סיגנלים

כשאנחנו מחפשים לגייס מתכנתת חדשה לצוות הרבה פעמים מספר המועמדים גדול בהרבה מכמות האנשים שאנחנו צריכים - או במילים אחרות על כל אחת שתפסול יגיעו 3 מועמדות נוספות.

בסיטואציה של ראיון עבודה מאוד קשה להתרשם מכל היכולת האינטלקטואלית של המועמד ולכן הרבה מאוד פעמים חלק מהראיון הוא שלב "המסננת". בשלב זה אנחנו עשויים להציג למרואין שאלה מקצועית מתוך מטרה לעורר דיון, ואז נחפש בתשובות סיגנלים שאומרים שהמתכנת הזה לא מתאים לנו. במשחק הזה לכל מראיין ומראיינת יש סיגנלים אחרים שהם מחפשים ולכן חשוב מאוד להכיר את הסיגנלים הרעים ולנקות אותם מהמערכת שלנו כדי שלא נזרוק הערה טיפשית בטעות.

ובגלל שאני אוהב לדבר בגובה העיניים בואו נראה מספר דוגמאות מתחום פיתוח Web לסיגנלים שעשויים לפסול אתכם מהתפקיד הבא:

  1. שימוש במנגנונים ישנים וגרועים של JavaScript - נכון, כנראה יהיו מקומות שיפסלו אתכם כי כתבתם var במקום const בתרגיל הבית, אבל הרבה יותר סביר להיפסל על מנגנונים גרועים באמת. שימוש ב eval במקום ב JSON.parse למשל יהיה דגל אדום לרוב מתכנתי ה Front שאני מכיר. אותו דבר לגבי with או onclick בתור מאפיין של תגית HTML.

  2. בעיות אבטחת מידע - עדכון innerHTML מתוך קלט לא מסונן שהגיע מהשרת זה דגל אדום לכל מי שאי פעם נכווה מתקלת XSS.

  3. ביצועי JavaScript זה לא משהו שהרבה אנשים מתרגשים ממנו, אלא אם כן ממש תעשו שטויות. לרוץ בלולאה על כל האלמנטים בעמוד במקום להשתמש ב querySelector ממוקד יותר למשל ירים הרבה גבות ואותו דבר לגבי הגדרה של יותר מדי Event Handler במקום להשתמש ב Delegation.

לצערי גם כשאנחנו יודעים בראש איך צריך להתנהג, הרבה פעמים בסיטואציה מלחיצה של ראיון עבודה או בכתיבת קוד אמיתי בלחץ של לוחות זמנים אנחנו שוכחים ומתעלמים מקוד גרוע שאנחנו כותבים. הדרך להיפטר מהרגלים רעים היא קודם כל לשים לב אליהם, אחרי זה לנקות אותם מהקוד שלנו ואז להמשיך ולחזור על הפעולה שוב ושוב במסגרת אימון. דווקא כשאנחנו סלחנים כלפי עצמנו (נו, זה רק תרגיל... עזוב זה רק בגלל הלחץ של הראיון, בחיים האמיתיים אני לא ככה וכו') אנחנו מעודדים את ההרגל ומחזקים את התודעה שתכנות נכון הוא משהו שצריך להתאמץ בשבילו.

ודחיפה קטנה לסיום- הרבה אנשים חושבים שבקורס צריך רק ללמוד טכנולוגיה חדשה. אבל האמת שקורס הוא המקום המושלם לא רק ללמוד איך צריך לעשות אלא גם לתרגל ולאמן את שרירי ה Best Practice כדי שהאינטואיציה הראשונה שלנו תהיה לפתור את הבעיות בצורה הנכונה. זאת החשיבות של תרגול ו Code Review כחלק מתהליך הלימוד. בעוד כשבועיים אני הולך לפתוח שני קורסים ראשונים שהולכים לשים את התרגול והאימון במרכז ויעזרו לכם גם ללמוד את הטכנולוגיה וגם לפתח הרגלי עבודה נכונים שישארו אתכם למשך שנים.

פרטים על המסלולים בקישורים-

קורס Python במסלול בוטקמפ בפיג'מה.

קורס React במסלול בוטקמפ בפיג'מה.