• בלוג
  • חדש באתר - סביבות פיתוח אונליין לקורסים

חדש באתר - סביבות פיתוח אונליין לקורסים

27/08/2020

אחת ההתלבטויות הוותיקות שיש לי מאז שפתחתי את טוקוד היא שאלת התרגול אונליין. הניסיון שלי בתור תלמיד הוא מאוד עקבי: אני לומד פחות טוב באתרים שמשלבים כחלק מהקורס גם סביבת תרגול אונליין.

הסיבה לדעתי היא שכשאני כותב רק שורה או כמה שורות בתוך תוכנית, בלי לשבור את הראש והאצבעות גם על כתיבת המסגרת אז אני כמובן פותר את התרגיל יותר מהר, אבל לא רואה את התמונה השלמה. יהיה לי קשה אחרי זה להתחיל פרויקט מאפס אצלי על המכונה או להעביר את הידע לעולם האמיתי.

מצד שני אני יודע שיש אנשים עם קשיים אוביקטיביים בהתקנות: חלק מכם משתמשים באינטרנט עם חסימה ואחרים עובדים על מחשב שכבר מותקנות עליו גירסאות מסוימות של תוכנות (שלא תואמות עם מה שיש בקורס).

ואז הגיע גיטפודיו.

אז גיטפודיו זו מערכת מבוססת קוברניטס שעברה ממש בימים האחרונים למודל קוד פתוח. המערכת מריצה בענן סביבת פיתוח מלאה בתוך קונטיינר, מרימה VS Code שיתחבר אליה ומושכת אוטומטית פרויקט גיטהאב עם כל התלויות לפי קובץ הגדרות שאתם כותבים. במובן מסוים גיטפודיו הוא בדיוק מה שחיפשתי: הוא עוזר להתגבר על בעיית ההתקנות (כי כל מה שצריך בשביל לקבל סביבת עבודה מותקנת מלאה זה ללחוץ על כפתור), וסביבת העבודה שהוא יוצר זהה למה שיש להרבה אנשים על המחשב בעולם האמיתי. זה אותו VS Code, אותו טרמינל והכי חשוב כל קבצי הפרויקט שמופעלים בדיוק באותה צורה.

אתמול עשיתי ניסיון בשילוב גיטפודיו באתר ואתם כבר יכולים להיכנס לסביבות פיתוח בענן בחלק מהקורסים:

  1. בקורס ריאקט תקבלו סביבת פיתוח בענן שכוללת את כל תיקיית הדוגמאות של הקורס. בשביל להריץ דוגמה תשתמשו ב webpack-dev-server בדיוק כמו שאני מראה בקורס וכל דוגמה מגיעה במבנה של פרויקט מלא עם קובץ הגדרות ה webpack.config.js שלה. זה בדיוק מה שתקבלו כשתעבדו על פרויקט בעולם האמיתי (וכמובן אפשר להוריד את כל הדוגמה אליכם למחשב).

  2. בקורס Node.JS תקבלו סביבת פיתוח בענן שכוללת את התקנת הגירסה של node איתה עבדתי בקורס יחד עם אפשרות קלה להתקין ולהוסיף עוד ספריות עם npm install, גם אם בבית יש לכם חסימה באינטרנט. תוכלו להריץ שרת מתוך סביבת הפיתוח של גיטפודיו ולהתחבר אליו מתוך הדפדפן, בלי קשר להגדרות הפיירוול על המחשב המקומי שלכם.

  3. בקורס Python תקבלו סביבת פיתוח בענן שכוללת את גירסת הפייתון שאני השתמשתי בה בקורס, תוכלו להריץ כל אחת מהדוגמאות וגם להוסיף נקודות עצירה מתוך ה VS Code שמותקן כחלק מהסביבה.

  4. בקורס Linux תקבלו סביבת לינוקס מלאה עם טרמינל כדי שתוכלו לנסות בעצמכם את הפקודות שאני מראה בשיעור, וגם שמתי בה גירסאות טקסט של כל אחד מהתרגילים כך שאפשר לקרוא ולפתור את התרגיל בלי לצאת מסביבת הפיתוח.

בימים הקרובים אני מתכוון להוסיף קבצי הגדרות לשאר הקורסים באתר. בינתיים אתם יכולים לשחק עם הקיים באמצעות כניסה לכל אחד מהשיעורים בקורסים שכבר מוגדרים ולחיצה על הכפתור "הפעילו סביבת פיתוח אונליין לקורס זה".