• בלוג
  • דדליינים ומשברי אמון

דדליינים ומשברי אמון

02/05/2020

אחת הבעיות עם דדליינים שאפתניים מדי היא יצירת משבר אמון מתמשך בין המתכנתים להנהלה (ראו למשל את הפוסט הזה עם הכותרת "הערכת הזמנים שלכם היא בדיחה"). אחרי פעמיים-שלוש אף אחד לא לוקח ברצינות את הדד ליין שהבוס קבע ואפילו אותו בוס יודע שהמוצר לא יהיה מוכן בזמן שקבע.

שיטות עבודה מתקדמות מנסות להתמודד עם זה באמצעות הגדרת "סיפורים" ופגישות בעמידה בתחילת כל יום, וכרטיסיות ולוחות - אבל מעטים הצוותים שמצליחים להגדיר יעד של זמן ולעמוד בו. בדרך כלל אנחנו מגיעים לדדליין עם חצי מהתכולה שרצינו, אחרי שנשארנו המון שעות נוספות כדי להספיק כמה שיותר.

הבעיה שעמידה בדדליין דורשת פשרות מכל הארגון: זה לא מספיק שמתכנתת מתאמצת להגיע עם הקוד מוכן בתאריך שנקבע, צריך גם אנשי בדיקות שיעבירו מידע אמין ומדויק על הבעיות, אנשי מוצר שיעדכנו את התכולות תוך כדי תנועה ומנהלים שלא מפחדים להעלות גירסא לא מושלמת ומוכנים לספוג את הצעקות של הלקוחות.

ואפשר כמובן גם אחרת - "זה יהיה מוכן כשזה יהיה מוכן" זו עמדה לגיטימית לגמרי אם איכות המוצר חשובה לכם יותר מאשר לשחרר אותו. ללארי וול לקח עשרים שנה לשחרר את perl6, אבל יש הרבה מאוד פרויקטי קוד פתוח שמתאמצים לשחרר גירסא בזמן אבל לא מתאבדים על זה. אף אחד לא נפל מהכסא כש Concurrent Mode של ריאקט לא היה מוכן באמצע 2019 (ועדיין לא מוכן לקראת אמצע 2020).

אתם קובעים איך אתם, החברים שלכם והלקוחות שלכם יתיחסו לדדליין הבא שתפרסמו - אם אתם מוכנים להתפשר על איכות המוצר כדי להעלות גירסא בזמן זה מעולה, פרסום הדדליין רק ייצור אמון. אם מצד שני אין לכם כוונה לעשות פשרות כואבות עדיף לפרסם אותו כהערכה ולא כתאריך ספציפי. אף אחד לא נופל מהכסא כש"נראה לי שזה יהיה מוכן עד סוף הרבעון" הופך ל"לא הספקנו ברבעון 2, נקווה שזה יהיה מוכן עד סוף 2020". לעומת זאת כשמפרסמים לו"ז גירסאות עתידיות עם תאריכים כדאי מאוד לעשות מאמץ ופשרות כדי שדברים יקרו כמו שכתבתם.