אקוסיסטם

04/01/2020

בדיבור על טלפונים אנחנו קוראים לכל האפליקציות והדברים שסביבם אקוסיסטם. נוקיה למשל הפסידו כי הם לא הצליחו לבנות אקוסיסטם שיתחרה באפל, אפל בתורם מחזיקים אקוסיסטם שמתנהג כמו גן סגור ובגוגל האקוסיסטם יותר פתוח לכניסה של מפתחים חיצוניים ולכן יש בו יותר פינות אפלות.

כל הדיבור הזה על אקוסיסטם לא בא לשכנע אתכם איזה טלפון לבחור אלא להצביע על השינוי בחשיבות בין הדבר הבודד לסביבה שמקיפה אותו: מי שירצה היום למכור סמארטפון, מחשב או אפילו שעון חכם בלי אקוסיסטם צפוי להיתקל באתגר מאוד קשה. האקוסיסטם הוא חלק בלתי נפרד מהמוצר.

היגיון דומה אפשר ליישם גם על ההתקדמות המקצועית שלנו. האקוסיסטם של החברה בה אתם חושבים לעבוד מורכב מסך כל הפרויקטים שאתם עשויים להיחשף אליהם במסגרת העבודה, משיטות העבודה שמיושמות שם, מהקורסים המקצועיים שתעברו, מהשיחות הקטנות והדיונים עם החברים לצוות ולצוותים אחרים. יש מקומות שהאקוסיסטם שלהם יהיה סגור ומתבסס בעיקר על מוצרי מדף גדולים ויקרים, ומקומות אחרים ישתמשו ויתרמו יותר לפרויקטי קוד פתוח. האקוסיסטם של החברה חשוב להתקדמות המקצועית שלכם לא פחות מהתפקיד הספציפי אותו תבצעו בה. יותר מזה, הרבה פעמים בלי אקוסיסטם טוב קשה להתקדם וללמוד גם אם התפקיד שלכם או הפרויקט הספציפי שאתם צריכים לעשות יהיה ממש מלהיב.

כל מי שניסה למצוא עבודה בהייטק כבר יודע שספירת שנות ניסיון זה דבר מטעה. שנה ניסיון בחברה אחת יכולה להיות שווה הרבה יותר בקורות חיים משנה ניסיון באותו תפקיד בחברה אחרת. האנשים הבאים שיגייסו אתכם לא מסתכלים רק על התפקיד שעשיתם באותה שנת ניסיון, אלא גם על האקוסיסטם שהקיף אתכם ומניחים שכשהאקוסיסטם חזק גם אתם תצליחו להתקדם יותר באותו זמן.

"איך האקוסיסטם אצלם" זו שאלה טובה לשאול לפני שנכנסים לפרויקט או מקום עבודה חדש, בדיוק כמו שהיא טובה לפני שקונים גאדג'ט חדש.