• בלוג
  • מנגנוני ניהול זיכרון ב Python

מנגנוני ניהול זיכרון ב Python

פוסט זה כולל טיפ קצר לעבודה יעילה עם Python. אם אתם רוצים ללמוד פייתון יותר לעומק אני ממליץ על קורס Python כאן באתר.
הקורס כולל עשרות שיעורי וידאו והמון תרגול מעשי וילמד אתכם Python בצורה מקצועית מההתחלה ועד הנושאים המתקדמים.

שפות תכנות רבות דורשות מהמתכנתים לנהל את הזיכרון כלומר להפעיל פקודה כדי "לקבל" זיכרון מהמערכת ואז פקודה נוספת כדי "להחזיר" את הזיכרון למערכת. בשפות כאלה מתכנתים ששכחו להחזיר זיכרון למערכת יצרו קוד שככל שפעל יותר זמן רק דרש יותר ויותר זיכרון מהמערכת, עד שהזיכרון של המכונה נגמר. במצבים כאלה היינו אומרים שיש בתוכנית זליגת זיכרון או Memory Leak באנגלית.

המעבר לשפות שמנהלות לעצמן את הזיכרון תיקן חלקית את הבעיה אבל גם שפות שמנהלות לעצמן את הזיכרון עשויות לטעות ולייצר זליגות זיכרון. שני המודלים המרכזיים בהם שפות מנהלות לעצמן את הזיכרון נקראים Reference Count ו Garbage Collection.

מנגנון Reference Count אומר שהשפה שומרת ליד כל אוביקט מספר שמציין כמה משתנים מתיחסים לאוביקט זה. כשהמספר יורד לאפס באופן אוטומטי הזיכרון של האוביקט חוזר למערכת ההפעלה.

מנגנון Garbage Collection אומר שהשפה מפעילה כל כמה דקות תהליך שמחפש אוביקטים שאי אפשר להגיע אליהם ומחזיר אותם למערכת ההפעלה.

שפת פייתון משתמשת בשילוב של שני המנגנונים כדי לנהל את הזיכרון במקום המתכנת. מנגנון Reference Count פועל בצורה מיידית ומנקה את הזיכרון כשמספר השמות של אוביקט מסוים יורד לאפס, ומנגנון Garbage Collection משמש לגיבוי כדי לזהות מעגלים.

מהו מעגל? שמח ששאלתם. מעגל בהקשר של משתנים וזיכרון אומר שיש לנו מספר משתנים שכל אחד מצביע על אחד אחר. דוגמא קלה היא הקוד הבא ב Python:

a = []
a.append(a)

יצרנו רשימה של איבר אחד שהאיבר הזה הוא מצביע לאותה רשימה ממש. זה נחמד כי עכשיו אפשר לגשת לתא הראשון ברשימה כמה פעמים שרק נרצה:

>>> len(a)
1
>>> len(a[0])
1
>>> len(a[0][0])
1
>>> len(a[0][0][0])
1
>>> len(a[0][0][0][0])
1
>>> len(a[0][0][0][0][0])
1

אבל החיסרון הוא שמנגנון Reference Count כבר לא יכול לעבוד. נלך לראות מה פייתון חושב על הקוד שלנו.

המודול sys מספק פונקציה בשם getrefcount שמחזירה את מספר השמות של אוביקט נתון. הנה כמה דוגמאות:

>>> a = []
>>> sys.getrefcount(a)
2

>>> b = {}
>>> sys.getrefcount(b)
2

>>> a = 10
>>> sys.getrefcount(a)
12

שני הראשונים די מסבירים את עצמם: השם a הוא השם הראשון של הרשימה, ואז בתוך הפונקציה getrefcount יש לרשימה זו שם נוסף (זה שם הפרמטר שהופיע בסוגריים בהגדרת הפונקציה).

הקטע האחרון קצת מבלבל - מאיפה הגיעו 12 שמות למספר 10? הסיבה שבכל מקום שאנחנו כותבים 10 יצרנו עוד שם לדבר הזה בזיכרון שאנחנו קוראים לו המספר 10, וגם פייתון עצמו משתמש בקבוע עשר מדי פעם. ככל שנהיה יותר יצירתיים מספר השמות יורד:

>>> a = 19821
>>> sys.getrefcount(a)
2

עכשיו אפשר לחזור למעגל שלנו:

>>> a = []
>>> a.append(a)
>>> sys.getrefcount(a)
3

לאוביקט יש הפעם 3 שמות: השניים הראשונים מוכרים לנו מהדוגמאות הקודמות והשם השלישי הוא ההצבעה הפנימית. מנגנון Reference Count לעולם לא יוכל למחוק משתנה זה מהזיכרון כי מספר השמות שלו לא ירד אף פעם ל-0. ההצבעה הפנימית תימחק רק כשנאפס אותה ידנית.

לכן פייתון משתמש במנגנון משלים שנקרא Garbage Collection. במנגנון זה פייתון יחפש בצורה פעילה משתנים שאי אפשר להגיע אליהם וימחק אותם מהזיכרון.

נתחיל בחיסול האוביקט שלנו וננסה לראות אם פייתון מחק אותו לבד מהזיכרון:

import sys, gc
a = []
a.append(a)
ida = id(a)
a = 10

# is there still an object with id == i ?
>>> ida in [id(x) for x in gc.get_objects()]
True

הפקודה האחרונה משתמשת במנגנון ה Garbage Collector כדי לזהות האם עדיין יש בזיכרון אוביקט שה id שלו הוא מה שהיה ה id של הרשימה שלנו שהצביעה לעצמה. התשובה היא כמובן True.

זאת בדיוק הסיבה שפייתון מחזיקה גם מנגנון של Garbage Collection לגיבוי. מנגנון זה מכיר את כל האוביקטים במערכת וימחק אוביקטים כאשר אי אפשר להגיע אליהם, גם אם הם כוללים הצבעה מעגלית. מנגנון ה gc מתעורר אוטומטית אחת לכמה דקות או כשאנחנו מבקשים להפעיל אותו עם הפקודה gc.collect. ננסה את זה:

>>> gc.collect()
1

>>> ida in [id(x) for x in gc.get_objects()]
False

ועכשיו הרשימה עם המעגל נמחקה מהזיכרון.

בזכות השילוב בין שני המנגנונים הרבה יותר קשה לייצר זליגות זיכרון בתוכניות פייתון. כדאי לשים לב עם זאת שמנגנון ה Garbage Collector מתעורר בזמנים לא צפויים ועלול לפגוע בביצועים של התוכנית אם אנחנו רוצים לכתוב תוכנית שתגיב בזמן אמת לאירועים חיצוניים. לכן קיימת בפייתון הפקודה gc.disable שמבטלת את מנגנון ה Garbage Collection ומשאירה אותנו רק עם Reference Count. אם אתם בטוחים שאין לכם הצבעות מעגליות באפליקציה וממש צריכים ביצועי Real Time אולי זה משהו ששווה לבדוק אותו.