• בלוג
  • הפיתרון הפשוט יותר

הפיתרון הפשוט יותר

31/03/2020

הדרך המקובלת לכתוב סקריפט שמתקין שרתים מאפס נקראת אנסיבל. הוא מסודר, יש מלא תיעוד ברשת, אפשר להתקין איתו המון שרתים במקביל וגם לשים עליהם את האפליקציה שלכם והוא אפילו יכול להכין קפה. טוב אולי לא להכין קפה, אבל בטוח שבהתקנת שרתים אין לו מתחרים.

הסקריפט הבא למשל הוא סקריפט אנסיבלי שמתחבר לשרת מרוחק ויוצר עליו קובץ עם תוכן מסוים:

---
- name: This is a hello-world example
  hosts: ansibleclient01.local
  tasks:
    - name: Create a file called '/tmp/testfile.txt' with the content 'hello world'.
      copy:
        content: hello world
        dest: /tmp/testfile.txt

ואפשר ליצור קבצי קונפיגורציה לפי כל מיני טמפלייטס ולהעתיק קבצים מכל מיני מקומות וליצור משתמשים ולשנות הרשאות וכל מה שאפשר לחלום עליו. בדרך כלל נרצה להחזיק ריפוזיטורי של ה Deployment ובו כל קבצי הקונפיגורציה וכך נוכל לנהל גם עליהם מעקב גירסאות.

ובכל זאת כשישבתי היום לכתוב תהליך אוטומטי שמתקין שרת חדש אנסיבל לא היה הפיתרון שהתחלתי איתו, ואני אפילו די מרוצה מהבחירה. החלפתי את אנסיבל ב Shell Script פשוט. בשביל ליצור קובץ עם תוכן מסוים כתבתי בסקריפט:

cat << 'END' > /tmp/testfile.txt
hello world
END

בשביל לשנות הרשאות הפעלתי chmod ובשביל להפעיל סרביס כתבתי פשוט systemctl start postgresql. בשביל להריץ פקודה בתור משתמש מסוים אפשר להשתמש ב sudo למשל:

sudo -u ynon -H -i /bin/bash -c "rvm install 2.6.5"

אחרי זה ביקשתי מ Linode שיפעיל את הסקריפט שלי כל פעם שאני מתקין שרת חדש ופה זה נגמר.

אז נכון אתה לא מקבל את כל הפינוקים של אנסיבל. ונכון אין לי Revision Control על כל קובץ קונפיגורציה בנפרד ואין מה לדבר על טיפול בשגיאות או תמיכה בכמה סוגים של מערכות הפעלה או אפילו גירסאות שונות של Debian.

אבל מה שכן קיבלתי זה פיתרון פשוט שעובד בצורה אוטומטית בכל התקנה של שרת חדש, לא דורש התקנה של שום כלי או לימוד תחביר חדש. מצריך התערבות מינימלית ונשמר בקובץ אחד. זה אולי לא הפיתרון הטוב ביותר לבעיה, אבל שווה לזכור שלפעמים הפיתרון הפשוט הוא מספיק טוב.