הפיצול

17/07/2020

שני חברים מתחילים ללמוד יחד נושא מסוים ואחרי חצי שנה אחד מהם פורש והשני ממשיך. תוך כמה זמן הבחור שפורש יתחיל להרגיש רע? כמה זמן ייקח לפער ביניהם להיות מורגש?

ככל שהזמן הזה קצר יותר כך יש לנו יותר מוטיבציה ללמוד, כי אנחנו רואים את החברים שלפני שניה היו ברמה שלנו פתאום עושים דברים מטורפים. ולהיפך ככל שהזמן הזה ארוך יותר כך המוטיבציה יורדת. כשאתה רואה מישהו מנגן קטע מטורף אחרי שהוא התאמן שנתיים, גם אם בהתחלה ניגנתם יחד אתה מבין שפספסת את הרכבת. אבל אם אחרי חודשיים שלא ניגנתם יחד פתאום החבר שלך מביא איזה סולו בסגנון סטיב ואי זה דווקא מעודד להשקיע כי אתה מבין שכל המרחק בינך לבין המטרה הוא בסך הכל חודשיים של אימון.

הנה הבעיה, בחיים יש הרבה יותר פיצולים שלוקח שנה ושנתיים לשים לב אליהם מכאלה ששמים לב אליהם אחרי חודשיים. ויש לזה אפילו סיבה בגרף:

https://unoptimal.files.wordpress.com/2019/11/realgraph.png?w=1424

שיפור במיומנות הוא לא לינארי, וברגע שעברנו את החודשים הראשונים קצב השיפור יהיה איטי מאוד. בהרבה תחומים ההבדל בין מישהו שהתאמן שנה למישהו שהתאמן שלוש שנים הוא הרבה פחות מורגש מההבדל בין מישהו שהתאמן שבועיים למישהו שהתאמן שנה.

אז מה עושים? ממשיכים להתאמן וללמוד. גם כשלא רואים את השיפור. גם כשהחברים שהפסיקו עדיין מחזיקים בעבודות טובות כמו שלך. ייקח הרבה זמן לפער להיות מורגש, אבל כשזה יקרה זה כבר יהיה מאוחר מדי בשבילם לצמצם אותו.