זה עוד רחוק?

17/11/2019

לימודים מסודרים עובדים בגלל שיש להם מנגנון של וודאות: תסיים בית ספר בציונים גבוהים ויקחו אותך לאוניברסיטה; תסיים אוניברסיטה בציונים גבוהים ויתנו לך עבודה; מדעי המחשב לוקח שלוש שנים ללמוד, הנדסה ייקח 4 ורפואה 7. אם את בשנה שניה במדעי המחשב יש לך עוד שנה של לימודים עד שתמצאי עבודה. זה נפלא וגורם לאנשים להשקיע.

ואנחנו משקיעים אפילו שאנחנו יודעים שזה לא ממש עובד, או לא עובד יותר, או לא עובד כמו בסיפורים (או שאולי אף פעם לא עבד). אפילו שאנחנו מכירים המון אנשים שסיימו אוניברסיטה ולא מצאו עבודה או שהתקשו למצוא, ואני לא מדבר בכלל על סיום של קורסים מקצועיים או מכללות שם הכל אפילו יותר קשה. כשאתה בתוך התהליך הוודאות שהנה עוד חצי שנה נגמר הקורס או עוד שנה נגמר התואר היא משהו שכיף להיאחז בו, והיא גורמת לך לעבוד יותר קשה ולהתמיד.

המעבר ללימוד עצמי הוא קשה כי בלימוד עצמי אף אחד לא מבטיח לי שום דבר. אולי ייקח לי חודש ללמוד פייתון, אולי חודשיים ואולי שנה. זאת תחושה שקשה מאוד לחיות איתה.

ולכן המפתח להצלחה בלימוד עצמי נקרא אמון. לא אמון במערכת (שבינינו מצליחה לקיים רק במקרים נדירים), אלא אמון בעצמי. אמון שעוזר להירגע ולשים בצד את השאלות כמו "זה עוד רחוק?", "מתי זה יצליח?", "מתי אמצא כבר עבודה?" או "מתי אנשים יתחילו לקנות את המוצר שלי?".

כי כל השאלות האלה מסיחות את הדעת מהדבר האמיתי שצריך לעשות עכשיו - שזה להמשיך לכתוב ולמחוק קוד עד שהוא יעבוד.