תשובה עכשיו

16/04/2020

קשה להאמין שעד לפני 2008 לא היה אתר שנקרא Stack Overflow. רגע מה Stack Overflow עד 1994 לא לכם אינטרנט בבית, וכנראה אפילו קצת יותר מאוחר. זה אומר שאם כתבתם קוד למשל ב 1992, סתם, בבית, בשביל הכיף, ונתקעתם - באמת לא היה את מי לשאול.

אז היית הולך לספריה ומחפש ספר על תכנות או מוצא איזה חבר או שכן שכן אולי יודע ויכול לעזור וכל העסק הזה היה עובד ממש ממש לאט. שלא לדבר על זה שהיו הרבה פחות ספריות קוד מוכנות כך שהיית צריך לכתוב הרבה יותר קוד תשתית בסיסי. אם אתם במצב רוח לטעימה מההיסטוריה האמיתית של לימודי תכנות מומלץ לקרוא את הערך Type In Program בויקיפדיה.

העולם שאחרי StackOverflow ו npm הוא הרבה יותר פרודוקטיבי, אבל גם הרבה יותר מיידי. היום כשאני מחפש תשובה ברשת זה טבעי להתחיל עם חיפוש בגוגל, לפתוח עשרה טאבים עם כל התוצאות ולרוץ ביניהם בחיפוש אחר הקוד או ספריית התוכנה הרלוונטית שתפתור לי את הבעיה עכשיו. יום אחרי יום ושאלה אחרי שאלה ותרבות הפיתוח משתנה. היום כבר קשה למצוא את הסבלנות לשבת על אותה בעיה שבוע או שבועיים (או יותר) עד שמגיעים לפיתרון הטוב ביותר. ואין מה לדבר על הסבלנות לשבת ולכתוב מאפס פיתרון או קוד תשתית.

וזה חבל כי סבלנות ופיתוח מאפס הם בדיוק המאפיינים שהופכים אותנו לתלמידים טובים יותר. הסבלנות לשאול עוד ועוד שאלות, להיכנס לקוד של ספריות תוכנה שמצאנו ולהבין איך הן עובדות ולמה הן כתובות כך, או לכתוב משהו לבד לפני שמסתכלים על ספריה קיימת ואז ללכת ולבחון 3-4 ספריות קיימות כדי להבין את הגישות השונות.

"מה הפיתרון הנכון לתרגיל?" זו כמעט אף פעם לא שאלה טובה כשבאים ללמוד משהו חדש. "אני פתרתי ככה, ומה את עשית?" או "חשבתי על כיוון כזה, יש לך רעיונות לשיפור?" יעבדו הרבה יותר טוב.