• בלוג
  • לינוקס: עשר שנים אחרי

לינוקס: עשר שנים אחרי

29/08/2020

לפני שבוע וחצי בערך חזרתי ללינוקס אחרי פרידה של כעשר שנים לטובת ארץ התפוח. החזרה ללינוקס היתה משמחת, ובגדול רוב מה שאני צריך בסביבת העבודה כבר מוגדר ועובד. אלה הרשמים המרכזיים על הדברים שהשתנו ואלה שנשארו אותו דבר, לא לפי שום סדר:

אני מאוד אוהב בלינוקס שהיא מכריחה אותך להבין דברים לפני שהם עובדים. במעבר מ Time Machine ל Bacula למדתי כל כל הרבה על מדיניות גיבויים ושחזורים, כתיבה מקבילית, מדיניות שמירת גיבויים ועוד המון המון דברים שלא הייתי חולם להגיע אליהם אם הכל היה "פשוט עובד". אז וגם היום, בלינוקס כשדברים לא עובדים זה בדרך כלל באשמתך ואחרי שתלמד מספיק בסוף זה יעבוד. יש גם צד שני לסיפור הזה כמובן והוא שאתה מבלה הרבה יותר זמן בהגדרות וקונפיגורציה של המערכת וכל מיני כלים בה. אישית אני אוהב את זה.

נקודה ראשונה של שינוי לטובה מצאתי בצמצום הפער בין הפצות. אני לא בטוח איך זה קרה אבל אני כמעט לא מרגיש שאני עובד על Ubuntu. אני יכול להסתכל ב Arch Wiki או בתשובות מ SO על כל הפצה אחרת והעצות עובדות כמעט בלי שינויים גם באובונטו.

שינוי נוסף לטובה הוא תאימות החומרה ותאימות באופן כללי. נכון, מבחינת חומרה קניתי מחשב שנבדק לעבוד עם לינוקס וידעתי שאני הולך על בטוח, אבל עכשיו כל מיני התקני USB שאני מחבר עובדים מיד, המסך החיצוני התחיל להציג מיד כשחיברתי אותו ובאיזושהי דרך קסומה גם X ידע להשתמש בו כמו שצריך ובלי שום הגדרות הצלחתי להזיז חלונות בין המסך של הלפטופ למסך החיצוני. בקיצור חומרה עובדת. לא זכרתי את זה ככה ואני מאוד מרוצה.

מה שעדיין קשוח בלינוקס זה שחסרות גירסאות רישמיות של האפליקציות: ווטסאפ, בייסקמפ, טודואיסט ועוד עשרות אפליקציות Cross Platform שהייתי רגיל להפעיל על המק לא זמינות או שמופעלות דרך בילדים מחתרתיים. לא אהבתי גם את Snap Store של אובונטו שיוצרת לי המון Mount Points על המכונה ואני לא מבין בשביל מה. מצד שני יש סטים, יש זום, יש סלאק, יש ספוטיפיי, יש דיסקורד, יש טלגרם ועוד לא מעט תוכנות אחרות.

גם הקונפליקט שהיה פעם בין KDE ל Gnome נראה שנעלם. יש לי היום יישומי Gtk וגם יישומי Qt על המכונה וממילא למנהל החלונות שלי (i3) נראה שלא אכפת מכלום.

לינוקס השתנתה בעשר השנים האחרונות ולדעתי מאוד לטובה. קל מאוד למצוא תשובות לרוב השאלות, הרבה תוכנות זמינות גם בגירסאות לינוקס ורוב הדברים שאתם צריכים עובדים ישר מהקופסה. שבוע וחצי בפנים אפשר בקלות להגיד שאם חיפשתם הזדמנות להתקין ולעבוד על Linux, אף פעם לא היה זמן טוב יותר מעכשיו.

ונסיים בפירסומת קטנה - אם יש לכם Linux או שאתם עובדים בסביבת יוניקס בעבודה ורוצים לשפר את הפרודוקטיביות משורת הפקודה תשמחו לשמוע שביום חמישי אעביר וובינר בדיוק על זה ובו אראה איך להתקין, להגדיר ולעבוד עם כלי שורת פקודה מרכזיים ביניהם zsh, vim ו tmux. פרטים והרשמה בקישור: https://www.tocode.co.il/workshops/102