הקשר (context)

03/03/2020

הסיבה המרכזית שקשה לנו ללמוד וליישם דברים חדשים נקראת "הקשר" או באנגלית Context. בשביל להבין את זה צריך להיזכר רגע איך המוח שלנו עובד.

אפשר לדמיין את המוח בתור רשת של כבישים שמחברים בין אתרים שונים. האתרים הם הדברים שאנחנו יודעים למשל חתימה של פונקציה מסוימת בשפת תכנות או איך להשתמש בפקודת for; הכבישים הם ההזדמנויות השונות בהן השתמשנו באותו פריט ידע. ככל שאתר מסוים מחובר ביותר כבישים, כלומר ככל שזה משהו שאנחנו משתמשים בו לעתים יותר קרובות בחיים וביותר הקשרים, כך נזכור את זה טוב יותר. עם הזמן כבישים שלא נוסעים בהם נמחקים ואתרים הופכים ללא נגישים וגם ההיפך - ככל שאנחנו מגיעים לאותם אתרים בדרכים חדשות ונוצרים כבישים חדשים כך הזיכרון הופך יותר חי.

קל לראות את האנלוגיה הזאת בפעולה כשמנסים לזכור בעל פה מילה או משפט. אם תנסו לזכור בעל פה מילה בודדת בשפה זרה תראו שזה ממש קשה ואחרי שעתיים אתם שוכחים אותה. מה שמפתיע שדווקא כשמנסים לזכור בעל פה משפט או אפילו סיפור קצר, המילה הראשונה במשפט "מזכירה" לנו את המילים שבאות אחריה וכך קל לנו יותר לזכור.

באותו האופן כשיש לי רשת כבישים טובה סביב נושא שאני לא מכיר, יהיה לי ממש קל ללמוד את הנושא החדש הזה. בגלל זה מתכנתי Java מצליחים ללמוד יחסית מהר C# - ההתנהגות ממופה כמעט אחד לאחד בין השפות, ואפשר להשתמש מחדש באותה רשת כבישים ורק להלביש עליה עוד כמה אתרים.

לעומת זאת המעבר מתכנות Back End לתכנות Front End הוא כבר הרבה יותר מסובך. הכל חדש וצריך לבנות רשת כבישים חדשה סביב אינספור מושגים ורעיונות חדשים. זה פשוט לא דומה לשום דבר שאנחנו כבר מכירים.

מה עושים עם זה? קל- כדאי להבין שלימוד נושא חדש כרוך הרבה פעמים בבניית רשת כבישים חדשה במוח, וככל שנוסיף עוד הצטלבויות, פריטי מידע וקשרים בין הדברים שאנחנו לומדים כך נצליח לזכור אותם טוב יותר. לכן כדאי מאוד גם לקרוא, גם לראות הרצאות ביוטיוב, גם לכתוב קוד, גם לשמוע פודקסט, גם להעתיק קוד מאחרים ולשנות אותו, גם לשמוע רכילויות על האנשים מאחורי הטכנולוגיה ואפילו לחפש את התמונות שלהם ברשת. כמה שאתם יודעים יותר מ"המסביב" של הטכנולוגיה כך תבנו יותר חיבורים במוח לרעיונות החדשים ותוכלו לזכור אותם טוב יותר.