• בלוג
  • זה אף פעם לא משתלם להתחיל מאפס

זה אף פעם לא משתלם להתחיל מאפס

06/01/2020

מדי פעם אנשים שואלים אותי אם שווה להיכנס לתחום X או תחום Y. בן אדם אומר לעצמו - אני כרגע יודע לכתוב בדיקות אוטומטיות אבל קצת משעמם לי ואני לא רואה אפיק קידום טוב, אולי שווה לי ללמוד לפתח אפליקציות לאנדרואיד במקום?

זאת שאלה טובה כי היא מחביאה הרבה ניואנסינים במיוחד המילה "שווה".

גם בהנחה הכי אופטימית, ללמוד לפתח אפליקציות אנדרואיד מאפס עד לרמה שאתה יכול להיות מועיל ייקח בין שנה לשנתיים. נכון, תוצאות ראשונות תראו כבר אחרי חודשיים-שלושה, ואפליקציה ראשונה בחנות אפשר לשים תוך חצי שנה. אבל להיות טוב בזה? ברמה שמישהו ייקח אותך לעבודה בתור מפתח אנדרואיד? ברוב התחומים זה דורש זמן והרבה עבודה (לפחות שעה ביום, לרובנו תוך כדי עבודה במשהו אחר כי צריך עדיין להתפרנס).

אם את אותה שעה ביום היית משקיע בללמוד יכולות נוספות של פיתוח בדיקות אוטומטיות, היית יכול להעלות לעצמך את המשכורת ולהתקדם משמעותית יותר מהר: למשל ללמוד איך עובד Jenkins או איך להשתמש נכון ב Github Actions, ללמוד דוקר או לינוקס יותר לעומק או אפילו להתמקצע ב JavaScript כדי לכתוב בדיקות מדויקות יותר - כל אלה היו מניבים לכם רווח הרבה יותר גדול בטווח הבינוני והקצר בהשוואה ללימוד משהו חדש מאפס.

והסיכון היחיד בלהמשיך להתמקצע בדבר הזה שאתה כבר עושה הוא שהמקצוע או הטכנולוגיה יעלמו. זה קורה אבל זה מאוד נדיר: מפתחי צד-לקוח טובים שהמשיכו להתמקצע ברצף מסוף שנות ה-90 רק מרוויחים מכל שינויי הטכנולוגיות ומצליחים כל הזמן להעלות את הערך שלהם. מפתחי Mobile מנוסים לא הפסיקו להיות מפתחי Mobile כשאפל עברו ל Swift, אלא המשיכו ללמוד Swift וגם Kotlin וממשיכים להשתפר ולהעלות את הערך של עצמם. הבחירה להתמקצע לאורך שנים במקצוע היא כמעט תמיד יותר משתלמת ופחות מסוכנת מהבחירה לדלג בין מקצועות.

זה קצת כמו הקופות בסופר: מרגע שנעמדתם ליד קופה ברוב המקרים שווה להישאר בה, גם אם נראה שבקופה ליד התור רץ יותר מהר, ובכל מקרה כשמתחילים לעבור 3, 4 ו-5 קופות אנחנו רק ניתקע יותר זמן בתור.

אבל... אני לא רוצה להיות מפתח Mobile כל החיים אבל ... כולם מדברים על Machine Learning אבל ... שמעתי ש Full Stack זה המקצוע הכי טוב למתכנתים אבל ... בדיקות אוטומציה זה משעמם

הכל טוב. אני אתכם. לא הכל זה כסף בחיים והרבה פעמים שווה לקחת את ההימור ולהיכנס לתחום חדש כי קשה לשמר את התשוקה לעבודה לאורך זמן באותו תחום או כי התחום החדש נראה מדליק ומלהיב יותר או כי יש לך רעיון מטורף לאפליקציה וחייב לכתוב אותה. אני בעד. באמת. רק שימו לב שאתם מבינים לאן אתם נכנסים ויש לכם את המוטיבציה להגיע בשלום לצד השני.