הסבלנות משתלמת?

05/10/2020

קושי אמיתי בחיים הוא לדעת מתי להחליט ומתי לחכות עם ההחלטה. בנדלן יש לפעמים את התחושה שככל שמחכים המחיר רק עולה וכדאי לקנות בית הכי מוקדם שאפשר - אבל מה לגבי פיתוח? האם גם אצלנו "המחירים רק עולים"? נו, לפעמים.

אני יכול להתקשקש שעות בבניית קונפיגורציית Webpack הכי מושלמת שאפשר, כשברור שהייתי יכול להתחיל לעבוד גם בלי שום קונפיגורציה ואפילו בלי וובפאק, ולהוסיף אותו במועד מאוחר יותר אחרי שהאפליקציה עובדת; מצד שני ככל שאני אחכה עם הקמת תשתית לבדיקות אוטומטיות כך יהיה לי יותר קשה להתחיל לכתוב את הבדיקות כשהמערכת גדלה ואני רק אצבור פער, כלומר המחיר יעלה.

אני יכול להתקשקש שעות בבחירת פיתרון לסריקה אוטומטית של הקוד שלי כדי לחפש בעיות אבטחה בספריות שאני תלוי בהן ואולי אפילו לבנות מנגנון אוטומטי שיודיע לי כל פעם שהתגלתה חולשה חדשה בספריה שאני תלוי בה, כשברור שעדיף לי להתקדם עם הפיתוח ולשדרג תלויות כל פעם כשיש לי זמן לזה. לעומת זאת כדאי לי מאוד ללמוד על אבטחת מידע לפני שאני כותב שורת קוד ראשונה של פרויקט אמיתי, כי לתקן ארכיטקטורה לא מאובטחת רק נהיה יותר קשה ככל שהמערכת גדלה.

אני יכול להתקשקש שעות בבניית העיצוב הכי יפה לאפליקציה שלי במקום לרוץ עם HTML/CSS פשוט ומדויק, כשברור שלפני שהמערכת עובדת ולפני שיש לי משתמשים אף אחד אפילו לא רואה את העיצוב החדשני. מצד שני אם לא אשקיע ב UX טוב לפני שאני מתחיל לכתוב את הקוד מחיר התיקון רק יעלה ככל שהמערכת הופכת מורכבת יותר.

יותר מדי פעמים אנחנו נתקעים על החלטות לא חשובות ועוצרים תהליך פיתוח שלם כשאפשר בקלות לעקוף אותן, ויותר מדי פעמים אנחנו משאירים החלטות חשובות לסוף כשמחיר התיקון רק עולה עם כל יום שעובר. כשאתם תקועים על החלטה (או חושבים לדלג עליה) שווה לשאול את עצמכם "אם אני עכשיו טועה, כמה יעלה לי לתקן את זה בעוד חצי שנה?"