המרכזית להתפרנס בתור פרילאנס. הנה אחד מתוך גלובס:

במסגרת כלכלת החלטורה, בקרוב מאוד, מרבית האוכלוסייה הכשירה להימנות עם שוק העבודה המודרני, תקיים שוק שברובו מושתת על עובדים זמניים, עובדים במשרה חלקית או עצמאיים.

ומתוך דה מרקר:

"כלכלת החלטורה" שצוברת תאוצה מאז המשבר העולמי, מבוססת על נותני שירותים שאינם זוכים לקבל את מלוא הזכויות התעסוקתיות, כך שלא נשמרים עקרונות יסוד עליהם מושתת משפט העבודה המגן בישראל. כפועל יוצא, עשויה כלכלת החלטורה לערער את הביטחון הסוציאלי והתעסוקתי של אוכלוסיות שלא היו חשופות לסיכונים אלה בעבר.

וכך מתכנתים רבים שרוצים לעבור להיות פרילאנסרים יתחילו בפתיחת פרופיל ב XPlace, וגם אני כשרציתי להתחיל לעבוד כפרילאנס חיפשתי עבודה בתור פרילאנסר שעובד תחת תיווך של חברת ייעוץ או חברת הדרכה גדולה. כשאנחנו רק מתחילים העולם האמיתי נראה גדול ומלחיץ ורישום לפלטפורמה קיימת נראה כמו הזדמנות טובה להתחיל לקבל עבודות. הבעיה בעבודה עם פלטפורמות היא שאנחנו ממשיכים להרוויח מיום ליום ולאורך זמן לא בונים את הנכסים שיעזרו לנו להשתפר ולהתקדם בתור פרילאנסרים.

הדרך החוצה ממירוץ הפלטפורמה היא לא לקבל דירוג טוב יותר בפלטפורמה - אלא היא לבנות את הנכס או הפלטפורמה שלכם: ספריית קוד פתוח פופולרית שתביא לכם לקוחות, קשרים עם בכירים בתעשיה שסומכים עליכם וישמחו לתת לכם פרויקטים איכותיים, מוצר תוכנה שמכניס לכם קצת כסף ומביא איתו חשיפה שתעזור לפתוח דלתות בעתיד. ככל שנשקיע יותר בבניית נכסים כך נוכל לקצור את הפירות לאורך זמן בשדות שלנו.